Hylleblomst i øl?

Jeg er hjemme hos ho mor på ferie, og i hagen har vi to store hyllblomsttre/busker.

Tidligere år har jeg laget hylleblomstsaft, kanskje den beste saften som finnes, sammen med rabarbrasaft da.

Jeg vet det finnes noen lyse danske øl som har hylleblomst i seg, har ikke smakt selv, men fått bekreftet av andre at det var digg.

Er det noen som har noe erfaring med bruk av hylleblomst i øl her på forumet, evt. oppskrift?
 
Her har du et eksempel på video.

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=february-24-2010---elderflower-ale-and-elderberry-mead
 
Smakt øl med hylleblomst og det smaker fortreffelig. Sist brygg nå puttet jeg oppi 20g til 10 liter som jeg brygget og venter på at karboneringen skal bli ferdig, så det anbefales fra min side  :biersmile:
 
Tenkte å kjøre på med hylleblomst i en pale ale, men kommunen hadde andre planer og kuttet ned buskene.
 
Bummer! Jeg har lurt litt på å lage hylleblomst-cider. Vi laget nettop en del liter hylleblomstsaft, og jeg har vurdert å stikke unna noen liter og klaske oppi noe WLP775. Noen som har prøvd seg på det?
 
Odland skrev:
Tenkte å kjøre på med hylleblomst i en pale ale, men kommunen hadde andre planer og kuttet ned buskene.

Før jeg reiste i havet, var jeg å raidet buskene som står på vei inn i trollskogen, Ta deg en tur der... der er det MYE.
 
Trollskogen på Hundvåg ja.....Jeg tørker ikke blomstene, men pleier å lage saft på de.
Men jeg skal skal lage et pinneøl senere i år og der skal jeg bruke fersk blomst(frossen) i de siste 3 dagene før det går på fat.
 
Sommerprosjektet ble å lage Labb-bryggeri, for så å kjøre jomfrubrygget med en hylleblomst-øl.

Labbdunk med to 2,2kw elementer, 30liters "dunk-i-dunk" meskekar og en 30liters kar som hlt. Silikonslanger og kraner imellom. 
Det var veldig mye mer morro enn å gjøre alt i en kjele. Fikk 70% utbytte på første brygget.

Oppskriften ble som følger: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
Det står nå til gjæring, og jeg gleder meg sykt til å smake det i slutten av august.
 
Ja, Det er den samme. Jeg skiftet navn og justerte hyleblomstmengden, siden jeg hadde skrevet feil i den første. Vet ikke helt hvorfor den ble lagret to ganger.  Vi har en artig historie om en mongolsk turteldue i hylleblomst-treet som handler om noen innpåslitne ornitologer, derav navnet;)
 
Fikk Tørket hylleblomst i posten idag som jeg tenkte å bruke i litt lyst sommerøl. Er det noen som har noen anbefalinger? Tenkte kanskje det vil passe i en litt tørr Saison, eller lage en Singelhop Citra Pale Ale da jeg ser for meg at hylleblomsten blir å gå godt ilag med Citrus. Når bør jeg evt tilsette hylleblomstene 5-1 min kok, eller tørrhumle med de?
 
Hylleblomst i en pale ale er veldig godt og absolutt å anbefale. Jeg lot det trekke i siste 10 min. Men anbefaler å bruke humle pose til det.
jeg brukte i en pale ale ca20gram på 22liter i en Nelson Sauvin Apa med IBU på 35. Viss jeg skulle laget den på nytt ville jeg tatt ned IBU til 30 og kanskje gått ned lite gran på
hylleblomsten for å få en bedre balanse.

Citra tror jeg kan bli en knall kombo med hylleblomst :skitbra:
 
Skal brygge en 25 liters Pale Ale med fersk Hylleblomst til helga. Tenker å tilsette Hylleblomst siste 10 min av kok. Men lurer litt på hvor mye Hylleblomst jeg skal bruke? Satser på IBU ca 25, OG46. Centennial og Mosaic, muligens noe Citra. Blir 100 gram Hyllelbomst for mye?
 
Da får du i hvert fall et ordentlig hylleblomstpreg, vil jeg tro. Har selv brygget 50 l med 100 g hylleblomst, sammen med noen andre krydder, i en saison en gang. Smakte tydelig hylleblomst.
 
Tilbake
Topp