Infisert?

Sikker dumt spørsmål, men er ny så eg kjører på.
Hvor  ofte forekomer det at en får brygget ødelagt / infisert?
er dette noe en vil oppleve eller er det kun om en er veldig uforsiktig?

Kommer an på utrtyret og renholdet ditt.. :)
Jeg er heldig, og har brygget i over to år, og har enda ikke hatt en infeksjon som har ødelagt brygget.
Jeg har nok mest sannsynlig hatt en infeksjon eller fler, men ikke merkbar.

Så godt som alle brygg vil inneholde noen uønskede mikroorganismer, og hvorvidt dette utvikler seg til en infeksjon (som er selve veksten i organismefloraen heller enn deres blotte tilstedeværelse) vil komme an på sånt som mengde og motstand (alkohol og humle hemmer bakterievekst). Jo fortere du drikker opp ølet, og jo sterkere det er, desto mindre sjanse for infeksjon, altså.

Renslighet skader heller ikke. For min del har jeg fått ødelagt ett brygg hittil, etter flere år med brygging av stort sett ganske lette men velhumlede øl.

Det er ingen patogene bakterier som trives i øl, så det er ingen fare. Forskjellige infeksjoner gir foskjellige usmaker. Det er imidlertid en god del ting som kan gi usmak i øl som IKKE skyldes infeksjoner også...

Takk for gode svar, da er det bare å slå fast at det ikke finnes dume spørsmål
Da er det bare å vaske å skylle godt

Har gått bra så langt
Hadde ikke satt et eneste brygg før 1 desember og no er brygg nr 3 til gjæring
dette har tatt helt av
hvordan ska 2012 bli?

Bare å si godt nyttår
takker for info flere spørsmål kommer nok

Nei, det holder ikke å vaske og skylle godt, du må desinfisere i tillegg. Klorin fungerer godt, men det er greiere med f.eks. StarSan eller Sterkrens, siden disse ikke må skylles bort (klorin må derimot skylles bort fullstendig).

Tilbake
Topp