India Saison

Trodde det var Citra

hadde håpet på litt mer fruktighet fra 566, ja
min luktet ihvertfall nydelig ved flasking, kan ikke vente med å åpne en

my bad - det var selvfølgelig citra:). Og lukta var helt framifrå. Men nå gjærer jeg vel ganske lavt i forhold til hva som er vanlig, og dermed blir det mindre fruktighet - og mer vekt på fenoler (pepper - og så håper jeg på litt nellik, men det er vel tvilsomt), i følge teorien, da.
 
Det blir sikkert forskjell da. Her har jo mesteparten av gjæringa gått for seg under den temperaturen du starta på. Men så ender jeg (antakelig) på 25/26, og så får vi se. Det forrige brygget, som jo fulgte samme skjemaet med samme gjær, ga meg noe av det beste jeg har laget, så jeg har store forhåpninger til dette.

Hva slags OG, FG, ABV hadde du?
 
jeg hadde håpet på så mye banan og mango som mulig fra gjæra og Mosaic,
og ikke så mye mot pepper eller fenoler
 
hehe; du drikker ikke så mange halvlitere av den der - av gangen, mener jeg;).

det jeg har fått av estere i saison, har vært mer i retning epler og pærer. men nå prøver jeg jo aktivt å gå etter fenolsida av smaksprofilen gjennom å gjære lavt. Dupont gjærer visstnok opp mot 30 grader (men jeg syntes ikke den var så veldig fruktig, faktisk.)
 
565 er visstnok Dupont's gjær, ja.

Fra WL: Classic Saison yeast from Wallonia. It produces earthy, peppery, and spicy notes. Slightly sweet.
 
Skal visstnok være fra Dupont, også: "White Labs produces another strain, Belgian Saison II (WLP566) that is rumored to be a different isolate from Brasserie Dupont. WLP566 has a similar character to WLP565 (although it tends to be slightly fruitier), but is less finicky to work with." (http://www.themadfermentationist.com/2014/06/american-saison-reimagining-farmhouse.html)

Kanskje denne er noe for deg? French Saison
This strain, rumored to originate from Brasserie Thiriez, is available from Wyeast as WY3711. It produces fully attenuated beer, with a mild pepper character and more tropical fruit than other saison strains. It has gained many devotees in the U.S. because it is less temperamental than the Dupont strain. While the character of the finished beer benefits from fermentation temperatures in the low 90s°F (32-33°C), the strain will attenuate completely at temperatures as cool as the mid-60s°F (18°C). Despite rarely finishing above 1.004 it leaves an impression of body. French Saison is also an ideal strain for extract brewers who do not have as much control over the fermentability of their wort. (samme sted som over).
 
Skal visstnok være fra Dupont, også: "White Labs produces another strain, Belgian Saison II (WLP566) that is rumored to be a different isolate from Brasserie Dupont. WLP566 has a similar character to WLP565 (although it tends to be slightly fruitier), but is less finicky to work with." (http://www.themadfermentationist.com/2014/06/american-saison-reimagining-farmhouse.html)

Kanskje denne er noe for deg? French Saison
This strain, rumored to originate from Brasserie Thiriez, is available from Wyeast as WY3711. It produces fully attenuated beer, with a mild pepper character and more tropical fruit than other saison strains. It has gained many devotees in the U.S. because it is less temperamental than the Dupont strain. While the character of the finished beer benefits from fermentation temperatures in the low 90s°F (32-33°C), the strain will attenuate completely at temperatures as cool as the mid-60s°F (18°C). Despite rarely finishing above 1.004 it leaves an impression of body. French Saison is also an ideal strain for extract brewers who do not have as much control over the fermentability of their wort. (samme sted som over).
Jeg foretrekker WY3711 og Belle Saison/M29 (som virker ekstremt lik om ikke identisk med 3711) over WLP566 etter å ha testet disse i split batch. Null O2 og en liten underpitch på disse sammen med pitch på 18C som heves til 28-30C (ramp over 48 timer) etter 1 døgn. Nydelig fruktig og fine peppertoner.
 
Belle Saison er ikke gal - men jeg har fått klart bedre øl nå med 565 og 566. Jeg tror vel egentlig at det er prosessen mer enn gjæren som er viktig.

Belle kan vel gå uten O2, det er jo en tørrgjær, men lever du ikke farlig om du ikke gir 3711 oksygen i en eller annen form? Fusel? Jeg har dårlig erfaring med underpitching av weissbier og saison. (Med overpitching, også, for den sakens skyld:).)
 
India Saisonen har utviklet seg fint
men jeg har oppdaget en tynn hinne med bunnfall i bånn av hver flaske
som jeg ikke får vasket bort på vanlig måte med varmt vann
Har du @Finn Berger eller noen andre lagt merket dette med 566?
Øllet er ellers krystall klart og fint
 
Sist redigert:
India Saisonen har utviklet seg fint
men jeg har oppdaget en tynn hinne med bunnfall i bånn av hver flaske
som jeg ikke får vasket bort på vanlig måte med varmt vann
Har du @Finn Berger eller noen andre lagt merket dette med 566?
Øllet er ellers krystall klart og fint

Jepp. Den er ekstrem med Belle Saison, men alle saisonene mine har det der. Lurer på om det ikke til en viss grad gjelder weissbier, også (m. wlp380). Nå bruker jeg etter hvert alltid børste på flaskene for ikke å risikere å få med flasker med der til tapping. Det er en enkel forsikring.
 
mulig jeg noterte meg det samme på en Weiz med wlp300
det var ihvertfall en markant ring rundt flaskehalsen utenatt den var infisert
 
Tilbake
Topp