Infeksjonsmareritt!

Jeg bare siterte podcasten over og ellers andre kilder på nettet ang klorin (bleach). Uansett hvor bra klorin er så er det lite formålstjenlig da man i tilfellet må skylle med sterilt vann for å ikke introdusere flere bakterier igjen.

Jeg blir bare litt skeptisk når en av de mest effektive desinfiseringsmidlene vi har tilgang til, plutselig framstilles som helt upålitelig og at utsagn fra en som tjener gode penger på lage et alternativ er eneste sannhetsvitne.

Klorin er, etter min mening, et viktig virkemiddel i rengjøringsregimet i et bryggeri. Først og fremst fordi det kan brukes for å desinfisere flater som ikke er helt rene, men også fordi det har en virkemåte som er forskjellige fra de fleste andre midlene vi bruker og er fint å bruke for å veksle på midler.
 
Jeg blir bare litt skeptisk når en av de mest effektive desinfiseringsmidlene vi har tilgang til, plutselig framstilles som helt upålitelig og at utsagn fra en som tjener gode penger på lage et alternativ er eneste sannhetsvitne.

Klorin er, etter min mening, et viktig virkemiddel i rengjøringsregimet i et bryggeri. Først og fremst fordi det kan brukes for å desinfisere flater som ikke er helt rene, men også fordi det har en virkemåte som er forskjellige fra de fleste andre midlene vi bruker og er fint å bruke for å veksle på midler.

Kan ikke motsi deg der, og har tenkt på habiliteten hans selv. Men, han sier også at klorin er meget bra hvis pH er rundt 5. Det hadde vært interessant å se noen tester.
 
Litt forvirret av diskursjonen nå altså - har også fått infeksjon - er det nok med vanlig vask + StarSan på flaskene eller holder ikke dette?
 
Star San er ikke det kraftigste du kan bruke, men har du ikke problem så er vel rutinene gode nok.
Selv bruker jeg kun rengjorte flasker og starsan. Når jeg kjøpte en kasse bjørnunger i butikken steriliserte jeg flaskene i ovn for sikkerhets skyld ved første gangs bruk.
Bruker både klorin og kaustisk soda av og til for kraftigere rengjøring/desinfeksjon, men ikke som standard prosedyre, da er det kun godt renhold og starsan som er rutinen.

Hvis jeg hadde fått infeksjon ville jeg brukt en av metodene varme,klorin eller kaustisk soda i tillegg, i den rekkefølgen for ekstra sikkerhet.
 
Sist redigert:
Star San er ikke det kraftigste du kan bruke, men har du ikke problem så er vel rutinene gode nok.
Selv bruker jeg kun rengjorte flasker og starsan. Når jeg kjøpte en kasse bjørnunger i butikken steriliserte jeg flaskene i ovn for sikkerhets skyld ved første gangs bruk.
Bruker både klorin og kaustisk soda av og til for kraftigere rengjøring/desinfeksjon, men ikke som standard prosedyre, da er det kun godt renhold og starsan som er rutinen.

Hvis jeg hadde fått infeksjon ville jeg brukt en av metodene varme,klorin eller kaustisk soda i tillegg, i den rekkefølgen for ekstra sikkerhet.
Ved varme: Hvor mange grader og hvor lenge?
 
Ved varme: Hvor mange grader og hvor lenge?
Da snakker vi sterilisering og ikke desinfeksjon, dreper altså alt og ikke bare mesteparten/nok som de fleste andre alternativer

Avhengig av temperatur, eks. 170 grader i en time, ev. 125 grader i 12 timer.
 
Fant denne som har mye info om sanering med klorin. Slide 6 og 7 viser at man trenger 2 dekader lengre tid for å drepe E. Coli med OCl- enn med HOCl, og i vanlig husholdningsklorin er det bare 5 % HOCl og 95 % OCl-. Ref. pH så er ikke husholdningskloring bare oppløst Na-hypokloritt. Det er etter hva jeg skjønner også tilsatt litt lut for å øke pH ytterligere slik at løsningen skal være mer stabil. Men, etter hva jeg kan skjønne burde konsentrasjonen av HOCl være høy nok også ved pH 8 hvis man bruker konsentrert nok klorin.

For industriell sanering bruker man kanskje noe annet enn husholdningsklorin, og som da har høyere konsentrasjon av HOCl?

Uansett, så tror jeg OP har fått det han trenger av info :)
 
Jeg tror ikke jeg har opplevd at enkeltflasker har fått infeksjon. Og jeg har stort sett nøyd meg med vann og mekanisk rengjøring (med flaskebørste) av flasker jeg har fått utenfra, som bjørnunger jeg har kjøpt fra butikk - i tillegg til sluttbehandling med starsan, selvfølgelig. (Tror jeg har i overkant av 20 kasser nå.) Bare hvis det har vært speielt standhaftig skitt i dem, har jeg tydd til maskinoppvaskmiddel. Da har jeg latt dem stå en stund med det, og så har jeg gått inn med børste.
Fremgangsmåte, kort fortalt: 48 flasker oppi diger balje med varmt vann for å bløte etikettene. Ingen slipper oppi uten inspeksjon, og en del må alltid få en omgang med flaskebørsten før de får bade. Av med etikettene, og utvendig skrubbing med neglebørste. Innvendig skylling med varmt vann fra springen, inspeksjon, og så får de en dose starsan før de henges til tørk.

Dette har gått veldig bra så langt. Ellers skyller jeg alltid flasker etter bruk, og gir dem en liten dusj med starsan innvendig. Så stiller jeg dem opp ned i oppvaskkurven. Der får de renne av før jeg setter dem i kasser.

Jeg bruker altså lite vaskemidler, og det går helt fint.
 
Mye likt min fremgangsmåte i tillegg til å ta vare på brukte korker som også vaskes med samme prosedyre.
Disse får så en StarSan sprøyt før de klemmes på flaskene med fingrene før lagring.
Ikke tett, men tett nok...
 
Hva er poenget med det, koster ikke korker bare 39 øre


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
25 øre:p. Brygger du 1000 liter i året og fyller på bjørnunger, blir det 750 kroner. Og over 10 år har du en ny Grainfather, med renter og rentesrente.

Nå forutsetter det at korkene kan gjenbrukes i det uendelige, men hvis vi mer beskjedent regner at de kan gjenbrukes en gang, så tar det likevel ikke mer enn 20 år.

Jeg gleder meg allerede til å kjøpe meg en Grainfather til 83-årsdagen min;).

(Med forbehold om shaky mattematikk.)
 
Jeg vil ikke anbefale gjenbruk av korkene, og det er heller ikke det jeg gjør - jeg ombruker (?) (re-purpose). Bruker dem altså ikke til det de opprinnelig var tiltenkt, men som en enkel beskyttelse under lagring. Når flaskene skal brukes, blir de igjen kjørt i StarSan og korket med nye korker.
Nye korker kan ikke benyttes som en beskyttelse av flasker som er tomme da de ikke sitter tilstrekkelig fast :)
 
Aah, slik å forstå
Den prossedyren har jeg også benytt før
Kanskje på tide å gjenoppta


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt forvirret av diskursjonen nå altså - har også fått infeksjon - er det nok med vanlig vask + StarSan på flaskene eller holder ikke dette?

La oss ta dette inn på temaet igjen: Hva gjør du hvis du får infeksjoner som du ikke blir kvitt. Sannsynligvis har du kommet lengre enn mange, når du innser at du har et infeksjonsproblem. Mange tenker nok bare at ølet er litt spennende og overkabonert.

Det er en eneste grunn til at du får infeksjoner, og det er bakterier som kommer i ølet. Disse kan enten havne i ølet under bryggeprosessen, for eksempel ved at du får maltstøv i vørteren, de kan sitte på utstyret du bruker eller de kan komme fra gjæren og andre tilsetninger du bruker mot slutten av bryggeprosessen. Med andre ord, er det rutiner og renhold som er det du må se på.

Jeg ville begynt med å se på om jeg gjør noe som kan gi støv i nedkjølt vørter. En kilde til infeksjon kan være støv fra maltkverning, så et tips kan være å kverne malten et annet sted, kanskje dagen før, og prøve å støve minst mulig når du heller malt i meskekaret. Mitt inntrykk er at dette er en uvanlig kilde til infeksjon, men det er også ei rutine som det er lett å gjøre noe med og det er et godt startskudd for en prosess der du skal gå gjennom alle deler av bryggeprosessen for å kvalitetssikre den.

Bruker du gjærstarter eller gjenrbukt gjær bør du slutte med det. Å eksperimentere med gjær er morsomt og gir mange muligheter i bryggeprosessen, men gir også mange nye infeksjonsmuligheter. Gå over til tørrgjær, og bytt eventuelt til gjærstarter når du er sikker på at du har kontroll på de andre delene av prosessen.

Så er det å begynne å se på renholdet. Huskeregelen er fortsatt: Først rengjøring, så desinfeksjoner. Så la oss ta det i den rekkefølga.

Gå gjennom alt utstyret ditt og finn det som er i kontakt med nedkjølt vørter. Er det noe som er billig og enkelt å erstatte, er det bare å kaste det og kjøpe nytt. Slanger, gjærlåser, propper osv. Vekk med det (med litt kritisk sans, noen gjærlåser kan jo koste en god del penger). Det kan også være verdt å bytte gjæringskar.

Når du har kastet det som skal kastes, må resten rengjøres skikkelig. Demonter kraner, koble fra hverandre sammenskrudde deler og se etter alle mulige kriker og kroker der noe kan sitte. Vask delene skikkelig med oppvaskbørste eller kjør dem i oppvaskmaskinen. Større deler, som kar og kjeler, kan med fordel få en runde med sterk lut. Kaustisk soda er kanskje det farligste kjemikaliet du får kjøpt i vanlige butikker, men du verden så effektivt. Husk verneutstyr (ja, vernebriller er fint, du kan bli blind om du får kaustisk i øynene). Mye går også i oppvaskaskinen når du tar ut øverste kurven. Dette er en betydelig jobb, men nå skal du ha skinnende rent utstyr.

Du la kanskje merke til noen steder der det var vanskelig å gjøre rent? Inne i kulekraner, mellom pakninger? Pass ekstra godt på disse stedene neste gang du brygger.

Så er det desinfisering. Det er sannsynlig at du hatt for dårlige desinfiseringsrutiner, så her er det full skjerping. En god ide er å bruke andre midler enn du har brukt før. Bruker du starsan, er kanskje bakteriene du har problemer med vanskelige å drepe med syre, for eksempel. Det er forøvrig alltid en god ide å variere litt med desinfeksjonsmetodene, for å unngå resistente bakterier.

Først skyller du alt utstyret, så du er sikker på at alt vaskemiddelet er borte. For eksempel er kaustisk soda basisk, og reduserer effekten av syrebaserte midler og gjør klor mindre reaktivt.

Alle smådeler av metall og varmebestandig plast kan med fordel kokes. Legg dem i en passende stor kjele, eller trykkoker om du har, og la det koke til du er helt sikker på at delene er gjennomvarme. 100 grader i noen minutter dreper alle bakterier vi er bekymret for, og en trykkoker gir deg nesten fullgod sterilisering.

Alt som ikke kan kokes, kan behandles med to desinfiseringsmidler. Jeg synes kombinasjonen starsan-klorin-starsan er god. Først skyller jeg delen i StarSan, for å sikre at jeg ikke har rester av basiske kjemikalier som kan redusere effekten av klor. Så fukter jeg alt med litt sterk klorinblanding (desinfisering med klorin krever egentlig ganske svak blanding, men her vil jeg være sikker). Virketid er minst 2 minutter. Sørg for at flatene er fuktige hele tida og at væska ikke renner av. Nå skal alt være rimelig bra desinfisert, men for å være helt sikker sprayer jeg av med ny runde StarSan.

Så er det ny bryggedag. Pass på alle rutiner, støv og desinfisering av utstyret du bruker på dagen.

Har du fortsatt infeksjon, har du et skikkelig problem.

Lykke til!
 
Bør jeg skru ut krana til BB60'n og gjøre noe spesielt med den?

edit:
Sjekka akkurat det siste ølet mitt, en lys pale ale som jeg satte for 10 dager siden. Brukte wlp013. Mesket ganske høyt, på 68 grader. OG var 1.048. Uten at det var noen voldsom stormgjæring var den likevel nede på 1.012 i løpet av et par dager, og så var det også raskt slutt på aktivitet i gjærlås. (Er temmelig sikker på at bøtta er tett.) Likevel har den forsatt nedover, og er nå på 1.008. Det er ingen usmak på ølet, bortsett fra et snev av svovel, som jeg regner med blir borte. Jeg kan ikke huske å ha hatt slik utgjæring før med wlp013. Kan det være en infeksjon?

Det er ikke noe særlig kullsyre i det. (Skummer ikke i måleglasset når jeg tapper i.) Smaker godt av malt, begynner å klarne. Alt ser bra ut - bortsett fra at det er en unaturlig utgjæring, særlig tatt i betraktning at jeg mesket på såpass høy temperatur.
 
Sist redigert:
Får litt lyst å skifte fra ølbrygging til å strikke lusekofter når det går slik.

Det er også noen skjær i sjøen for de som strikker lusekofter. Du kan miste masker, telle feil og bomme på mønsteret, gå tom for en farge etter at hele innfargingen er utsolgt. Den nærmeste parallellen til infeksjon er kanskje dersom strikketøyet viser seg å være vridd, da er du skikkelig ille ute.
 
Ok. Lusekofteproduksjon utgår.
Vørterbrød får det da bli neste regnværsdag.
Forhåpentlig litt mindre risiko for bomber:)
 
Jeg synes kombinasjonen starsan-klorin-starsan er god. Først skyller jeg delen i StarSan, for å sikre at jeg ikke har rester av basiske kjemikalier som kan redusere effekten av klor. Så fukter jeg alt med litt sterk klorinblanding (desinfisering med klorin krever egentlig ganske svak blanding, men her vil jeg være sikker). Virketid er minst 2 minutter. Sørg for at flatene er fuktige hele tida og at væska ikke renner av. Nå skal alt være rimelig bra desinfisert, men for å være helt sikker sprayer jeg av med ny runde StarSan.

Jeg trodde at starsan og klorin var en dårlig miks og kunne utvikle giftige gasser, men det er kanskje bare hvis det blandes i større mengder?
 
Tilbake
Topp