Ich habe bananflue angst..

Vel.. Jeg har fått en infeksjon ila min korte brygger karriere. Det var massive mengder slimete bobler i dunken og det lukta regelrett promp+ smakte surt og fælt.

Nå har min wit bier akkurat blit flasket. Jeg trodde bananfluer var grunnen til forrige infeksjon. Dessverre var de tilstede under gjæring av wit også. Men jeg håpte ingen kom inn eller klarte å lage ugang..

Nå kikket jeg i dunken mens jeg flasket, og gjæringen så normal ut, men det var noen bobler der nede, er dette normalt? Lukten og smak var også svak svovel.

Forskjellen fra forrige garanterte infeksjon var at boblene stod 10 cm opp i dunken og nå lå de kun i og nær overflaten så jeg er ikke sikker på om dette var normalt forløp eller eventuelt en svak infeksjon? Jeg vil kanskje få svaret etter 2 uker på flasker? Dersom infeksjon vil vel smaken utvikle seg til det verre?

Jeg tør ikke svare på spørsmålet ditt, men har et supertriks mot bananfluer: litt sukker, litt eddik, litt vann i et vanlig glass. Etter noen dager har du et lite lass bananfluer nedi glasset og problemet er borte.

Jeg tør ikke svare på spørsmålet ditt, men har et supertriks mot bananfluer: litt sukker, litt eddik, litt vann i et vanlig glass. Etter noen dager har du et lite lass bananfluer nedi glasset og problemet er borte.

Disse kan du da bruke til å lage en starter av.

Fra spør til Halvor. Bananfluer er litt vriene å bli kvitt. Hadde selv en infestering som førte til ødelagt brygg her om dagen. En runde med klorvann hjalp mye.

Tilbake
Topp