ikke anntydning til kullsyre!!!! help;)

Har en ale (mit første) som ble flasket og carbonert med coopers drops for 2 uker siden , er godt på smak og ellers veldig godt men er så og si ghelt dødt !!
Har stått i romtemp (17-20 grader i to uker , etter og ha stått to uker i dunken. ca samme temp . Smakte på en flaske i gåt og det var helt dødt , litt anntydning til skum i glasset ca 3mm er det noe jeg kan gjøre og hva har evt gått galt?

Takk
 
Hvor mye alkohol er det? Hvis det er sterkt øl kan gjæren være sliten og bruke lengre tid.

Er det noen mulighet for at du ikke har fått fordelt sukkeret jevnt mellom alle flaskene? Jeg kjenner ikke til Coopers drops, men hvis det er slike der du skal putte en "pille" på hver flaske så er det vel lite sannsynlig at det er det som er problemet her.

Det første jeg ville gjort ville være å bare vente en uke til.
 
ølet havnet vel på ca 5,7 % . Er sånne piller ja. får vel bare vente lit til da. skal jeg sette de kaldere nå eller etter en uke til , skal vel stå kaldt en uke før den er klar
 
Kanskje det kan være en lekkasje fra korkene? Hva slags flasker brukte du og hvordan korket du dem?  Vet du noen ting og hvordan gjæringen har gått? Fått målt O.G og F.G.

Ser ikke noe umiddelbart galt med temperaturene på hverken gjæingsprosessen eller flaskekarboneringen.

Noen ganger tar det også bare mye lenger tid. Hadde en bitter som ville aldri beholde skumtoppen lengre enn noen sekunder. Kjempeskuffet og kjempefortvilt gikk jeg gjennom bryggeprossessen i hodet mitt uendelig mange ganger. Kunne ikke finne som som var tydelig feil med prossessen min. Lot det stå etter noen forsøk i en måned og prøvde å glemme mannskjiten! Og plutselig, etter ca 5 uker etter flaskingen, så var både karboneringen og skumfastheten på plass!
Gjærtypen har også stor innvirkning på dette. En gjær som flokkulerer lett og feller ut av ølet kan ta lenger tid å flaskekarbonere, siden det er mindre gjærceller som fortsatt er under "suspension" når du flasker. Færre gjærceller = lenger tid.
 
Er ikke 17-20 grader litt i kaldeste laget for å klare karbonering på 2 uker?
På side 264 i Home Brewers Answer book (fra BYO) så er det anbefalt 22 grader, 2 uker.
Selv har jeg flaskene stående på stua et par uker, og der er det vel varierende fra 21-23 grader tror jeg.
 
Tilbake
Topp