Hyllebær i øl....

Hei.

Jeg har et par ganger hatt med meg hjem fra Danmark et par flasker Thisted Bryghus Hyllie. Og også Ørbæk bryghus Forårsøl som du nå og får i Norge. Her er det i begge brukt hyllebær. Dette syns jeg er veldig godt. Jeg er i danmark nå og gikk i ettermiddag en veldig lang tur i skogen. Jeg fant på slutten av turen 3-4 store hyllebærbusker med masse flotte modne bær. Jeg har absolutt tenkt til traske en tur dit i morgen og høste det jeg finner. Skal hjem onsdag så vil vente lengst mulig og legge de i kjøleskapet og fryse de så snart jeg er hjemme. Jeg har også kjøpt en flaske med Hyllebærsaft for sikkerhets skyld. Men jeg vil jo helst mekke dette helt fra bunnen av.

Er det noen som har noen glupe tips om hvordan behandle disse bærene for bruk i brygging av øl? Skal jeg putte de rett i koken eller koke saft på de først? Lurer også på mengde pr. liter i Speidel 20. og en god oppskrift....

Venter i spenning....

Sabeltann.
 
I overnevnte øl er det vel ikke brukt hyllebær, men hylleBLOMST? Blir ikke helt det samme ... Hylleblomst er en ganske vanlig ingrediens etterhvert i lyse vår- og sommerøl.
Hyllebær brukes mest i fruktvin. Kan nok også forekomme som tilsetning i øl, som da blir rødlige på fargen (svarthyll).
 
Shit.... Og jeg som trodde jeg var på sporet. Går det an å bruke bær og oppnå tilsvarende samme smaksresultat? Drit i fargen....

Sabeltann
 
Vet ikke om det er det samme, men er mulig å få kjøpt tørket blomst fra helsekost butikker. Er enig i at hyllenlomst er godt i lyse sommerøl. Har kjøpt tørket blomst men har ikke fått testet dette enda.
 
Hylleblomst har jeg lettest funnet i Sverige, der de har mange produkter laget av hylleblomst. Hylleblomst-saft for eksempel, er veldig vanlig i Sverige. Hylleblomst heter der Fläder-blomma  :ilike:
 
Tørket hylleblomst (hyldeblomst, dansk skrivemåte) får du bl.a. kjøpt her: http://pharmax.no/urter.php . Du kan også plukke friske blomster i mai, og bruke dem straks, eller tørke dem (eller fryse dem) for senere bruk.
Svarthyll (bærene) gir en annen og langt mer bærpreget smak (naturlig nok) enn blomstene. Svarthyllbær er en vanlig delingrediens i såkalte "skogsbær"-blandinger (i yoghurt o.l.). Men vær oppmerksom på at rå hylllebær bør gis et oppkok før bruk i smoothies o.l. - som rå / ubehandlet er de litt giftige, og kan i større mengder forårsake uønsket tømming av tarmsystemet fra begge ender (skal avstå fra å gå i nærmere detaljer om dette).

M.h.t. hyllebærvin kan du jo søke inspirasjon hos Elton John: http://www.youtube.com/watch?v=_wPA8lWgBRA
 
Sigmund skrev:
Tørket hylleblomst (hyldeblomst, dansk skrivemåte) får du bl.a. kjøpt her: http://pharmax.no/urter.php . Du kan også plukke friske blomster i mai, og bruke dem straks, eller tørke dem (eller fryse dem) for senere bruk.
Svarthyll (bærene) gir en annen og langt mer bærpreget smak (naturlig nok) enn blomstene. Svarthyllbær er en vanlig delingrediens i såkalte "skogsbær"-blandinger (i yoghurt o.l.). Men være oppmerksom på at rå hylllebær bør gis et oppkok før bruk i smoothies o.l. - som rå / ubehandlet er de litt giftige, og kan i større mengder forårsake uønsket tømming av tarmsystemet fra begge ender (skal avstå fra å gå i nærmere detaljer om dette).

M.h.t. hyllebærvin kan du jo søke inspirasjon hos Elton John: http://www.youtube.com/watch?v=_wPA8lWgBRA

Hvor mye tørket blomst, og når har en i dette? Under koking eller i gjæringskar?
 
Tor-Henning skrev:
Hvor mye tørket blomst, og når har en i dette? Under koking eller i gjæringskar?

Vi har hatt hylleblomst i mot slutten av kokinga, har variert mellom siste 15 minutter og siste 5 minutter. Hvor mye er en smakssak, det skal veldig mye til for å overdosere e.m.m., men heller ikke så veldig mye til før hylleblomsten setter et visst preg på ølets aroma (som den jo skal).  En pose på 100 gram tørket hylleblomst bør holde til et par brygg hvis du opererer i 20-25 liters bryggeklassen.
 
Har brygget med hyllesblomst og må si at det gjør seg veldig godt i øl..... Eneste jeg ville begrenset bitterhet til under 30 IBU.... Brygget en der for mye bitterhet ga en litt ubalansert smak.
 
Jeg synes du skal prøve å brygge øl med bærene, jeg har ikke brygget med hyllebær men med tyttebær og krekling. Jeg brygget en hvete øl og tilsatte bærene i primær gjeringskaret hadde også i litt honning så dette kan kalles både øl og mjød osv. Dette "ølet" ble ganske sterkt og er først kommet til sin rett nå, et år etter brygging, men nå er det da også blitt meget godt.

Jeg tipper at bærene lett kan overskygge maltsmaken så tenk over mengde forholdene nøye. humle ville jeg vert forsiktig med og bare brukt for å balansere ølet. og det er lurt å fryse bærene og legg de til tining over natten før brygging da trekkes smak/farge/sukker lettere ut.
 
I føge wikipedia kan frukten (bæret) av rødhyll også brukes hvis det blir kokt først (ubehandlet er det giftig). Bark, treverk og blader av både svarthyll og rødhyll skal være giftig, og bør ikke brukes. I følge wikipedia kan derimot blomster og bær av svarthyll  brukes som de er - men jeg ville nå likevel ha gitt dem et oppkok for sikkerhets skyld.
 
Både blomstene og bærene fra Svarthyll ER fri for gift. Men som Sigmund sier; bark, treverk og blader er ikke bra. Og det inkluderer og til en viss grad de tynne grønne stilkene til bærene/blomstene.
Får man med en cm eller to av de tynne stilkene, så gjør ikke det noe, men ta med så lite som mulig.

Jeg har i flere år nærmest løpt ut i slutten av juni for å plukke hylleblomster; helst på en solrik ettermiddag. ;) Grunnen er; (jeg blir vel litt hengt for å si dette, men...) Svarthyllblomster blir en fantastisk god og frisk hvitvin! :) (Ca. 200++ blomsterskjermer til 24 liter vann, 5kg sukker, 20gram sitronsyre.) Svarthyllbærene er fine til portvin.

Rødhyll er ikke brukandes selv etter koking, etter min mening.
 
Hei! Jeg tenker å prøve tørket hylleblomst i øl nå. Jeg kjøpte fra Pharmax som ble anbefalt ovenfor her!
Jeg prøvde å koke opp 5 gram på 1L vann i 5min for å smake på det før jeg bestemte meg. Syntes det smaker nesten bare urt og ikke noe særlig hylleblomst ut av det? Noen erfaringer? :)
 
Jeg har ingen erfaring med tørkede hylleblomster; bare helt ferske. :) Kan det være at de var fra et gammelt lager - eller at de har ligget en stund lite godt innpakket (forseglet)? Nå vet jeg ikke hvordan tørkede Hylleblomster lukter, men ferske kan minne én om et viss feline hanndyr har vært på ferde... ;)
Prøv å la de tørkede blomstene trekke i 10-12 minutter i varmt vann, og tilsett litt sukker - da skal man ha en hylleblomst-te. :)

Det beste er jo å brygge øl'et når svarthyllen blomstrer - fra midten til slutten av Juni, her på Sørlandet. Her omkring har Svarthyllen forvillet seg, så den er lett å finne. Ellers er den som oftes å finne i litt eldre hager osv. Man kan óg fryse ned helt nyplukkede blomster.
 
Er det noen som kan gi tips til hvor mange gram friske hylleblomster man trenger for ca. 50 gram tørket? Skal brygge 50 liter hveteøl i morgen, og har lyst til å bruke friske blomster. Har også lyst til å prøve hylleblomst i kombinasjon med rabarbra (har frossen rabarbra). Har noen erfaring - eller tanker om det? (Har tidligere laget hylleblomstsaft med sitron, og tenker at hylleblomst gjør seg sammen med noe friskt og syrlig, men usikker på om det gjelder i øl. Koreanderfrø og appelsinskall er jo en klassiker.)
 
En måte å få en indikasjon om mengde forhold og ev Andre tilsetninger. er å lage en te/utrekk av blomstene og gjør notater. Hvordan smaker det vis du tilsetter syre. Hva med å ha en hvete øl å smake på vedsidenav uttrekket, er en blanding godt osv. Dette vil kunn gi en indikasjon på hvilke smaks ellementer du kan oppnå, men vill være nyttig till å besremme mengde forhold og ev Andre tilsetninger til brygget.
Det blir spennende å høre om resultatet. Experimenter er gøy
 
Takk for tips. Testet te-varianten og har tro på at hylleblomst og rabarbra kan bli bra. Har nå brukt 150 gram friske blomster (klippet bort det meste av stilker, og det halverte vekten.) til 50 liter. Stikker om etter en uke og tar rabarbra i halvparten (i sekundær - som Gahr har anbefalt.) Så tenker jeg å dele den andre i to, og la en være med bare hylleblomst og den andre med litt chili. Har noen erfaring med chili i hveteøl?
 
Tilbake
Topp