Imperial Stout m/cognac

Jeg er ny på forumet, men er en aktiv brygger med 20 brygg det siste året.

Jeg smakte NØ sin Imperial Stout Cognac Barrel. Fantastisk god!
Har brygget flere Stout, men kunne tenkt meg å prøve en versjon med cognac.

Noen som har erfaringer? Tilsette cognac under gjæring?
Mengde osv....
 
Du bør tilsette til lagring sammen med eiketerninger av fransk medium toast eik.
 
Gahr skrev:
Du bør tilsette til lagring sammen med eiketerninger av fransk medium toast eik.

Skal gjøre dette med en BW jeg har på fat. Terningene kom i dag :)

Bruker så mye terninger som posen sier og mariner disse i Cognac i to uker og så smaker jeg meg fram til de har avgitt nok smak. Da tas terningene ut.
 
Odland skrev:
Gahr skrev:
Du bør tilsette til lagring sammen med eiketerninger av fransk medium toast eik.

Skal gjøre dette med en BW jeg har på fat. Terningene kom i dag :)

Bruker så mye terninger som posen sier og mariner disse i Cognac i to uker og så smaker jeg meg fram til de har avgitt nok smak. Da tas terningene ut.

BW?
 
Takker for svar!

Odland:
Hvis jeg marinerer terningene, og tar dem vekk, kan jeg ikke da bare tilsette cognac før tapping?
Trenger jeg da sekundærgjæringen? (bruker til vanlig kun primærgjæring)
 
Espen G skrev:
Takker for svar!

Odland:
Hvis jeg marinerer terningene, og tar dem vekk, kan jeg ikke da bare tilsette cognac før tapping?
Trenger jeg da sekundærgjæringen? (bruker til vanlig kun primærgjæring)

Du kan iofs dette men da får du ikke mye smak av eiketerningene. For en god rund eikesmak trengs det stort sett 4-5+ mnd. Merk at dette er terninger og ikke chips eller spon som går mye fortere men som gir, i min bok, en mye kjipere og røffere eikeprofil.

BW = barleywine ja
 
Odland:
Hvor lang primærgjæring vil du anbefale før det stikkes om og det tilsettes terningene?
Da det skal stå noen mnd lurer jeg på hvilken temp som er best, og om det da må tilsettes gjær før tapping?
Flott om du kan skrive litt om det
 
Jeg ville anbefalt 2-3 ukers primærgjæring om det er en stout på 10% +/- Når det kommer til lagringstemperatur i sekundær ville jeg nok satt det rundt 10 grader (om du har tilgang på dette). En annen viktig ting her er at karet/fatet du setter det over på skal ha minst mulig ekstra head space for å holde oksidering på et minimum. Har du et corneliusfat er dette supert å bruke. Legg terningene i en humlepose, så fisker du denne ut når de har avgitt nok smak.

Det kan nok være lurt å tilsette ny gjær etter at et øl har sått 3uker samt 4-6 mnd på sekundær om du skal flaskekarbonere. Dette har jeg ikke gjort selv, da jeg har satt på fat etter slike lange opphold. Eneste erfaring jeg har her er en wit som hadde 5 uker på sekundær med frukt. Her benyttet jeg ikke ekstra gjær (brukte opprinnelig WLP400), men det gikk fint.

Håper dette hjelper
 
Dette hjalp veldig! Da er det bare å vente på eiketerningene som er bestilt.
Har liggende noen corneliusfat som jeg kan bruke, men det passer litt dårlig med det volumet jeg vil brygge (27ltr)
Kan vel kjøre primærgjæring i 2 stk gjæringsspann (27ltr) (slik at det ikke blir så mye gris under stormgjæringen) for så å ta sekundær i en dunk som blir nesten full? Blir ikke så mye luft igjen da.
Blir gøy å prøve dette :)

Vil også benytte meg av kjøleskap som du anbefaler
 
Tilbake
Topp