Heisann! For en drøy uke siden flaska jeg en dunk IPA. Alt så bra ut og FG ble målt til 1,011, noe som var litt lavt i forhold til oppskriften. Pga dårlig tid bestemte jeg meg for å flaske brygget 2 dager før det oppskriften sa, med tanke på at FG var ålreit. Brygget har da kost seg på jevnt 18-20 grader i 12 dager og ble tørrhumlet etter 7.
Jeg tenkte jeg skulle prøvesmake en flaske for å se hvordan karboneringsprossesen lå ann og la merke til noe skumdannelse/gjærflekker på toppen av ølet inni enkelte av flaskene. Ølet smakte beskt og var seigt som fy.
Spørsmålet er da; hva har skjedd? Har jeg flaska ølet for tidlig og har gjæringsprossesen fortsatt inne i flaskene, eller har det kanskje kommet en infeksjon i følge med enten bryggeprosessen eller tørrhumlinga?
Ølet er brygga på sett fra brewolution citra smash IPA.
Jeg tenkte jeg skulle prøvesmake en flaske for å se hvordan karboneringsprossesen lå ann og la merke til noe skumdannelse/gjærflekker på toppen av ølet inni enkelte av flaskene. Ølet smakte beskt og var seigt som fy.
Spørsmålet er da; hva har skjedd? Har jeg flaska ølet for tidlig og har gjæringsprossesen fortsatt inne i flaskene, eller har det kanskje kommet en infeksjon i følge med enten bryggeprosessen eller tørrhumlinga?
Ølet er brygga på sett fra brewolution citra smash IPA.