Infeksjon og villgjær

Det var dårlig lufting ja. Har en paxvifte og et lite vindu åpent, men det ble for dårlig. Satte opp begge vinduene sist og det bedret seg, men ikke nok. Får brygge ute til jeg får ordnet med skikkelig ventilasjon. Ångående rengjøring så trodde jeg at jeg var nøye, vasket alt og lot det ligge i starsan. Men kom plutselig på at jeg ikke hadde demontert flaskefylleren. Fant noen små rusk der. Kanskje det var kilden? Tviler på det siden den lå i starsan. Vet og at det ble brukt gjennbrukt gjær som kan være en kilde til infeksjon.

Hvordan endte dette? Fått brygget og løst problemet uten å bestille Anticimex for å behandle bryggerommet?
Det er alltid interresant med oppføling av slikt som dette -for det virker på meg å være en smule overdrevet å råde folk til å vaske ned hele rommet, alt utstyret +++ 2-3 ganger.
Som regel så er det de enkle små tingene som er feilkilde.

Gjennbrukt gjær er typisk en sånn liten kilde som er det første jeg ville eliminert.

Masse gode tips om desinfisering over. Sevland har et godt point. Ikke lurt å kverne malt der en brygger, lagre malt der gjæringsbøtter er åpne etc. Malten har garantert villgjær i seg.

Fant et par rusk i flasketapperen. Men tror ikke det var kilden. Har brygget flere batcher etter å ha vasket ned rommet. Får skumming fra de batchene som er brooklyn lager klone. Ikke på de andre batchene. Tror det har noe med den typen øl brooklyn lager er . Noe galt gjør jeg,men tviler egentlig på om det er infeksjon. Har en batch stående til gjæring nå. Skal få stå 3 uker på gjæring før den settes til lagering.

Virkon S er også en mulighet. For å kvitte seg med bugs,sopp eller virus

Sent fra min E2303 via Tapatalk

Hm,
Maling av korn (støvsky) + kald periode (cold side) = trøbbel

Wups. Jeg har ikke fått noe infisert øl enda, (til tross for at jeg ikke baker flasker), men jeg kverner og gjør alt i samme rom/kjeller som jeg brygger i. Det skal sies at jeg holder et relativt greit nivå på renhold, men likevel. Er det å anbefale å kverne i et eget separert rom da, eller hva er det avgjørende her?

Ja det er å anbefale.
Noe redusert støvsky i forbindelse med kverning får du hvis du fukter malten før kverning.

Man finner lacto på korn. Og det støvet, tro meg det ligger lenge i luften etter kverning. Kan gå inn på kvernerommet dagen etterpå og selv om det er blitt dratt over med en klut før jeg har gått derfra så ligger det ofte støv på overflatene dagen derpå. Dårlig ventilert rom riktignok.

Ja det er å anbefale.
Noe redusert støvsky i forbindelse med kverning får du hvis du fukter malten før kverning.

Problemet er gjerne størst når du måler opp malten - hvis du gjør det. Fukting tar knekken på støvet når du heller malten i trakta til kverna, men sjølve kverninga behøver ikke produsere noe støv. Det er jo bare å sørge for tetting mellom bøtte og kvern, og det er ikke så vanskelig å få til.

Det støver godt når du heller malten i gryta også om den ikke er gjennom fuktet, det er fint å gjør alt dette i garasjen eller en plass som det er lett å lufte fort og godt ut.

Brygger du BIAB, kan du kverne rett i posen.... Brygger du med maskin, kan du kverne rett i meskerøret i de fleste maskiner...

Fant et par rusk i flasketapperen. Men tror ikke det var kilden. Har brygget flere batcher etter å ha vasket ned rommet. Får skumming fra de batchene som er brooklyn lager klone. Ikke på de andre batchene. Tror det har noe med den typen øl brooklyn lager er . Noe galt gjør jeg,men tviler egentlig på om det er infeksjon. Har en batch stående til gjæring nå. Skal få stå 3 uker på gjæring før den settes til lagering.

Hvis det kun gjelder lagerøl, men ikke ales, er det mulig du tilsetter for mye karboneringssukker. Ølet har jo mye mer CO2 i seg hvis gjæringen avsluttes på 12 C enn på 20 C, så sukkermengden må justeres ned. Dette er i alle fall en mulighet, så fremt den eneste feilen med ølet er overkarboneringen.

Tror ikke det er lager ølet som gjør det. Har brygget vanlig tysk og tsjekkisk pils uten skumming og med 6 gr. sukker pr. liter. Gikk ned til 5 gram på den siste batchen uten at det gjaldt.

Er heldig å fått en eget "bryggeri" med vann og strøm i vårt nykjøpte hus fra 1971. " Bryggeriet" har tilhørende "mancave" i rommet ved siden av. Etter å ha lest denne tråden, satte jeg et glass med ferdig-brygget øl i "bryggeriet" for å sjekke om det finnes uhyrer som flakser rundt i luften. Etter noen dager ser jeg at det er begynt å gjære på toppen her, og dette ser veldig ut som noe funky villgreier. Er det virkelig slik at en nå må sanere begge rommene?, nye slanger etc ??(som ikke er gratis hvor jeg kjøper dem ( ref kommentar tidligere i tråden) ) Holder det å vaske utstyr grundig med kaustik? ser at det er klor som er nevnt ovenfor.
Håper noen kan gi meg gode råd her, da jeg kjenner meg litt fortvilet akkurat nå.

Er heldig å fått en eget "bryggeri" med vann og strøm i vårt nykjøpte hus fra 1971. " Bryggeriet" har tilhørende "mancave" i rommet ved siden av. Etter å ha lest en tråd her på forumet, satte jeg et glass med ferdig-brygget øl i "bryggeriet" for å sjekke om det finnes uhyrer som flakser rundt i luften. Etter noen dager ser jeg at det er begynt å gjære på toppen her, og dette ser veldig ut som noe funky villgreier. Er det virkelig slik at en nå må sanere begge rommene?, nye slanger etc ??(som ikke er gratis hvor jeg kjøper dem ( ref kommentar tidligere i tråden) ) Holder det å vaske utstyr grundig med kaustik? ser at det er klor som er nevnt ovenfor.
Håper noen kan gi meg gode råd her, da jeg kjenner meg litt fortvilet akkurat nå.

Hvis du ikke har et rom som er spesielt bygget for å montere bakterier o.l så vil det alltid være slikt i luften. Bare du er nøye med renhold av utstyr og vanlig renhold i bryggeriet går det nok bra. Bør være lite støv som flakser rundt når du har kald vørter blottet

Sent fra min E2303 via Tapatalk

Er heldig å fått en eget "bryggeri" med vann og strøm i vårt nykjøpte hus fra 1971. " Bryggeriet" har tilhørende "mancave" i rommet ved siden av. Etter å ha lest denne tråden, satte jeg et glass med ferdig-brygget øl i "bryggeriet" for å sjekke om det finnes uhyrer som flakser rundt i luften. Etter noen dager ser jeg at det er begynt å gjære på toppen her, og dette ser veldig ut som noe funky villgreier. Er det virkelig slik at en nå må sanere begge rommene?, nye slanger etc ??(som ikke er gratis hvor jeg kjøper dem ( ref kommentar tidligere i tråden) ) Holder det å vaske utstyr grundig med kaustik? ser at det er klor som er nevnt ovenfor.

Hæ. Skal du drive med åpen gjæring? I såfall må du kanskje gjøre noe sånt ja. Men om du gjærer i gjæringsbøtte med gjærlås så er vel ikke det der noe stress. Om du tenker på wort test skal den være i sterilt glass med noe over seg og det man da sjekker er om vørteren utav bryggeutstyret trolig er fri for infeksjoner – Om huset ditt kan inneholde noe basselusker sier den lite om.

Fra BYO:
"[...]Once you’ve taken your wort sample, lightly cap the container or cover it with sanitized aluminum foil. Leave the cap loose enough so that any gas produced in the test can escape. Place the sample in a warm place for a few days[...]"
Kilde: http://byo.com/malt/item/765-home-lab-tests-advanced-homebrewing

Sist redigert:
Må innrømme at (vaske-) bryggerommet holdes mye renere etter at jeg startet med brygging. Tar imidlertid alltid mine forhåndsregler. Alle flasker tørker opp/ned. Under nedkjøling av vørter, legges lokk på kjelen. Under tapping legges lokket på gjæringskar så godt som mulig, og åpen del på Corneliusfat dekkes med tørkepapir. 'Alt' sprayes med StarSan kontinuerlig under brygging

Det er helt normalt og ikke tenk på det. Du puster inn gjær hver gang du tar et åndedrag, det er overalt. Bare tenk på standard sanitering og ikke ha åpne lokk I gjennomtrekk.

Tilbake
Topp