Infeksjon sent i gjæringsforløpet

Reinhard10

Norbrygg-medlem
https://www.brasseriethiriez.com/ er et lite bryggeri i Calais regionen i Frankrike. Jeg leste om bryggeriet i en artikkel ca 2016 som hevdet at bryggeriets gjær skal være opphavet til Wyeast 3711 French Saison. Jeg reiser hver sommer med bil til Irland og bruker da Dover-Dunkirk overfarten på hjemveien. Da dette var en gjær jeg brukte mye på den tiden tok jeg turen innom bryggeriet og fikk en god samtale med eieren. Han mente at opphavsbeskrivelsen ikke var riktig da hans gjær oppfører seg anderledes. Wyeast 3711 fermenterer ut det meste av sukkeret og ender gjerne rundt FG 1004/05. Hans gjær ender på rundt FG 1012. Jeg bestemte meg for å teste dette, så jeg tok en flaske med meg hjem og brukte bunnfallet til å gjenskape Thiriezgjæren. Jeg lagde deretter 50 liter med min Saison oppskrift og fordelte vørteren på 2 25-liters fat, en med Thriezgjæren og en med Wyeast 3711. Thiriez endte på 1012 og Wyeast på 1005. Wyeast ølen var som en tørr Saison mens Thiriez var mer som en Bierre de Garde. Jeg delte resultatet med Thiriez som ble veldig enthusiastisk og jeg har besøkt bryggeriet flere ganger siden og tatt med med øl hjem.

For en tid tilbake var det en ny artikkel i Beer and Brewing om Thiriez bryggeriet hvor oppskriften til deres La Rouge Flamande er beskrevet. Artikkelen i Beer og Brewing er kun tilgjengelig for abonnenter, men artikkelen er fritt tigjengelig her: https://www.pressreader.com/usa/cra...PtXe0Z9E3RPrf52Yz7OGrxgoZl1cAcPdWEFn_KS1wJrQD.

I August var jeg igjen innom bryggeriet og tok en flaske med La Rouge Flamande med meg hjem. Jeg gjenskapte gjæren fra bunnfallet og brygget 50 liter, men denne gangen gikk det gale. Gjæringsforløpet var som normalt. Jeg sjekket etter et par uker og SG var da 1016 og alt var normalt. 4 dager senere så jeg tegn til infeksjon. Vedlagte bilder fra de to tankene er tatt med en ukes mellomrom. Jeg har brygget i ca 18 år og dette er 3 gang jeg har hatt infeksjon så jeg mener at min rutine og prosess er forholdsvis trygg. Jeg saniterer alt utstyr godt med Starsan og begrenser tilgangen til vørteren under gjæringsprosessen. Prøver tas med en øse av rustfritt stål som har lagt i Starsan i ca 5 minutter. Prøven helles opp i måleglasset og tømmes ut et endt måling.

Spørsmålet er derfor hvordan har jeg fått infeksjon og hvorfor så sent i gjæringsforløpet?

Jeg frøs en liten del av gjæren for å bruke ved senere brygging. Er denne gjæren trygg eller fikk jeg med infeksjon i det jeg tømte bunnfallet fra flasken opp i starteren? Tuten på flasken ble sanitert med Starsan.

Hva med gjæringskarene? Kan de desinfiseres med en god dose Klorin eller bør de kastes. Karene er forholdsvis nye. De ble kjøpt i vår er og kun brukt til 4-5 brygg.
 

Vedlegg

  • Infeksjon 2-2.jpg
    Infeksjon 2-2.jpg
    625 KB · Sett: 13
  • Infeksjon 2-1.jpg
    Infeksjon 2-1.jpg
    922,8 KB · Sett: 12
  • Infeksjon 1-1.jpg
    Infeksjon 1-1.jpg
    907,6 KB · Sett: 12
  • Infeksjon1-2.jpg
    Infeksjon1-2.jpg
    876 KB · Sett: 12
Disse infeksjonene er jo ikke nødvendigvis så raske på labben, så det er jo slett ikke sikkert den oppsto seint i gjæringa selv om du ikke så tegn til den tidligere.

Hva angår gjæra du har stående er det vel lett nok å dyrke opp litt, sette den i gang med en liter eller så vørter og se hva det blir til. Litt dme og vann, så har du noe å kjøre den i gang på. Bare gjære det i et norgesglass eller noe tilsvarende. Om det fortsatt virker reint etter et par måneder burde vel gjæra kunne anses som trygg.

Gjæringskarene er jeg mer usikker på, jeg hadde en infeksjon en gang jeg ikke klarte å bli kvitt før jeg kasta alt av plast på kald side, men det er jo verdt å forsøke. Om du rengjør godt med klor, og så forsøker med en pils eller noe med lite humle er jo det økonomiske tapet hvis det skjærer seg begrensa.
 
Hva angår gjæra du har stående er det vel lett nok å dyrke opp litt, sette den i gang med en liter eller så vørter og se hva det blir til. Litt dme og vann, så har du noe å kjøre den i gang på. Bare gjære det i et norgesglass eller noe tilsvarende. Om det fortsatt virker reint etter et par måneder burde vel gjæra kunne anses som trygg.
God ide!
 
Hei Reinhard. Vi har brygget denne etter ha lest artikkelen du refererer til. Denne ble ganske fin, spesielt etter noe måneder.

Her er loggen og kanskje har jeg noe flasker igjen.


Kan tenke å brygge denne en gang til, kanskje med gjæren du har?

Hilsen fra Lommedalen,

Nici
 
Hei Reinhard. Vi har brygget denne etter ha lest artikkelen du refererer til. Denne ble ganske fin, spesielt etter noe måneder.

Her er loggen og kanskje har jeg noe flasker igjen.


Kan tenke å brygge denne en gang til, kanskje med gjæren du har?

Hilsen fra Lommedalen,

Nici
Jeg deler gjerne gjæren, men først vil jeg dyrke gjæren i en liten starter og la den stå en måned for å forsikre meg om at det ikke er noen infeksjon i den. Deretter kan vi snakkes. Bor selv i Asker så lommedalen er kort reisevei.
 
Tilbake
Topp