infeksjon eller overkarbonering?

har prøvd å finne stoff om dette med er vist dårlig å lete. flasket en "Wit" på torsdag med 6 g sukker/L. i dag skulle jeg smake på en flaske og sjekke karboneringen. kom et lite "tssh" når jeg spratt korken, som ble etterfulgt av skumming som ikke avtok før jeg helte ølla i glasset. en byggerkompis opplevde det samme med en stout for en stund siden og vi vet ikke hva dette kommer av. OG på min Wit var 1.053 med FG på 1.008. gjæra var WLP400. den smaker fantastisk uten bismaker, et av de bedre hvetebaserte øllene jeg har satt. det verste er at jeg har en kasse som er flasket med dette ølet som skal til min brors bryllup  :attevar: om noen har opplevd dette og vet hva dette kan skyldes så kom gjerne med erfaringer, trist om dette må gjenta seg da jeg ser jeg må sette denne ølen på nytt.
 
Opplevde det same sjølv, men det betra seg med tida. Ei flaske opna 2 veker etter flasking skumma valdsamt, dei som vart opna ein månad seinare var fine.
 
Hva grunnen til overkarbonering er vanskelig å gjette, men hvis smaken er ok, så er fokus å redusere trykket for å slippe skum-skum-skum! Kjøl alle flaskene så godt du kan, jekk og kork, og så har du en kasse brukbart øl til bryllupet. Hvordan en kasse kan være nok fatter jeg ikke.... Uansett, infeksjon avsløres ofte på sur smak, så det kan kanskje handle om restsukker fra gjæringen, selv om du sier det er lite sannsynlig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan også ha fått en ujevn fordeling av karboneringssukkeret. Hvordan har til tilsatt det?

Hvis ølet smaker bra, ville jeg ikke bekymra meg for infeksjon. Som nevnt her så er nok ikke kullsyra bundet så godt i væsken enda, antakelig p.g.a. mangel på kjøling. Da kan det gushe noe voldsomt. La ølet stå i fred i to uker på ca 18º og sett det deretter kaldt i en uker eller to. Tenkte det blir drukket opp, jeg :)
 
nordhagen skrev:
Du kan også ha fått en ujevn fordeling av karboneringssukkeret. Hvordan har til tilsatt det?

Hvis ølet smaker bra, ville jeg ikke bekymra meg for infeksjon. Som nevnt her så er nok ikke kullsyra bundet så godt i væsken enda, antakelig p.g.a. mangel på kjøling. Da kan det gushe noe voldsomt. La ølet stå i fred i to uker på ca 18º og sett det deretter kaldt i en uker eller to. Tenkte det blir drukket opp, jeg :)

jeg tilsetter sukkerlake i tappedunken før jeg tapper over fra gjæringeskaret, og lar slangen fra heverten ligge i en "coil" i bunnen slik at det blir en sirkulasjon som rører inn sukkeret. det har funket fin til nå og har aldri hatt problemer med karboneringen tidligere. satte et par flasker i kjølen og sprettet dem i går etter innlegget var postet, og de bruste ikke over, blir forvirret her nå siden det ser ut til å gjelde kun halvparten.. viste forresten ikke at karboneringen måtte sette seg i ølla, får sette det i boden å se om det hjelper.
 
Da karbonerer du på samme måte som meg og det har alltid funka fint. Siden heverten uansett er ren, pleier jeg å røre litt rundt med den også, men vet ikke hvor nødvendig det er.

CO2 binder seg bedre jo kaldere væsken er. Det er derfor man karbonerer fat i kjøleskap. Den trenger både kulde og tid for å binde seg til ølet. Hvis ikke får du et øl som skummer voldsomt til å begynne med og som flater ut veldig fort.


/ Øyvind
 
Tilbake
Topp