Infeksjon igjen?

Kokte du vannet før du rehydrerte gjæren med det?

Hvordan kjøler du etter kok? Kan du ha fått en lekkasje i kjøleren?
 
Det gjør jeg før og etter etter hvert brygg (+ hiver alt mulig oppi karene samtidig). Kanskje litt "over the top", men det er en enkel og grei forsikring.
Gjør også det samme. Knock on wood - har heller aldri hatt infeksjon (som jeg vet om..) på min 35 batcher
 
Det gjør jeg før og etter etter hvert brygg (+ hiver alt mulig oppi karene samtidig). Kanskje litt "over the top", men det er en enkel og grei forsikring.

Litt over the top kanskje ja, men da er du iallefall ganske sikker på at du ikke får noen overraskelser... he,he. Jeg gjør det bare etter behov, men jeg vasker alt med pbw og desinfiserer med starsan omgående etter bruk. Lar ingenting stå å "størkne" eller "godgjøre" seg.

Racker alt med silikonslange og "turkey baster" i rustfritt stål som enten kokes og has i star-san eller auto-klaves før bruk.
 
Synes også Miguels tips er et godt tips mtp trådstarterens spørsmål. Det er veldig viktig å resirkulere litt kokende vørter igjennom tappekrana før man skal tappe nedkjølt vørter igjennom der. Sett gjerne litt aluminiumsfolie rundt den etterpå så den er dekket frem til den skal brukes.
 
Synes også Miguels tips er et godt tips mtp trådstarterens spørsmål. Det er veldig viktig å resirkulere litt kokende vørter igjennom tappekrana før man skal tappe nedkjølt vørter igjennom der. Sett gjerne litt aluminiumsfolie rundt den etterpå så den er dekket frem til den skal brukes.
Gjør selv dette ca. 10 minutter før kokeslutt, 1-2 liter. Har ikke tenkt på folie da, men det har funket bra så langt. Spiralkjøleren senker jeg i kokeren når det er igjen ca. 20 minutter, så er den også sterilisert av kokende vørter.
 
Demonter kranen på kjelen din og rens/kok delene. Jeg gjør dette jevnlig for å unngå at det bygger seg opp rusk og rask der. I tillegg resirkulering av kokende vørter gjennom krana på bryggedagen, som nevnt over.
 
Det gjør jeg før og etter etter hvert brygg (+ hiver alt mulig oppi karene samtidig). Kanskje litt "over the top", men det er en enkel og grei forsikring.

Det høres jo ut som en grei ting å gjøre, i hvert fall en gang i blant. Du slenger hevert, tappestav osv opp i gjæringskaret? Hvor grundig skylling trengs etterpå?

Antar dette da gjøres i stede for å vaske f. eks. med PBW etter/før bruk?
 
Det høres jo ut som en grei ting å gjøre, i hvert fall en gang i blant. Du slenger hevert, tappestav osv opp i gjæringskaret? Hvor grundig skylling trengs etterpå?

Antar dette da gjøres i stede for å vaske f. eks. med PBW etter/før bruk?
Har aldri brukt PBW, kun klor. Skyller "sånn passe" etterpå. Har ingen problemer med klorlukt/smak. Gjør det både før og etter brygging. Alt får selvsagt en solid omgang med starsan før brygging.
 
Pleier å desinfisere kranen på kokekjelen på følgende måte: Først åpner jeg kranen og setter på alufolie på tuten. Så koker jeg litt vann, ca 1 liter, i kjelen mens lokket er på, så damp går ut gjennom tuten. Lar det koke en stund så hele kranen blir skikkelig glovarm. Lar alufolien sitte på helt til jeg skal tappe ut av kranen. Må bare huske å lukke kranen før man fyller kjelen med vørter...
 
Lurt å plukke fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre. Jeg fikk et par aha-opplevelser i fjor da jeg gjorde det med kuleventilen og tappestaven. Det er mye snusk inni der. Nå gjør jeg det for hvert brygg. Og jeg koker silikonslanger.

Men så var det gjæringskarene, da. Veldig sannsynlig at klorin har noe for seg, men jeg vasker alltid ekstremt grundig, og bruker starsan, og det burde være nok. Men noen av karene har nok solide sår etter uvøren behandling med malingsblander på drill, og de skal ut. Og så skal alle karene merkes, og jeg skal loggføre hvilke brygg som er gjæret i hvilke kar.
 
Jeg bruker aldri pbw. Eneste rengjøringsmiddel jeg bruker er varmt vann fra springen, svamp til å fjerne møkk fra gjæringskar og Starsan dusj før tapping på kar igjen. Aldri hatt en infeksiøs opplevelse så langt etter 43 brygg. Men den kommer vel.
 
Tilbake
Topp