Imperial på BB

Hvis en skal brygge litt mer alkoholsterke øl på BB, er det da mulig å gå ned på vannmengden (til ca 15 liter i stedet for 25) med ca 7 kg malt. Vil det fungere, eller vil du få en mesk som blir en tjukk grøt som er umulig å håndtere? Noen som har prøvd?
 
Sitat fra:
http://forum.norbrygg.no/threads/hei-hvor-det-gar-alt-er-frosset-men-har-sno.25325/

"Er i grunn litt forbanna på denne Ægir IPA klonen. Lar han stå der å fryse.
Mye gikk skeis i dag. Så ikke så nøye på oppskriften annet enn at den var skalert for 25 l. Var nesten 8kg malt og nesten ingen sirkulasjon i BB30'en. Så til de grader for mye malt, vørteren var som graut. Klarte allikevel OG på 1062 (1065 i oppskrift). Skylling tok 1.5 timer. Fingrene er blå. Ingen spøk å brygge ute.
MøkkaIPA"
 
Vi kjørte på idag. Ble 16-17 liter vann for å ikke få en tørr meskeklump. 7 kg malt (imperial stout). Rørte mye under mesking for å få sirkulasjon. Skylte med ca 7 liter vann og kokte i 1 time. Endte opp med 14 liter på gjæringskaret. OG var 1095. FG skal etter planen være 1025. Får se om to pakker S-04 klarer å gjøre jobben... Noe grumsete vørter (sikkert pga mye røring), men satser på at det bunnfeller.

Forøvrig er det kjekt å se at bryggetiden går nedover. Idag brukte vi 3-3.5 time fra start (da var vannet ferdig oppvarmet på gasskomfyr) til alt utstyr var ferdig vasket. Halvparten av hva jeg brukte på mine første bryggedager.
 
Kom på at jeg blingset med rehydreringen av gjæren og brukte dobbelt så mye vann som anbefalt, 4 dl på to pakker. Kan ting gå til helvete da?
 
Et alternativ er å dobbeltmeske. Dele maltmengden i to og bruke vørter fra første runde som "vann" i andre meskerunde. Prøvde det på et brygg med 8 kg malt og det ble bra :)
 
Tilbake
Topp