Gjør også det samme. Knock on wood - har heller aldri hatt infeksjon (som jeg vet om..) på min 35 batcherDet gjør jeg før og etter etter hvert brygg (+ hiver alt mulig oppi karene samtidig). Kanskje litt "over the top", men det er en enkel og grei forsikring.
Det gjør jeg før og etter etter hvert brygg (+ hiver alt mulig oppi karene samtidig). Kanskje litt "over the top", men det er en enkel og grei forsikring.
Støtter Miguel her. Har selv merket spylukt av egen kran etter dårlig vasking ved endt bryggedagPrøv å resirkuler litt mens det koker. Evt tapp, lukk tuten og la hele kjeden etter kran stå med glovarm vørter, gjenta.
Gjør selv dette ca. 10 minutter før kokeslutt, 1-2 liter. Har ikke tenkt på folie da, men det har funket bra så langt. Spiralkjøleren senker jeg i kokeren når det er igjen ca. 20 minutter, så er den også sterilisert av kokende vørter.Synes også Miguels tips er et godt tips mtp trådstarterens spørsmål. Det er veldig viktig å resirkulere litt kokende vørter igjennom tappekrana før man skal tappe nedkjølt vørter igjennom der. Sett gjerne litt aluminiumsfolie rundt den etterpå så den er dekket frem til den skal brukes.
Det gjør jeg før og etter etter hvert brygg (+ hiver alt mulig oppi karene samtidig). Kanskje litt "over the top", men det er en enkel og grei forsikring.
Har aldri brukt PBW, kun klor. Skyller "sånn passe" etterpå. Har ingen problemer med klorlukt/smak. Gjør det både før og etter brygging. Alt får selvsagt en solid omgang med starsan før brygging.Det høres jo ut som en grei ting å gjøre, i hvert fall en gang i blant. Du slenger hevert, tappestav osv opp i gjæringskaret? Hvor grundig skylling trengs etterpå?
Antar dette da gjøres i stede for å vaske f. eks. med PBW etter/før bruk?
Har jeg fått infeksjon på ny?
Vis vedlegget 24420