Import av malt

Hallo

Er det noen som har sjekket ut om det er toll på import av malt til Norge? Eller om det kun er merverdiavgift som tilkommer ved innførsel?
Skal jo sjekke dette nærmere selv, men ser at det er flere ulike kategorier i tolltariffen - og tenkte derfor å høre om noen hadde informasjon om dette allerede.
 
bulleland skrev:
Hallo

Er det noen som har sjekket ut om det er toll på import av malt til Norge? Eller om det kun er merverdiavgift som tilkommer ved innførsel?
Skal jo sjekke dette nærmere selv, men ser at det er flere ulike kategorier i tolltariffen - og tenkte derfor å høre om noen hadde informasjon om dette allerede.

Hvor skal du importere ifra da, kunne tenkt meg det selv ser du.
 
Tor Gilje skrev:
bulleland skrev:
Hallo

Er det noen som har sjekket ut om det er toll på import av malt til Norge? Eller om det kun er merverdiavgift som tilkommer ved innførsel?
Skal jo sjekke dette nærmere selv, men ser at det er flere ulike kategorier i tolltariffen - og tenkte derfor å høre om noen hadde informasjon om dette allerede.

Hvor skal du importere ifra da, kunne tenkt meg det selv ser du.

fra utlandet. Vi får slå oss sammen da for å spare frakt.
En minimumsbestilling, slik jeg ser det nå, vil være 10 MT.
 
Hei Bent
Har du sjekket noe mer rundt import? Har snakka litt om at vi kanskje skulle kjøpe oss en palle, tenkte at vi skulle prøve oss på litt seriøs brygging framover ;D

Sindre
 
bulleland skrev:
Nei - har ikke sett noe mer på dette. Jeg tror imidlertid at dette er meget enkelt, og noe som bør utredes.

Det er enkelt. Men man bør kjøpe 1 eller oppmott 2 tonn for at det skal være billigere. Malten er billi, men frakten er dyr.

Vi var 15 stk som gikk sammen å kjøpte 100 til 200kg hver. Da ble det billi  :biersmile:
 
Rutof skrev:
bulleland skrev:
Nei - har ikke sett noe mer på dette. Jeg tror imidlertid at dette er meget enkelt, og noe som bør utredes.

Det er enkelt. Men man bør kjøpe 1 eller oppmott 2 tonn for at det skal være billigere. Malten er billi, men frakten er dyr.

Vi var 15 stk som gikk sammen å kjøpte 100 til 200kg hver. Da ble det billi  :biersmile:

Og ja det var noe som vi gjorde felles. Så felleskjøp :)  :skitbra:
 
Rutof skrev:
bulleland skrev:
Nei - har ikke sett noe mer på dette. Jeg tror imidlertid at dette er meget enkelt, og noe som bør utredes.

Det er enkelt. Men man bør kjøpe 1 eller oppmott 2 tonn for at det skal være billigere. Malten er billi, men frakten er dyr.

Vi var 15 stk som gikk sammen å kjøpte 100 til 200kg hver. Da ble det billi  :biersmile:

Det er ukentlige direktebiler fra dette aktuelle området i baltikum og til Sunnmøre. Med de riktige kontakter er dette mulig. Men det er selvsagt riktig at noe volum må på plass her. Et par tonn er jo ikke mye.
 
bulleland skrev:
Rutof skrev:
bulleland skrev:
Nei - har ikke sett noe mer på dette. Jeg tror imidlertid at dette er meget enkelt, og noe som bør utredes.

Det er enkelt. Men man bør kjøpe 1 eller oppmott 2 tonn for at det skal være billigere. Malten er billi, men frakten er dyr.

Vi var 15 stk som gikk sammen å kjøpte 100 til 200kg hver. Da ble det billi  :biersmile:

Det er ukentlige direktebiler fra dette aktuelle området i baltikum og til Sunnmøre. Med de riktige kontakter er dette mulig. Men det er selvsagt riktig at noe volum må på plass her. Et par tonn er jo ikke mye.

Ville ikke kjøpt malt fra Baltikum, når du har gode produsenter nærmere. Lastebiler går over hele Europa hver dag så finne transport er ikke vanskelig, men billi tranportpris og rimelig fortolling er vanskelig.

Malt prisen er nede i 3-4 kroner pr kg. Dyrere pr kg i transport :).

Brukte mye tid på dette :)
 
jeg tror prisen er ca EUR 580 pr tonn. Så kommer evt. toll og mva i tillegg. Pluss frakt (og mva på frakten).
50 kg sekker.
 
bulleland skrev:
jeg tror prisen er ca EUR 580 pr tonn. Så kommer evt. toll og mva i tillegg. Pluss frakt (og mva på frakten).
50 kg sekker.

Kjøper du fra produsent og bestiller i 50 kg sekker får du bedre pris.
 
Tror det er posisjon 11.07 for fortolling, kan ikke se at det tilkommer avgift utenom til dyrefor... Er her noen som kjenner tollvesenet sine sider bedre enn meg,,, he he, håper iallefall det
 
Sindre.E skrev:
Tror det er posisjon 11.07 for fortolling, kan ikke se at det tilkommer avgift utenom til dyrefor... Er her noen som kjenner tollvesenet sine sider bedre enn meg,,, he he, håper iallefall det

Bare mva. Ikke noe annet :)
 
Det er godt mulig.
Jeg betalte NOK 18.000 for en peisfull semitrailer fra dette området og til Sunnmøre tidligere i sommer. Da med ei hytte.
Jeg vet at denne transportøren kjører omtrent ukentlig med leveranser til bedrifter i mitt område.
 
Rutof skrev:
Sindre.E skrev:
Tror det er posisjon 11.07 for fortolling, kan ikke se at det tilkommer avgift utenom til dyrefor... Er her noen som kjenner tollvesenet sine sider bedre enn meg,,, he he, håper iallefall det

Bare mva. Ikke noe annet :)

Ah.. det var dette jeg hadde håpet på. Jeg sjekket tolltariffen selv, men gikk meg litt vill.
Da er det altså kun 15% mva som tilkommer.
 
bulleland skrev:
Rutof skrev:
Sindre.E skrev:
Tror det er posisjon 11.07 for fortolling, kan ikke se at det tilkommer avgift utenom til dyrefor... Er her noen som kjenner tollvesenet sine sider bedre enn meg,,, he he, håper iallefall det

Bare mva. Ikke noe annet :)

Ah.. det var dette jeg hadde håpet på. Jeg sjekket tolltariffen selv, men gikk meg litt vill.
Da er det altså kun 15% mva som tilkommer.

Nei 25% mva
 
Rutof skrev:
bulleland skrev:
Rutof skrev:
Sindre.E skrev:
Tror det er posisjon 11.07 for fortolling, kan ikke se at det tilkommer avgift utenom til dyrefor... Er her noen som kjenner tollvesenet sine sider bedre enn meg,,, he he, håper iallefall det

Bare mva. Ikke noe annet :)

Ah.. det var dette jeg hadde håpet på. Jeg sjekket tolltariffen selv, men gikk meg litt vill.
Da er det altså kun 15% mva som tilkommer.
Nei 25% mva

Åå? Så bare på fakturaen fra en av de store bryggebutikkene at de la til grunn matmoms på malten - men la gå.. :)
 
Når bedrifter importerer matvarer så skal dem melde inn all import minimum 24timer før det ankommer Norge. Dette gjøres via et elektronisk meldesystem over nettet.
Det å bestille en semitrailer med malt i regi av en privatperson tror jeg vil skape litt spørsmål ifra både tollere, mattilsynet og i værste tilfelle også skattemyndigheter.
 
bulleland skrev:
Rutof skrev:
bulleland skrev:
Rutof skrev:
Sindre.E skrev:
Tror det er posisjon 11.07 for fortolling, kan ikke se at det tilkommer avgift utenom til dyrefor... Er her noen som kjenner tollvesenet sine sider bedre enn meg,,, he he, håper iallefall det

Bare mva. Ikke noe annet :)

Ah.. det var dette jeg hadde håpet på. Jeg sjekket tolltariffen selv, men gikk meg litt vill.
Da er det altså kun 15% mva som tilkommer.
Nei 25% mva

Åå? Så bare på fakturaen fra en av de store bryggebutikkene at de la til grunn matmoms på malten - men la gå.. :)

Import mva er på 25% på malt.  om det er 15% mva fra butikk vet jeg ikke noe om.
 
Freddy skrev:
Når bedrifter importerer matvarer så skal dem melde inn all import minimum 24timer før det ankommer Norge. Dette gjøres via et elektronisk meldesystem over nettet.
Det å bestille en semitrailer med malt i regi av en privatperson tror jeg vil skape litt spørsmål ifra både tollere, mattilsynet og i verste tilfelle også skattemyndigheter.

Hehe det ville det nok
 
Tilbake
Topp