Inline lufting av vørter

Er det noen ulemper ved å lufte vørteren i whirlpoolen inline gjennom motstrømskjøler? Vil en march 809 med stort skovelhjul ha problemer med å drive det?

Bruker 1/2" silikonslanger + 12mm kobberrør i whirlpool-delen som står nedi kjelen.

Legger ved en tegning på hvordan jeg har tenkt å gjøre det:

Vedlegg

• Kjøleoppsett.gif
    Kjøleoppsett.gif
    9,7 KB · Sett: 479
Du må ha en rimelig kraftig luftpumpe for å levere nok til å belufte vørteren innline.
En annen ting er at vørteren ikke tar opp oksygen så bra før den er avkjølt.
Rent bortsett fra det, har jeg lest at luftesteinen har lett for å tette seg av trub/humlerester ved en slik løsning.

4e5b2d45-384d-70e3.jpg

Slik kan du gjøre det:) men ikke skru på luften før vørteren er omkring romtemperatur.

Så feil på tegningen din, så du kan like godt gjøre det som du tegnet. Fremdeles lurt å vente med å sette på luften til vørteren er kald. Det er ikke sikkert at du trenger luftpumpe heller. Undertrykket før pumpa på din tegning vil suge inn luften selv.

Har du ei god nok pumpe kan du la den suge "falsk luft" rett før innløpet, slik du har tenkt. Treng ikkje akvariepumpe. Brukar du i tillegg ein smart konstruert venturi eller injektor vil du få eit bra undertrykk på lufta og luftpumpe vil vere unødvindig.

Pumpa vil piske luft godt inn i vørteren og brusestein er unødvendig.

Faren er at pumpa kaviterar og ikkje klarar å skyve den luftige veska dit den skal. Men med passe luft går det, gjerne styrt av ein kuleventil i ein "T" rett før innsuget på pumpa.

Eg har testa det med ei March TE-5S og det som kom ut såg ut som skummet på ein guinnes. Pumpa hadde ingen problen med å pumpe veske med mykje luft i. Men det er ei kraftigare pumpe enn 809.

Og så må du vente til vørteren er under 30 grader iallefall.

Hansenbrygg skrev:
Er det noen ulemper ved å lufte vørteren i whirlpoolen inline gjennom motstrømskjøler? Vil en march 809 med stort skovelhjul ha problemer med å drive det?

Bruker 1/2" silikonslanger + 12mm kobberrør i whirlpool-delen som står nedi kjelen.

Legger ved en tegning på hvordan jeg har tenkt å gjøre det:

Som allerede sakt, ikke oksygener varm vørter.

Tror kanskje det er lurt å belufte etter pumpe, har dog ikke testet det oppsettet du skisserer så det kan helt klart fungere, men
march 809 er ikke veldig glad i å få tilført for mye luft på innporten da dette potensielet kan føre til at pumpen mister "primingen".

EDIT: ja der var Protto før meg.....

Eller så kan du vente til vørteren er under 30 C, slå av vannet og putte brusesteinen fra luftpumpa i whirlpoolen mens pumpa går en stund til. Men det er ikke inline..

Fantastisk, masse gode ideer her, som alltid! Jeg har bestilt en 1/2" brusestein i rustfritt stål fra morebeer http://morebeer.com/view_product/16618//1_2"_MPT_Oxygen_Stone_-_2_Micron , men om jeg lager en T (har et par ss T'er fra morebeer liggende samt noen andre 1/2" deler) og kobler en kuleventil på i stedenfor brusesteinen, ut fra bunnen av kokekjelen, og åpner den veldig lite når jeg er under 30 grader, så trenger jeg kanskje ikke å bruke brusesteinen pga at vørteren vil suge "falsk luft" ned til pumpen fra kuleventilen, som vil piske det inn i vørteren i pumpen og ta det med seg videre i whirlpoolen. Da vil jeg kanskje oppnå noe i nærheten av 12 ppm oksygen i vørteren?

Planen var i utgangspunktet å bruke en 12v kompressor fra biltema (som virker "oljefri" og som jeg allerede har liggende sammen med et par 12v batterier) http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Interior_tilbehor/Minikompressor-240L-17064/  Maks. trykk: 10 bar Maks. luftmengde: 30 l/min, og kjøre den gjennom sterilfilter i whirlpoolen. Jeg har også en 24 liters 1500w "vanlig" kompressor med vannavskiller som evt kunne levert luft. Dette er en vanlig hjemmekompressor som er badet i olje, men jeg har vannavskiller på den.

Jeg ville definitivt IKKE brukt kompressorluft. Man kan ikke stole på at filtre hindrer styggelumske oljedråper å trenge igjennom.

Hvis en ønsker høy konsentrasjon av O2 så er det vel oksygen-injeksjon som virkelig river ivei.

Jo.. fattern har en 2kg med o2 liggende fra gammel sveising, godt mulig jeg kunne lånt det. Trenger man ikke sterilfilter om man bruker o2-apparat?

Hansenbrygg skrev:
Jo.. fattern har en 2kg med O₂ liggende fra gammel sveising, godt mulig jeg kunne lånt det. Trenger man ikke sterilfilter om man bruker O₂-apparat?

Se der ja! ;D Det går nok helt fint uten noe filtre!

Freddy skrev:
Hansenbrygg skrev:
Jo.. fattern har en 2kg med O₂ liggende fra gammel sveising, godt mulig jeg kunne lånt det. Trenger man ikke sterilfilter om man bruker O₂-apparat?

Se der ja! ;D Det går nok helt fint uten noe filtre!
Ikke så mye som trives i 100% oksygen nei :) Men pass på, det skal være passe med oksygen og ikke for mye, som du lett kan få :kul:

Hjemmebrygg, bare å bøye seg i støvet... en herlig kølnerøl med litt hvete, cara og viennamalt... det er godt med fleksitid ;)

Vedlegg

• IMG_1062.JPG
    1,3 MB · Sett: 559
Tilbake
Topp