ikke forventet OG av lme og sukker

Mortenpip

Norbrygg-medlem
har ved et par anledninger brukt noe briess ekstrakt og sukker for å booste OG på noe belgisk.
måler preboil volum og sg og det er riktig, men får ikke OG som beersmith sier. sist gang var det 8 poeng for lavt.
er det noen som har opplevd det samme og kanskje løst det på noe måte? vil jo treffe OG og ha ett bryggeprogram som er riktig.
 
Det er lett å måle for høy preboil SG. Videre så kan avkoket være for lite ifht det som er satt opp.
 
You need to science the shit out of it, @Mortenpip

Har du riktig utstyrsprofil i bryggeprogrammet?

Har du sjekka at avdamping stemmer med utstyrsprofil?

Hvilken temp var det på vørteren når du målte pre boil.

Osv.
 
var split batch av en stor mesk med 100 % pilsmalt hvor den ene ble en tysk pils og den andre en belgisk trippel. kokte i 2 kjeler og målte preboil volum og SG likt i begge.
alt stemmer i følge oppskrift med volum i bøtta, OG på pilsen, osv. men det er 8 poeng for lav OG på trippelen. det må komme av at lme nog sukkeret ikke har gitt det det skal.

trippel:
preboil 45 liter med gravity 1035.

90 min kok. 10 min før flameout: 500g sukker, 1,35 kg simpilcity candi syrup og 2,2 kg briess pils lme.

forventet 33 liter 1084.

fikk 33 liter 1076.

pils:

preboil 70 liter med gravity 1035.

90 min kok.

forventet 52 liter 1047.

fikk 52 liter 1047.
 
Kan jo være at Beersmith har "feile" verdier for sukkerstoffer i Syrup/LME i forhold til den Syrup/LME du benytter.
Sukker skal jo være ganske så fast bidrag til OG.
 
Jeg orker sjelden å måle preboil SG. Det gir bare rom for unødig bekymring. Det blir alltid øl.
 
Tilbake
Topp