infeksjon eller for tidlig flasking?

Heisann! For en drøy uke siden flaska jeg en dunk IPA. Alt så bra ut og FG ble målt til 1,011, noe som var litt lavt i forhold til oppskriften. Pga dårlig tid bestemte jeg meg for å flaske brygget 2 dager før det oppskriften sa, med tanke på at FG var ålreit. Brygget har da kost seg på jevnt 18-20 grader i 12 dager og ble tørrhumlet etter 7.
Jeg tenkte jeg skulle prøvesmake en flaske for å se hvordan karboneringsprossesen lå ann og la merke til noe skumdannelse/gjærflekker på toppen av ølet inni enkelte av flaskene. Ølet smakte beskt og var seigt som fy.

Spørsmålet er da; hva har skjedd? Har jeg flaska ølet for tidlig og har gjæringsprossesen fortsatt inne i flaskene, eller har det kanskje kommet en infeksjon i følge med enten bryggeprosessen eller tørrhumlinga?

Ølet er brygga på sett fra brewolution citra smash IPA.

Hvor lenge har de flaskene stått? Det er vanilg å se en bitteliten skumdannelse 1-2 dager etter flasking men den forsvinner etter noen dager når gjæren er fri for sukker i flasken. Om den smaker bitter kan jo komme av mye humle og at ølen er veldig fersk. Det vil vanligvis roe seg etter du lagrer den kaldt et parr uker etter de er ferdig karbonert.

Det jeg ikke likte var at du syntes det var seigt. Vi ser det ofte om man ha øl med Pediococcus (https://en.wikipedia.org/wiki/Pediococcus). Den lager "tråder" (exopolysaccharides) som kan gi denne følelsen i øl. Du ser eksempel på denne krabaten i arbeid i yogurt osv. men er ikke farlig. Er den i flaskene vil de etter hvert og bli litt syrlige. Pedio er vokser ikke så rask teorien har noen svakheter :)

Tilbake
Topp