Imperial L25 Hygge

Er det noen som har sporet opphavet til denne? Navnet tyder jo på norsk eller dansk opprinnelse. Lav temperatur, lav utgjæring og treg flokkulering. https://www.imperialyeast.com/organic-yeast-strains/yeast-types/seasonal/hygge/

Vis vedlegget 60888
Carlsberg:). Amerikanerne har fått det for seg at dansker stort sett driver og har det hyggelig, så "hygge" konnoterer "dansk" der i gården. Derav navnet.

Den er ikke direkte fra Carlsberg, men "Carlsberg via XXX". Jeg husker ikke hvilket bryggeri det var, og har ikke klart å google det fram akkurat nå.
 
Sist redigert:
Carlsberg:). Amerikanerne har fått det for seg at dansker stort sett driver og har det hyggelig, så "hygge" konnoterer "dansk" der i gården. Derav navnet.

Den er ikke direkte fra Carlsberg, men "Carlsberg via XXX". Jeg husker ikke hvilket bryggeri det var, og har ikke klart å google det fram akkurat nå.
Tenkte meg det. Men egenskapene virker ikke overbevisende, så kommer neppe til å teste den.
 
Tenkte meg det. Men egenskapene virker ikke overbevisende, så kommer neppe til å teste den.
Stussa litt over det du sier her. Har du info utover det som Imperial oppgir? "A northern European lager yeast famously used in Pilsner style beers that complement significant hop additions. Clean and crisp with a very light sulfur profile." Temperaturkrav og utgjøring er det jo ikke noe spesielt med; de er identiske med Imperials versjon av w-34/70 (L13 Global). Det eneste negatve jeg kan se, er lav flokkulering. Men det betyr vel bare at den trenger mer tid på å klarne, og om det sjølsagt ikke er ønskelig, så krever det jo bare at vi er litt mer tålmodige.

edit: Sjekka utgjæring med Gobal, og der ligger jeg på 79-80%, hvilket er helt normalt for pilsbryggene mine. Imperial oppgir 77% som øvre grense for begge, men de grensene settes jo alltid for lavt.

"Clean and crisp" høres jo ut som en god grunn til å bruke den.
 
Sist redigert:
Stussa litt over det du sier her. Har du info utover det som Imperial oppgir? "A northern European lager yeast famously used in Pilsner style beers that complement significant hop additions. Clean and crisp with a very light sulfur profile." Temperaturkrav og utgjøring er det jo ikke noe spesielt med; de er identiske med Imperials versjon av w-34/70 (L13 Global). Det eneste negatve jeg kan se, er lav flokkulering. Men det betyr vel bare at den trenger mer tid på å klarne, og om det sjølsagt ikke er ønskelig, så krever det jo bare at vi er litt mer tålmodige.

edit: Sjekka utgjæring med Gobal, og der ligger jeg på 79-80%, hvilket er helt normalt for pilsbryggene mine. Imperial oppgir 77% som øvre grense for begge, men de grensene settes jo alltid for lavt.

"Clean and crisp" høres jo ut som en god grunn til å bruke den.
Jeg mener jeg har brukt white labs sin Danish lager en gang og vært veldig fornøyd med resultatet. Hvis denne kan gi samme resultat er det all mulig grunn til å prøve.
 
Stussa litt over det du sier her. Har du info utover det som Imperial oppgir? "A northern European lager yeast famously used in Pilsner style beers that complement significant hop additions. Clean and crisp with a very light sulfur profile." Temperaturkrav og utgjøring er det jo ikke noe spesielt med; de er identiske med Imperials versjon av w-34/70 (L13 Global). Det eneste negatve jeg kan se, er lav flokkulering. Men det betyr vel bare at den trenger mer tid på å klarne, og om det sjølsagt ikke er ønskelig, så krever det jo bare at vi er litt mer tålmodige.

edit: Sjekka utgjæring med Gobal, og der ligger jeg på 79-80%, hvilket er helt normalt for pilsbryggene mine. Imperial oppgir 77% som øvre grense for begge, men de grensene settes jo alltid for lavt.

"Clean and crisp" høres jo ut som en god grunn til å bruke den.
Hvis den er lik WLP850 er den god, men ikke spektakulær, etter mitt syn. Har brukt den noen ganger – og synes den har gitt litt lav utgjæring. Kan ikke huske at den skulle flokkulere spesielt dårlig. Fikk en smak av den originale Carlsberg-gjæren i går. Dyrket opp fra noe eldgammelt bunnfall de fant for noen år siden. Dette var et litt merkelig øl med en kraftig, men ikke helt heldig preg av spesialmalt. Klarte ikke å plassere smaken – men fargen var fin.

IMG_2021_1000.jpg
 
Hvis den er lik WLP850 er den god, men ikke spektakulær, etter mitt syn. Har brukt den noen ganger – og synes den har gitt litt lav utgjæring. Kan ikke huske at den skulle flokkulere spesielt dårlig. Fikk en smak av den originale Carlsberg-gjæren i går. Dyrket opp fra noe eldgammelt bunnfall de fant for noen år siden. Dette var et litt merkelig øl med en kraftig, men ikke helt heldig preg av spesialmalt. Klarte ikke å plassere smaken – men fargen var fin.

Vis vedlegget 60935
Jeg synes det ølet er veldig godt - jeg liker den litt spesielle smaken. Historien om hvordan de gjenfant gjæren og rekonstruerte ølet er jo fascinerende: https://www.carlsberg.com/en/our-beer/1883/

Jeg trur ikke den gjæren er tilgjengelig - eller rettere sagt; jeg aner ikke. Det er sjølsagt ikke den Carlsberg bruker i dag.
 
Nå har jeg akkurat smakt mitt første brygg med denne, og er litt usikker. Den har en liten syrlighet i nesa som jeg ikke er helt komfortabel med, men smaken er fin. Kjenner ikke noe H2S. Nå er den veldig fersk, så jeg skal vente litt med å trekke konklusjoner - og jeg har uansett vondt for å tru at den syrligheta jeg kjenner skyldes gjæren. Det er nok rimeligere å ta en kikk i speilet:).

Og sjølsagt har bryggosofene testa den samtidig:). De har gjort et exbeeriment med gjæring av en helles export (festbier) på 13 og 19 grader. Konklusjonen var at det ikke var noen forskjell - men den som blei gjæra på 19, endte med en FG 0,003 lavere enn den på 13. Det i seg sjøl er jo litt interessant.

Andre her som har prøvd denne gjæren - som ikke har vært tilgjengelig her lenge?
 
Tok en test igjen. Den kommer seg fort:). Nå var den helt der jeg hadde håpa. Crisp.

Jeg trur jo egentlig at du kan brygge god pils med de fleste lagergjærtypene, og at det ikke er all verdens forskjell mellom dem. Pastorianus er mer stabil enn cerevisiae, og har dessuten ikke hatt så lang tid på seg til å utvikle ulike varianter sida den dukka opp først i seinmiddelalderen. Men det er jo litt artig å prøve ulike typer likevel, da.

Et pluss med denne er jo at den - om vi skal stole på bryggosofene - er temperaturtolerant på linje med w-34/70.
 
Sist redigert:
Et pluss med denne er jo at den - om vi skal stole på bryggosofene - er temperaturtolerant på linje med w-34/70.
Nja, vet ikke om jeg ville satset en stor batch på den antagelsen. De tester jo ølene sine ganske ferske – og har bommet tidligere. Den skal vel være temmelig identisk med WLP850 – og Imperial sier at den skal gjæres mellom 8 og 13 grader.
 
Nja, vet ikke om jeg ville satset en stor batch på den antagelsen. De tester jo ølene sine ganske ferske – og har bommet tidligere. Den skal vel være temmelig identisk med WLP850 – og Imperial sier at den skal gjæres mellom 8 og 13 grader.
Når har de bomma tidligere med de de eksperimentene der? Jeg spør fordi jeg ikke veit, altså; det er ikke en påstand om at de ikke har bomma.
 
Når har de bomma tidligere med de de eksperimentene der? Jeg spør fordi jeg ikke veit, altså; det er ikke en påstand om at de ikke har bomma.
Ikke skuddsikre studier, men jeg etterprøvde et par av av disse varmgjæringstestene deres for endel år siden, og de ølene ble (etter en tids lagring) de reneste etylen acetat bombene. (Men etter tre uker var de slett ikke verst.)

Reagerer også på at de antar at Hygge er en ”robust” Froberg-stamme: ”When considering possible explanations for this result, it seems plausible L25 Hygge is a Frohberg-type yeast strain, similar to the popular Weihenstephaner lager yeast, which is known for its robustness.”

Det stemmer neppe. Carlsberggjæren tilhører vel snarere Saaz-grenen av Pastorianus-gjærene.
 
Ikke skuddsikre studier, men jeg etterprøvde et par av av disse varmgjæringstestene deres for endel år siden, og de ølene ble (etter en tids lagring) de reneste etylen acetat bombene. (Men etter tre uker var de slett ikke verst.)

Reagerer også på at de antar at Hygge er en ”robust” Froberg-stamme: ”When considering possible explanations for this result, it seems plausible L25 Hygge is a Frohberg-type yeast strain, similar to the popular Weihenstephaner lager yeast, which is known for its robustness.”

Det stemmer neppe. Carlsberggjæren tilhører vel snarere Saaz-grenen av Pastorianus-gjærene.
No disrespect intended - men de folka der har jo brygga en god del sånne batcher, og med mindre de alltid drikker opp ølet sitt veldig fort, så burde de vel ha oppdaga dette. Det er jo ikke ei innvending som ingen andre har kommet med, heller. Så jeg kjøper ikke at forsøket ditt forteller den endelige sannheten om dette:). Jeg skulle i alle fall gjerne visst hva forklaringa kan være på at det utvikles etylacetat i disse ølene. Det er vel ellers en feil som viser seg ganske fort?

Jeg veit ikke hvor offisiell påstanden om at Hygge stammer fra Carlsberg, er. Imperial signaliserer jo at den er dansk gjennom å kalle den Hygge, men sant å si kan den like gjerne være fra Tuborg. Hvordan det forholder seg til skillet mellom Saaz og Frohberg er uklart. (Noe om dette her: https://beerandbrewing.com/repro-or-retro/, og mer i denne podcasten: https://beersmith.com/blog/2023/03/27/lager-yeast-with-dr-greg-casey-beersmith-podcast-278/). I USA, i alle fall, er tuborggjær vanlig til brygging av lager.

En annen sak er at den opprinnelige Carlsberg-gjæren som Emil Christian Hansen isolerte i 1883, og som definitivt er Saaz (og som kom til Carlsberg fra Spaten i München), ikke er den Carlsberg bruker i dag. Og hvor og når Hygge stammer fra, aner jeg ikke. Så jeg synes ikke det er så merkelig at bryggosofene slutter fra måten Hygge takler høy temperatur på, til at den må være en Frohberg. Men det får vi kanskje en fasit på etter hvert.

Men tilbake til bryggetemperaturtemaet: Jeg brygger pils så lenge kjelleren min holder skikkelig lav temperatur, og har ingen intensjon om å prøve å varmbrygge:). Men kanskje skulle jeg sette et lite brygg i vitenskapens interesse?
 
Er det noen som har sporet opphavet til denne? Navnet tyder jo på norsk eller dansk opprinnelse. Lav temperatur, lav utgjæring og treg flokkulering. https://www.imperialyeast.com/organic-yeast-strains/yeast-types/seasonal/hygge/

Vis vedlegget 60888
Nå har jeg kjørt 6 brygg med denne - og det 7. står til gjæring. Den har vært veldig stabil på 79% utgjæring, og den er veldig grei å jobbe med. Flokkuleringa er ikke noe problem. Jeg har likt det ølet den har laga.

Nå har jeg vel aldri vært i stand til å kjenne så veldig forskjell på pils med ulike gjærtyper, så jeg skal ikke si at denne er spesielt god. Men den er i alle fall ikke dårlig, og jeg har en litt god følelse for den - så jeg kommer til å kjøpe den igjen om den blir tilgjengelig. Og imens holder jeg den gående så godt jeg kan. Den ser ikke ut til å være svekka på noen måte enda. (Jeg veksler mellom denne og L26, som jeg også liker godt - og som også er en "seasonal strain" som jeg håper blir å få tak i på nytt. Men det er ikke noen krise om jeg skulle bli henvist til F-34/70 eller Diamond, heller:).)
 
Tilbake
Topp