Igloo 98quart kjøleboks, best egnet til partiskylling??

Jeg mesker i en kjøeboks av dette slaget:
fvUG-v8A.B


Jeg er klar over at effektivitet ikke er alt i verden, men prøver likevel å få nok ut av kornet til at det kan kastes med god samvittighet når jeg er ferdig.

Jeg bruker kontinuerlig skylling, og får i beste fall 75% meske-effektivitet med dette oppsettet (målt ut ifra volum og SG i koker før kok, med kompensasjon for væskens temperatur). De siste dråpene jeg tapper ut er skjelden under 1.020 SG, og jeg har hørt om andre som kommer under 1.010!

Jeg tror dette har med boksens utforming å gjøre. Jeg tenker at hvis man har en tønne-formet kjøleboks vil hver vanndråpe man skyller med komme i kontakt med en større mengde korn, og dermed få med seg mer sukker. Høres dette riktig ut?

Jeg vurderer å bytte til partiskylling  :jaha:
 
Hvis du bruker kontinuerlig skylling kan du vel bare skylle med mer vann hvis du ønsker å få ut mer sukkerstoffer?
 
Men da må jeg også koke mye lenger, og det gidder jeg vanligvis ikke bruke tid på. Halvannen time kok er nok for meg...
 
ja, men tykkere mesk betyr dårligere konvertering, så vinninga går opp i spinninga på ett eller annet punkt, men mulig jeg kan gå ned til 2L pr kg malt?

Jeg har stort sett gjort slik:
meske med 2.5L pr kg, 65grader, i en drøy time.
tappe av så mye jeg kan (dette går rett i kokeren og blir varmet opp der)
tilsette kokende vann +røre, for å få temp kjapt opp til 78grader (trenger ca 1L kokende vann pr kg tørr malt)
vent 10min
fly sparge med vann på 78-80 grader til kokeren er full.
Jeg koker gjerne opp så fort elementene er dekket, så får jeg unna litt hot break før kokeren er smekk full, og koker også bort litt vann allerede før jeg starter klokka.

Jeg kan kanskje spare litt skyllevann på en tykkere mesk, og litt på å droppe utmesk, men jeg tror kilden til "problemet" her er kjøleboksens utforming, heller enn metoden?
 
Har du prøvd å øke mesketiden til 90 min? Det gjorde underverker for utbyttet mitt.

Hvilken kverningsgrad har du?
 
Det er ingen ting i veien for å få 90% utbytte med en slik boks. Det har bl a også med hvordan du har konstruert manifolden og hvor raskt du skyller!
 
hmm... I går brukte jeg to timer på å skylle, og endte på 67% effektivitet. Men dette er et brygg jeg ikke har laget før, så det kan ha vært problemer i konverteringen. Målte ikke pH. Tapper normalt ca. 10L pr 15min, men det gikk litt saktere i går siden vi flasket og brygget på en gang.

Jeg kan prøve å øke mesketiden til 90min ja, men stusser likevel på at final runnings har så høy SG.

Jeg kverner med en coronakvern. kverner så grovt som mulig uten at for mange korn er hele. Mulig jeg kan kverne finere, for jeg har aldri hatt antydning til tett manifold.

Manifolden ser slik ut:
manifold2.jpg

manifold.jpg

avstand fra ytterste rør til sidevegg = halvparten av avstanden mellom hvert rør. Slissene er normalt nedover, dette er bilder fra den dagen jeg lagde den.
 
Jeg har 72 quart, og coronamølle.  Jeg fikk ikke til å få brukbart utbytte før jeg begynte å kverne ganske fint.
Etter litt eksperimentering har jeg omtrent likt utbytte med parti- og kontinuerlig skylling.
 
Dette brygget hvor du måtte stoppe på 1020 for å få høy nok SG før kok, hadde det veldig høy OG?

Med de fleste øl med lav eller middels OG bør det være mulig å skylle til SG er 1010-1008. Det er nok endel sukkerstoffer igjen i malten når du må stoppe på 1020, så det er ikke sikkert det er konverteringen eller designet på utstyret som nødvendigvis er problemet.
 
Som andre har nevnt så skulle det ikke være noe i veien for å få veldig god effektivitet med det oppsettet der, som forøvrig ser veldig pent ut og er nest etter en falskbunn så bra du får det for kontinuerlig skylling.

Det du har gjort til nå er vel en salgs hybrid mellom parti og kontinuerlig. Er det en grunn til at du tapper ut først og så tilsetter vann?

Et racer-oppsett tror jeg ville vært å lage en manifold i lokket du skyller gjennom. Ikke tappe ut og skylle saktere enn ti liter/15min.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg hadde en slik tidligere, der var det 90 min mesk og fin kverningsgrad som gjalt.
 
Selv om jeg kjører dunk-i-dunk oppsett, så slenger jeg meg på viktigheten av kverningsgrad. Slet med effektivitet til jeg kjøpte egen mølle, gikk fra 60-65% til å ha stabilt utbytte på 80-82% de siste 6-7 bryggene mine. Bruker ca 1.25mm nå :)
 
Takk for mange gode svar!

I første omgang skal jeg prøve å kverne finere og meske i 90min.

Miguel skrev:
Er det en grunn til at du tapper ut først og så tilsetter vann?
Eksempel: Jeg har i 20kg korn, mesker med 2.5L pr kg. Jeg tilsetter da 50L vann, hvorav 20L blir sittende igjen i malten. Etter 60min tapper jeg av 30L, og øker temperaturen på mesken til 78 grader ved å tilsette 20L kokende vann.
Hvis jeg ikke tapper av først, er innholdet i mesketanken nesten dobbelt så stort, og jeg vil trenge ca dobbelt så mye kokende vann for å øke temperaturen tilstrekkelig. Disse (snaut 20) literene vil jeg heller bruke til å skylle.

Et alternativ er å ikke øke til 78 grader, men her går vel også vinninga opp i spinninga ved at mye av sukkeret ikke smelter og blir sittende igjen i kornet.
En annen variant er å skylle med vann på 78 grader uten først å gjøre utmesk, men da får du en ekstremt lav ramp speed, og god sjangse for at det ikke blir skum. Har lest mye om dette ifm stegmesking med herms.

Miguel skrev:
Et racer-oppsett tror jeg ville vært å lage en manifold i lokket du skyller gjennom. Ikke tappe ut og skylle saktere enn ti liter/15min.
jeg har allerede overrislingsmanifold i lokket :) Hvor sakte bør jeg skylle da? Er det et problem at jeg stopper skyllingen imellom? På grunn av plassbegrensninger på kjøkkenet har jeg en underdimensjonert HLT, og må fylle den fler ganger underveis...
 
Tror jeg ville hoppet over utmesk, å heller skylt med vannet du vanligvis bruker til utmesk.

Verdt et forsøk, vi lå stabilt høyt (Husker ikke helt tallene) uten utmesk.
 
ok, da har jeg en del å prøve:
ikke meske ut
kverne finere
meske i 90 min
kontrollere og justere mineralsammensetning i vannet og pH i mesken
evt. prøve partiskylling som jeg tenkte først

Det er fristende å gjøre alt på en gang, men da aner jeg jo ikke hvilke tiltak som har effekt. Det er også ofte lang tid mellom hver gang jeg lager tilsvarende brygg, så dette blir et langtidsprosjekt!

Men, er et brygg med f. eks. 50% hvetemalt sammenliknbart med et brygg med 100% bygg i forhold til forventet utbytte? Det ville i såfall få litt fart på prosessen.
 
Sjekke og kontrollere mineralsammensetningen i mesken tror jeg er det jeg ville prioritert sist iallfall. Hvor mange brygg har du på iglooen?

Hadde prøvd en runde med kontinuerlig for du tar en runde med partiskylling for å fortsette på dit du allerede har kommet i steden for å begynne på noe nytt. Oppsettet ditt er jo i utgangspunktet topp for kontinuerlig skylling.

Evt så kan du lage en mindre batch en gang og ta utmesk-steget også.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg graver frem igjen denne tråden, da jeg har kommet frem til svaret: Dere hadde rett, kværningsgraden var synderen.

Jeg prøvde i dag å lage en IPA med OG 1.064. Jeg passet på å få mineralsammensetningen riktig for pH 5.2 i mesken, samt So/Cl ratio mellom 2:1 og 3:1. Jeg kvernet også ganske fint. Ikke helt til mel, men slik at alle skallene var skikkelig knust. Ellers gjorde jeg stort sett som jeg pleier, tappet av og kjørte deretter utmesk osv.

Jeg fikk preboil efficiency på 95% (på refraktometer vel og merke, ikke helt til å stole på) og ending kettle på 87% (målt på hydrometer), mot forventet 70%! Dette ga en OG på ca 1.075.

Dette skaper selvfølgelig en rekke nye problemer for denne batchen :p Jeg kunne vannet den ut, men valgte å la være. Burde også økt mengden bitterhumle, men glemte det oppi det hele.

Takk for gode råd!
 
Tilbake
Topp