IBU

Heisann !
Driver å brygger en amerikansk lager og har kommet til et lite dilemma ! I oppskrifta står det at jeg skal ha 35 gram Hallertauer 4.0%AA og vil få en IBU på 20! Men da jeg legger inn hele oppskrifta i Beersmith kalkulerer den en IBU på 14,6 og jeg må opp i nesten 50g for å treffe 20 IBU. Hva skal jeg stole på? Oppskrifta eller Beersmith? Oppskrifta er fra Brewing classic styles og i med at det er en amerikansk lager, så er det jo ikke så mye rom for slumping og triksing.. Jeg vurderer å møte de på mellomveien og ta 40g, og håpe på det beste, men er litt i tvil.. Noen tips?
 
Det skyldes gjerne at det brukes to forskjellige IBU-formler. Mener å huska at "Brewing Classic Styles" bruker Rager. Kanskje du har brukt Tinseth?
 
Gahr skrev:
Det skyldes gjerne at det brukes to forskjellige IBU-formler. Mener å huska at "Brewing Classic Styles" bruker Rager. Kanskje du har brukt Tinseth?

Takk for kjapt svar  :) og du har helt rett. Jeg har satt den opp i tinseth. Er det stor forskjell på disse formlene?
 
Stor og stor, det kommer an på tidspunkter for og antall humletilsetninger, samt OG på vørter. Det er i alle fall en idé å beregne utifra samme formel hvis du skal kopiere noe. Jeg hadde latt humlemengden være som i boken (justert for ev. ulikheter i alfasyreinnholdet i humlen, vel å merke).
 
Gahr skrev:
Stor og stor, det kommer an på tidspunkter for og antall humletilsetninger, samt OG på vørter. Det er i alle fall en idé å beregne utifra samme formel hvis du skal kopiere noe. Jeg hadde latt humlemengden være som i boken (justert for ev. ulikheter i alfasyreinnholdet i humlen, vel å merke).

sånn og forstå ja! Jeg endret formel i Beersmith for å sjekke, og fant ut at jeg er innafor selvom jeg økte til 40 g, og brukte feil formel i forhold til boka! Kun en humletilsetning her også, så her tar jeg det med knusende ro, og skal heller sperre opp øya litt mer til neste gang jeg legger inn en oppskrift
Takker for at du gjorde meg oppmerksom!  :ilike:
 
Tilbake
Topp