Litt forvirret av diskursjonen nå altså - har også fått infeksjon - er det nok med vanlig vask + StarSan på flaskene eller holder ikke dette?
La oss ta dette inn på temaet igjen: Hva gjør du hvis du får infeksjoner som du ikke blir kvitt. Sannsynligvis har du kommet lengre enn mange, når du innser at du har et infeksjonsproblem. Mange tenker nok bare at ølet er litt spennende og overkabonert.
Det er en eneste grunn til at du får infeksjoner, og det er bakterier som kommer i ølet. Disse kan enten havne i ølet under bryggeprosessen, for eksempel ved at du får maltstøv i vørteren, de kan sitte på utstyret du bruker eller de kan komme fra gjæren og andre tilsetninger du bruker mot slutten av bryggeprosessen. Med andre ord, er det rutiner og renhold som er det du må se på.
Jeg ville begynt med å se på om jeg gjør noe som kan gi støv i nedkjølt vørter. En kilde til infeksjon kan være støv fra maltkverning, så et tips kan være å kverne malten et annet sted, kanskje dagen før, og prøve å støve minst mulig når du heller malt i meskekaret. Mitt inntrykk er at dette er en uvanlig kilde til infeksjon, men det er også ei rutine som det er lett å gjøre noe med og det er et godt startskudd for en prosess der du skal gå gjennom alle deler av bryggeprosessen for å kvalitetssikre den.
Bruker du gjærstarter eller gjenrbukt gjær bør du slutte med det. Å eksperimentere med gjær er morsomt og gir mange muligheter i bryggeprosessen, men gir også mange nye infeksjonsmuligheter. Gå over til tørrgjær, og bytt eventuelt til gjærstarter når du er sikker på at du har kontroll på de andre delene av prosessen.
Så er det å begynne å se på renholdet. Huskeregelen er fortsatt: Først rengjøring, så desinfeksjoner. Så la oss ta det i den rekkefølga.
Gå gjennom alt utstyret ditt og finn det som er i kontakt med nedkjølt vørter. Er det noe som er billig og enkelt å erstatte, er det bare å kaste det og kjøpe nytt. Slanger, gjærlåser, propper osv. Vekk med det (med litt kritisk sans, noen gjærlåser kan jo koste en god del penger). Det kan også være verdt å bytte gjæringskar.
Når du har kastet det som skal kastes, må resten rengjøres skikkelig. Demonter kraner, koble fra hverandre sammenskrudde deler og se etter alle mulige kriker og kroker der noe kan sitte. Vask delene skikkelig med oppvaskbørste eller kjør dem i oppvaskmaskinen. Større deler, som kar og kjeler, kan med fordel få en runde med sterk lut. Kaustisk soda er kanskje det farligste kjemikaliet du får kjøpt i vanlige butikker, men du verden så effektivt. Husk verneutstyr (ja, vernebriller er fint, du kan bli blind om du får kaustisk i øynene). Mye går også i oppvaskaskinen når du tar ut øverste kurven. Dette er en betydelig jobb, men nå skal du ha skinnende rent utstyr.
Du la kanskje merke til noen steder der det var vanskelig å gjøre rent? Inne i kulekraner, mellom pakninger? Pass ekstra godt på disse stedene neste gang du brygger.
Så er det desinfisering. Det er sannsynlig at du hatt for dårlige desinfiseringsrutiner, så her er det full skjerping. En god ide er å bruke andre midler enn du har brukt før. Bruker du starsan, er kanskje bakteriene du har problemer med vanskelige å drepe med syre, for eksempel. Det er forøvrig alltid en god ide å variere litt med desinfeksjonsmetodene, for å unngå resistente bakterier.
Først skyller du alt utstyret, så du er sikker på at alt vaskemiddelet er borte. For eksempel er kaustisk soda basisk, og reduserer effekten av syrebaserte midler og gjør klor mindre reaktivt.
Alle smådeler av metall og varmebestandig plast kan med fordel kokes. Legg dem i en passende stor kjele, eller trykkoker om du har, og la det koke til du er helt sikker på at delene er gjennomvarme. 100 grader i noen minutter dreper alle bakterier vi er bekymret for, og en trykkoker gir deg nesten fullgod sterilisering.
Alt som ikke kan kokes, kan behandles med to desinfiseringsmidler. Jeg synes kombinasjonen starsan-klorin-starsan er god. Først skyller jeg delen i StarSan, for å sikre at jeg ikke har rester av basiske kjemikalier som kan redusere effekten av klor. Så fukter jeg alt med litt sterk klorinblanding (desinfisering med klorin krever egentlig ganske svak blanding, men her vil jeg være sikker). Virketid er minst 2 minutter. Sørg for at flatene er fuktige hele tida og at væska ikke renner av. Nå skal alt være rimelig bra desinfisert, men for å være helt sikker sprayer jeg av med ny runde StarSan.
Så er det ny bryggedag. Pass på alle rutiner, støv og desinfisering av utstyret du bruker på dagen.
Har du fortsatt infeksjon, har du et skikkelig problem.
Lykke til!