Imp stout m/kaffe og chili

Heisann! Ønsker gjerne tilbakemeldinger på denne!

Etter å ha smakt mexican cake på Whats Brewing ble ønsket om å lage en stout med chili enda større enn tidligere. Dette er ikke forsøk på en klone, men er inspirert av den!

Ønsker en mørk og kraftig stout, og det er viktig at den er fyldig!

Kjør debatt!

Imp Stout m/kaffe og chili
OG: 1.099
FG 1.028

Meskes ved 65 grader i 60 min
kokes 60 min

15 kg Pale Malt
1.2 kg Crystal 150 EBC
1.4 kg Pale Choco 600 EBC
1.2 kg Roasted Barley 1200 EBC
0.6 kg Chocomalt 1200 EBC
0.6 kg flaket havre

250 g Challenger (60 min)
150 g Fuggles (15 min)
1 kg Billington's Molasses (15 min)
100g Grovknust Kakaonibs (1 min)

8 dager
4 stk tørket chipotle chili
200 gr. grovknust kakaonibs

12 dager
2 stk tørket chipotle chili
140 gr. espresso i en liter vann
Kaldtrukket i ett døgn (presskanne)
3 stk vaniljestenger, snittet
1 stk kanelstang
 
Sist redigert:
Jeg ville ikke satset på en FG på 1.010 på en Imp. Stout med OG på oppunder 1.100


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er glad i chili så denne skal jeg lagre. Hva er batchsize på denne oppskriften? På min Imp stout mesket jeg på 1,6l / kg. Oppskriften er Gahrs (revolusjonen) der det er 11 kg malt på 22,5 liter.
 
"8 dager
4 stk tørket chipotle chili
200 gr. grovknust kakaonibs"

Betyr dette at du skal ha dette i karet i 8 dager, eller at du etter 8 dager skal ha det i? Hvor lenge skal det da evt stå i karet? Skal chillien knuses eller legger du den i hel (chipotle tror jeg for øvrig er ett godt chillivalg i øl)?

Mvh en nybegynner som elsker chilli...
 
Hvordan steriliserer du da evt chipotlen? Skal lage imperial selv med chipotle, da i pulverform, tenkte å ha det i siste minuttet av koketiden slik at det blir sterilisert...
 
"8 dager
4 stk tørket chipotle chili
200 gr. grovknust kakaonibs"

Betyr dette at du skal ha dette i karet i 8 dager, eller at du etter 8 dager skal ha det i? Hvor lenge skal det da evt stå i karet? Skal chillien knuses eller legger du den i hel (chipotle tror jeg for øvrig er ett godt chillivalg i øl)?

Mvh en nybegynner som elsker chilli...

50l, men må nedjustere for å få plass til all malt:)
 
Tilbake
Topp