Imperial Stout

Jeg skal i gang med en imperial stout. Oppskriften følger under.

Malt:
- 2400g Pilsnermalt
- 3400g Wienermalt
- 5200g Münchnermalt
- 500g Fargemalt
- 800g hvitt sukker

Gjær:
- Wyeast 1728 Scottish Ale

Humle:
- 50g 11,2% bitterhumle

Dette skal holde til 20L ferdig øl, hvordan blåser jeg den opp til 25 ferdige liter? Kan jeg enkelt erstatte sukkeret med noe bedre? Malt/ekstrakt av noe slag f.eks...

Jeg har imidlertid ca 3-400g crystalmalt til overs, kan jeg erstatte det med noe?
 
dette ser ut some en veldig stor menge av malt (og sukker) til å være et opskrivt til 'bare' 20 liter med øl? (selv om det er en imperial stout)
eller ser jeg dette helt feil?
 
Er vel bare meg som ikke har plugga inn alle opplysninger:

Hefe: obergärig

Stammwürze: 23 %

Hopfenbittere: 50 EBU

Bierfarbe: 235 EBC

Alkohol: 10,5 Vol.-%

Antar dere skjønner. Er jo et sterkt øl, så den skal nok være slik. Jeg har disse euroshopper"bøttene" som tar oppmot 27L eller så. Vil dermed utnytte de ca 5 ekstra literne jeg kan få. Tips?
 
HansAA skrev:
Stammwürze: 23 %

I følge bab.la er dette det samme som OG? 23% OG?? I følge The Beer Recipator med dine mengder malt, antatt FG 1016, og 20 liter ferdig kokt vørter, havner du på OG 1139 og alkohol på 15,9 %! Du kan trygt vanne ut denne oppskriften!
 
akkurat det jeg ville si, men har ikke beersmith tilgjengelig her

Per-Arne skrev:
HansAA skrev:
Stammwürze: 23 %

I følge bab.la er dette det samme som OG? 23% OG?? I følge The Beer Recipator med dine mengder malt, antatt FG 1016, og 20 liter ferdig kokt vørter, havner du på OG 1139 og alkohol på 15,9 %! Du kan trygt vanne ut denne oppskriften!
 
Hmmm, iom at kilden er Klaus Kling synes jeg ærlig talt det høres rart ut. Jaja, vet ikke hva jeg skal tro nå jeg.
 
Jeg regner med at det er denne oppskriften du bruker: http://hobbybrauer.de/modules.php?name=News&file=article&sid=202
Tror nok at det har sneket seg en feil i oppskriften, eller i mengen ferdig øl. Har selv tastet inn dette her i Beercalc og får helt andre verdier på både farge, bitterhet og %.

En annen ting er at råvarene som brukes i denne stouten er nokså uengelske. Se her bruken av både pilsmalt, munchnermalt og wienermalt, der man i England og Irland nok heller ville brukt bare palemalt. Sukker passer kanskje ikke spesielt dårlig i, men så mangler det åpenbart ristet bygg (noe som er fy fy for renhetsloven i Tyskland i og med at ristet bygg ikke er maltet). Tyskeren Klaus Kling virker ikke å følge helt med når det gjelder denne utyske øltypen, er jeg redd.

Med andre ord, jeg ville prøvd en annen oppskrift.
 
men så mangler det åpenbart ristet bygg (noe som er fy fy for renhetsloven i Tyskland i og med at ristet bygg ikke er maltet). Tyskeren Klaus Kling virker ikke å følge helt med når det gjelder denne utyske øltypen, er jeg redd.

mulig det, men han er jo mer eller mindre kjent som kongen. Jaja, sikkert sabla god på tyske sorter. Og nei, man kødder ikke med renhetsloven sånn uten videre der nede...  Kalles vel stolthet. ;)
Med andre ord, jeg ville prøvd en annen oppskrift.
Ja, hvorfor ikke?
Da blir fra gode gamle Bratbergheftet med deling ned til ønsket mengde:

Imperial Stout Vørterstyrke: ca. 23 %
Mengde: ca. 40 l. Bittergrad BU: ca. 60
Alkoholstyrke: ca. 8 %
Lys malt 12 kg
Mørk karamellmalt 1 kg
Fargemalt 0,5 kg
Lys maltekstrakt 3 kg
Bitterhumle 90 g Northern Brewer (alfa 8,5)
Smakshumle 50 g Golding (kokes i 30 min
Aromahumle 50 g Golding (kokes i 5 min)
Overgjær: Kraftig overgjær eller vingjær
Trinnmesking:
55 gr.C i 30 min Siling ved 78 gr.C
68 gr.C i 90 min
Alkalisk vann, tilsett om nødv. 1 ts. kalsiumkarbonat


Er det noen som vet om Wyeast 1728 Scottish Ale vil fungere til dette brygget?
 
Kling sine oppskrifter på tyske ølsorter er uten videre godt brukbare, jeg har brukt flere. Men jeg stiller meg tvilende til hans oppskrifter som handler om øl som ikke har sin opprinnelse i Tyskland. Men nok om det.

Bratberg sin oppskrift virker vel brukandes også, skjønt også denne oppskriften utelater bruk av ristet bygg, noe jeg synes er litt rart. Ristet bygg hører liksom med, og det gjør også gjerne havreflak (Bjørn havregryn fra butikken).

Wyeast 1728 beskrives som følgende av Wyeast:

Our Scottish ale strain is ideally suited for the strong, malty ales of Scotland. This strain is very versatile, and is often used as a “House” strain as it ferments neutral and clean. Higher fermentation temperatures will result in an increased ester profile.

Origin:
Flocculation: high
Attenuation: 69-73%
Temperature Range: 55-75° F (13-24° C)
Alcohol Tolerance: approximately 12% ABV

Styles:
  American Barleywine
  Baltic Porter
  Braggot
  Christmas/Winter Specialty Spiced Beer
  Foreign Extra Stout
  Imperial IPA
  Old Ale
  Other Smoked Beer
  Russian Imperial Stout
  Scottish Export 80/-
  Scottish Heavy 70/-
  Scottish Light 60/-
  Strong Scotch Ale
  Wood-Aged Beer

Altså, den takler sterk vørter, men gir kanskje en litt høy FG? Det spørs litt hvordan du vil at ølet skal bli, men hvis du har den posen på lager så er det vel ikke mye imot å bruke den. :) Anbefaler en ordentlig starter til en såpass sterk øl som du planlegger å brygge da.  :brygging:
 
Okay, jeg innser at jeg mangler ølbøker med oppskrifter osv. Jaja, får ikke gjort noe med det nå før bestilling. Kan bli gode julegaver....

Da trenger jeg forslag til oppskrift på en skikkelig god Imperial Stout. Med ristet opplegg og havreflak. Jeg skal bestille i dag og trenger egentlig tiden framover, så hvis noen kunne meddele sin gode opppskrift på slikt i dag, hadde hadde det virkelig hjulpet!!!
 
Jeg brygget en imperial stout for noen uker siden. Her er oppskriften, om du er interessert:

Andrimne Imperial Stout

22,5 liter
OG: 1.096
FG: 1.027
IBU: 90

7,15 kg Thomas Fawcett Maris Otter pale malt, 5,2 EBC
1 kg Global münchenermalt, 25 EBC
300 g Global crystal malt, 120 EBC
500 g Thomas Fawcett amber malt, 137,5 EBC
200 g Thomas Fawcett brown malt, 187 EBC
500 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
200 g Thomas Fawcett chocoalte malt, 1175 EBC
500 g Thomas Fawcett roast barley, 1500 EBC
56 g Chinook, pellets, 11,4 % aa, 60 min.
50 g Centennial, pellets, 8,7 % aa, 15 min.
50 g Columbus, pellets, 14,2 % aa, 2 min.
50 g Chinook, pellets, 11,4 % aa, tørrhumle
5 g Klar Urt, 15 min. (av gammel vane...)
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP007 gjærstarter (0,75 mill/ml/P)

Mesking i 65 min. på 64 C, mashout på 77-78 C i 5 min. Koking i 90 min.
Gjæring på 18-23 C i 14 dager.

Mitt første Andrimne-øl med WLP007-gjæren. Imperial stout er moro! Ølet er definitivt en imperial stout i amerikansk stil, og man kan selvsagt sløyfe f.eks. tørrhumlingen. Siden denne øltypen er kraftige saker, er det dog en fordel med relativt kraftig humling (i alle fall til bitterhet), for å balansere det kraftige maltpreget. Jeg foretrekker imperial stout som har en viss rundhet, derfor mener jeg den røstige karakteren ølet må ha bør "fordeles" på flere forskjellige malttyper. Roasted barley gir det skarpeste preget, mens sjokolademalt, brown og amber er med på å fylle ut inntrykket. Ølet står for øyeblikket til trykkarbonering, men jeg regner med jeg har et godt øl utpå vårparten. :) Og neste vinter blir det nok en fin varmekilde! :biersmile:
 
Hallois Gahr! Jeg satt nettopp og vurderte NM-stouten din.
regner med jeg har et godt øl utpå vårparten.  Og neste vinter blir det nok en fin varmekilde!

Sikkert nok, men jeg fatter ikke hvordan det er mulig å vente så lenge. Slikt er garantert ikke noe for meg enda. Jeg er uetablert og planlegger å flytte pga jobb snart.
Jeg vil drikke noe sterkt, mørkt og spesielt til jul. Kanskje en stout/porter-hybrid er bedre?
Altså, mine erfaringer hittil tilsier at det merkeligste utganspunkt blir godt øl, og jeg er ikke så nøye med å følge alt til punkt og prikke. Vil eksperimentere litt til å begynne med, for å sikte meg inn. Jeg tenker som så at pils har man på butikken, og skal jeg først ta meg bryet å brygge, skal jeg også BRYGGE. He, he.

Svarte, må bestemme meg snart. Stout eller porter?
 
Svaret er ja... Generelt sett kan man si at jo sterkere øl man brygger, dess lengre bør man lagre det. Tålmodighet er en dyd... Om du ønsker noe som er ferdig til jul, kan du kanskje brygge en foreign stout-type i stedet. Om du i tillegg melder deg inn i Norbrygg, får du tilgang på en artikkel om stout (skrevet av undertegnede), samt en rekke andre artikler med tips til bryggingen.
 
Tålmodighet er en dyd...

Definitivt.

Nei, jeg bare kjører på med Imperial. Er ikke så kresen. Får heller sette et munton eurosett i tillegg og forsøke se fram mot vinter og påske generelt. Blir det flyttings, flytter flaskene med. Jepps. Antar det blir en blandings av diverse oppskrifter her.

Altså, den takler sterk vørter, men gir kanskje en litt høy FG?

Hvordan ser du det? Attenuation? Hva betyr det? Er det bad? Jeg liker ikke Dahls mye pga av at det smaker som fruktkorga. Jeg har dermed prøvd å styre unna fruktighet ved valg av gjær. Og disse london ale gjærene fra Wyest jeg ser andre bruker til stout er oppgitt å danne mye fruktighet...
Det spørs litt hvordan du vil at ølet skal bli, men hvis du har den posen på lager så er det vel ikke mye imot å bruke den

Har den ikke, men tenkte å bruke den. Er vel egentlig bare å bestemme seg snart, og la resultatet lagres som erfaring. Jada.
 
Tilbake
Topp