Infeksjon?

Gard

Flasker ikveld min barley wine og er rimelig sikker på at noe har gått forferdelig galt...
OG: 1.087
FG: 1.000
Smaken er ... Alkoholisk (type rakettdrivstoff) og skarp humle. Ingen direkte usmak, men den vil vel uansett bli maskert av alkoholen. Jaja, den går på flasker, så får man se om noen måneders lagring gjør noe positivt med smaken.
Har ingen mistenkte ifht hva som kan skylde (den mulige) infeksjonen, men brukte mye gjær (blant annet to rør wlp099) og mesket nok på for lav temperatur, men tviler vel på at det forklarer alt...

Har du sjekket oechle-vekta i rent vann @20°C?

Det skal godt gjøre seg å komme ned på 1.000 selv med massive infeksjoner er nå mine tanker...

Har opplevd det samme med den gjæren der
lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre med flaskene

Hvis det er gjæra så må den jo klassifiseres som øl-ødeleggende  :eek: Tåler 25% og gjærer bort alt gjærbart og ikke gjærbart sukker  :jaha:

Synes det høres merkelig ut, men har ikke erfaring med denne gjæra. Andre som har opplevd det samme?

Hydrometeret er sjekka.
Da skylder jeg på gjæren og puster litt lettere (og lar være å bruke den gjæren igjen)...

Ser at andre har opplevd lignende hær

http://www.whitelabs.com/yeast/wlp099-super-high-gravity-ale-yeast

Når jeg pitchet denne etter 007 på en imperial stout med OG1.140 og rundt 30% spesialmalt gjæret den nes til 1.010. Litt som WY 3711 som også tygger unna dextriner.

Tilbake
Topp