Indre diameter på gjennomføring til tappekran

Marius K.

Norbrygg-medlem
Har kjøpt meg noen gjennomføringer til keezeren jeg skal bygge og registrerer først nå at det finnes forskjellig indre diameter på gjennomføringene. Har det noe praktisk betydning?

Jeg skal bruke 3/16" ølslange. Indre diameter på gjennomføring er 1/4". Perlic kran. Det vil fungere fint?

Funker fint. Anbefales egentlig å ha samme ID i gjennomføringene, men slangene dine har ID 1/8", og det finnes ikke gjennomføringer med den borringen.

Funker fint. Anbefales egentlig å ha samme ID i gjennomføringene, men slangene dine har ID 1/8", og det finnes ikke gjennomføringer med den borringen.

Står ID 3/16" på slangen min, så da er den vel ikke 1/8", eller er det noe jeg har misforstått?

Du kjører i grunn samme på slanger og gjennomføring du da :)

Jeg leste på nettsiden til @glennrlie hvor han beskriver byggingen av sin keezer og så at han har nøyaktig de samme gjennomføringene som jeg har fått tak i og han benytter 3/16" ID ølslanger. Dette fungerer visst utmerket uten å skumme, så da tror jeg at jeg bare slår meg til ro med at 3/16 ID ølslange på 1/4" gjennomføring fungerer, og avblåser jakten etter en 3/16" gjennomføring :)

@Marius K. (og øvrige som lurer): Mine 4 linjer har alle samme lengde; ca 3 meter. Kan sikkert klare seg med kortere. Jeg delte den slangelengden jeg hadde i 4, og det ble ca 3 meter per linje. Siden dette har funket fint hos meg, har jeg ikke gjort noe med det. Når det er sagt begynner det vel snart å nærme seg utskifting av disse slangene, så mulig jeg tester med litt kortere lengder når den tid kommer.

@Marius K. (og øvrige som lurer): Mine 4 linjer har alle samme lengde; ca 3 meter. Kan sikkert klare seg med kortere. Jeg delte den slangelengden jeg hadde i 4, og det ble ca 3 meter per linje. Siden dette har funket fint hos meg, har jeg ikke gjort noe med det. Når det er sagt begynner det vel snart å nærme seg utskifting av disse slangene, så mulig jeg tester med litt kortere lengder når den tid kommer.

Takk for tilbakemelding! Jeg har vel 1,6 meter på mine nå og tror nok jeg da skal vurdere å teste med 3 meter i stede. Merker det blir en del skum på mine picnic kraner når jeg kjører øl med høyt trykk.

Jeg kjøpte noen gjennomføringer med stor ID opå mot 1/2". Jeg hat 3/8" slange i hver ende og 3/16 OD i mellom. Her er det bare skum. Justert trygg ned til 0,8 og har også lekt med lengen på 3/16 slangen. Har også tappekran med FC (flow control) men jeg kom ingen vei. Lånte en gjennomføring med lite hull og tappet helt perfekt. Det har betydning hvor stort hullet er i gjennomføringer!

De gjennomføringene du byttet til med lite hull, vet du diameter på hullet?
Ja, den som jeg fikk låne har en ID på ca. 7.6mm. Det er Perlic gjennomføringer som jeg bruker åå Intertap kraner. Slangen er de samme som jeg brukte på piknik kran, 3/8" hver ende og 3/16" ca. 1.5m lengde mellom.

Tilbake
Topp