Infeksjon?

Jeg kikket etter en fellestråd for emnet, men fant ingen. Om tråden finnes beklager jeg at jeg laget min egen.

Anyways. Har brygget rundt 10-12 batcher, alle har gått fint. I skrivende stund står en pale ale til gjæring. Den har stått 10 dager på 19 grader i gjæringsskap. O.G målt til 1.055, ny måling i går viste 1.012 (target)

Ved alle tidligere brygg har vørter på dette tidspunkt vært "klart", mens det på nåværende brygg fortsatt ser ut som stormgjæring.

Er dette infeksjon, eller er alt ok?

Ps: det grønne til høyre er tørrhumling 20151026_172907.jpg

Sist redigert:
Hvis SG holder seg stabil, kan du vel utelukke sukkerspisende bakterier, i alle fall. Og hvis det ellers lukter normalt og smaker godt, skulle det være håp. Jeg aner ikke hva det der kan være - men normalt er vel overflaten klar og fin på dette tidspunktet.

Er det noe som har kommet til atter at overflaten først var klar, eller ... ?

Hvis SG holder seg stabil, kan du vel utelukke sukkerspisende bakterier, i alle fall. Og hvis det ellers lukter normalt og smaker godt, skulle det være håp. Jeg aner ikke hva det der kan være - men normalt er vel overflaten klar og fin på dette tidspunktet.

Er det noe som har kommet til atter at overflaten først var klar, eller ... ?

Jeg har ikke sjekket nedi før jeg tørrhumlet. Smakte da, og smaken var helt fin! Satser på at dette går bra :) synes bare det var merkelig med en slik overflate siden jeg aldri hadde sett det før :)

Det ser ut som frisk og fin gjær, den bunfeller nok snart :) Sett den eventuelt litt kaldt når du har tørrhumlet i 5-6dager og SG er stabil...

Tørrhumlingen, ja - den utløser vel gjerne en del CO2-aktivitet som kan forklare skummet? Jeg brygger veldig sjelden tørrhumlet øl, og tenkte ikke på det.

Takker for alle svar! :) får bare la den stå litt ekstra. Kan vel ikke flytte over til sekundær for flasking før alt har bunnfelt? Blir vel bare gris?

Har du muligheten til å sette dunken litt kalt, så bunnfeller humle og gjær ganske fort (innen et døgn), så kan du omstikke og flaske

Lot du kakaobønnene trekke i sprit? Hvis ikke så kan det godt hende at det lå noe villgjær eller bakterier på kakaobønnene. Er ikke 100% sikker på at ølet ditt er infisert, men det som flyter på toppen ser suspekt ut.

Sist redigert:
Er ofte at overflaten på eit brygg ser suspekt ut.☺ Er det god smak hadde eg fått det på flaske / fat.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Lot du kakaobønnene trekke i sprit? Hvis ikke så kan det godt hende at det lå noe villgjær eller bakterier på kakaobønnene. Er ikke 100% sikker på at ølet ditt er infisert, men det som flyter på toppen ser suspekt ut.
Nei men ristet de 15 min i stekeovn. Burde holde. Men ja synes også det så litt suspekt ut.

Jeg ville skimmet av det suspekte laget på overflata med en star-sannet meskeskje før flasking og latt det stå til...

Rør litt rundt i det og se hvis det bunnfeller. Hadde det ikke ligget på toppen ville du sikkert ikke lurt på om det er infisert ;)

Alt som flyter der har bunchet seg sammen. Jeg vil tro at under det "belegget" så er det fanget co2 som holder hele "øya" flytende.

Fisket ut litt. Kan se ut til at det er små biter som har løsnet fra kakaonibs som følge av at de ble ristet i ovnen :)

Ble uansett satt til CC i går kveld så da blir det flasking en av de nærmeste dagene - takk for hjelp!

Tilbake
Topp