Induksjonsplate

Det koker ikke over, men det velter ut skum som griser til kokekaret  :(

Mulig jeg kan skave av skummet med en øse eller fiskespade-henter (eller hva det heter). Vil bare understreke at en stor gryte er kjekt og ha dersom du ikke ønsker å stå kokevakt  :skaal2:

Å få mest mulig ut av utstyret i volum er alltid et must, og det ender med at det gjærer over  :beersmiley: Heldigvis har jeg vært med på flaskekjøpet til Jokke, så jeg tapper nå de siste litrene som er igjen (etter å ha tappet to corneliusfat) rett i flasker. Dette er øl som før i tiden gikk i sluket  ;D
 
Høy, da blir det kanskje flaskebytte i nærmeste framtid? Jeg har nemlig nettopp flaska en IPA som jeg er dritfornøyd med :)
 
joques skrev:
Høy, da blir det kanskje flaskebytte i nærmeste framtid? Jeg har nemlig nettopp flaska en IPA som jeg er dritfornøyd med :)

Jeg har i alle fall en flaske med Russian Imperial Stout som vi kan bytte OG1091 SG1024, den er som å drikke olje.
 
Det er ikke råolje, men kan definitivt lagres ja.. Har på fat og flasker.

Har noen flasker med IPA-en som du smakte på her, kanskje vi skal bytte det og så se forskjellen på ølene?
 
Eduard skrev:
Jeg tror ikke man trenger å ta det så veldig romslig i henholdt til 'headspace' i et kokekar. Vi koker opptil 80 liter vørter i et kar som rommer 100 liter. Ok, man må være veldig på vakt idet det begynner å koke, men deretter kan man regulere med antall påslåtte varmeelementer.

Hehe, jeg synes det koker over nesten hver gang jeg, så litt mer headspace enn dette er nok å foretrekke..:D
Elementene er forresten 3*1,5 kW. Sist gang jeg var med å brygge synes jeg vi slet litt med å balansere kokingen...
 
Takk for tips ang. emalje-kjelen, folken!
Jeg bestiller nok heller en stor og fin en fra USA en dag tenker jeg  ::)

Klarer meg fint med en 20 liters fra co-op siden jeg (ihvertfall foreløpig) er ekstraktbrygger...
 
Biltema har en 2000W induksjonsplate uten kant rundt, til 399 kr!  Billig, men kanskje litt lite watt til større enn 30 L..

Men induksjon skulle være mere effektivt enn andre plater?

84-078_l.jpg

Varenummer 84078
 
Noen som vet om Biltema sin passer til rustfri kjele på 36 l fra humle?
Kokeflaten på kjelen er vel rundt 33 cm i dia.
Eller annen induksjonsplate på 2 kW som passer.
 
Patinaserien av grytor i restaurangkvalitet passar på alla typer av värmekällor (gas, el, halogen & induktion).

Tipper det går bra altså, når det gjelder spørsmålet om induksjonsvarming funker på denne gryten. :)
 
..hvis bunnen er magnetisk vil den funke bra på induksjonsplate. Jeg bruker en 2kw induksjonsplate fra europris på en 30 L rustfri kjele fra morebeer.com. 2kw er litt lite og preboil volum bør ikke være noe særlig mer enn 26-27 L-
 
Takk for svar. Var litt redd for at bunnen var for stor og ble hvilende på kanten rundt kokeplaten.
Får dra innom butikkene. I dag har jeg en vanlig liten plate på 1500 W og med isolasjon rundt kjelen.
 
Det fine med iduksjon i tilegg til økonomi er at kjelen ikke behøver å passe til plata slik som på "gamle" plater, alt foregår i kjelen, den behøver strengt tatt ikke være helt borti plata heller, litt selvmotsigende det sa, det er ikke noe plate, men en spole under en glassplate så du vil aldri være borti, men effekten avtar med avstanden, dermed også strømforbruket.
 
Eduard skrev:
Patinaserien av grytor i restaurangkvalitet passar på alla typer av värmekällor (gas, el, halogen & induktion).

Tipper det går bra altså, når det gjelder spørsmålet om induksjonsvarming funker på denne gryten. :)
Kan bekrefte at Patinaserien funker som bare fy på induksjonstopp. Min er 30 liter, og jeg har ingen problemer med 26,5 liter volum før koking. Må bare passe på litt i begynnelsen. At gryten har (mye) større radius enn kokeplaten ser ikke ut til å ha noe å si.
 
Knut_E skrev:
Noen som vet om Biltema sin passer til rustfri kjele på 36 l fra humle?
Kokeflaten på kjelen er vel rundt 33 cm i dia.
Eller annen induksjonsplate på 2 kW som passer.

Litt gamal tråd, men eg prøve.
Eg har nettopp kjøpt samme kjele som deg. Har du funne ut kva induksjonsplate som fungere bra på den kjelen?

Om andre også har erferinger med indukjson til lignende kjele så kom gjerne med det.
 
Det som kanskje slår meg er ikke problemet med størrelsen, men mulig med vekten? Har en enkel induksjonsplate og den virker ikke være konstruert for 30 kg kjele  :jaha: At glasset gir etter eller hele rammen?
 
Du kan jo bygge ei treramme rundt kokeplata, det vil jo lette trykke på glassoverflata. Så det er ikkje noko eg bekymer meg for, men derrimot koke og oppvarming evnen til ulike induksjons plater på min 36l kjele.

noken som har tips til hvilke induksjonsplate som er bra. kva med biltema sin plate?
 
Tilbake
Topp