Inline oksygenering - Mengde oksygen

Nøkling

Norbrygg-medlem
Trenger man å styre flowrate i et inline system?

I så tilfelle, hvordan styrer man det i forhold til L/min oksygen og frekvensen vørteren beveger seg forbi luftesteinen?
 
Vanskelig å gi et konkret svar. Det beste er å måle o2-innholdet i vørteren etter oksygeneringen og så justere flow basert på erfaringene. Jeg opplevde å måtte halvere flowen, fordi oksygenboblene får lengre kontakttid med vørteren i inline-systemet. Brukte ca. 0,5 l/min under omtrent hele overføringen til gjæringskaret. Ev kan du bruke høyere flow og ikke oksygenere under hele overføringen.
 
Ok, takker.

Har også lest at det kan fungere å kjøre halve vørteren i karet først og deretter oksygenere med 1 l/min.

Da blir det rett og slett litt prøving (og evt. litt feiling) før jeg får skrudd det helt inn etter systemet :)
 
Et DO-meter fra Milwaukee koster ikke all verdens.
Jeg tror jeg betalte en drøy tusenlapp på Ebay. Går dog kun til 20ppm

Er vanskelig å si noe eksakt om hvilken flow og hvor lenge.
Avhenger jo av flere parametere som bla. SG, finhet på brusesteinen og til en bitteliten grad temperatur.

Basert på måling ser jeg at 0,5micron sten, 25L vørter, 1L/min flow og konstant omrøring av "brusepinnen" gir ca 12ppm etter 90 sekunder. Minnes å huske at det er verdien oppgitt i boka "Yeast"
 
0,5L/min, er det dette man bør legge seg på generelt ved in-line oksygenering? Gjelder dette forresten for 25L batcher?
 
Det er jo vanskelig i å si som aaamodt over her påpeker. Det er mange faktorer. Det letteste vil være et DO-meter, eller finne noen som har et DO-meter og tilsvarende oppsett som deg, som kan fortelle noe om oppnådd PPM ifht flowrate og l/min.
 
Ja skjønte det med DO meter, men hadde ikke tenkt å anskaffe meg det :p Har pleid å bruke roughly 1,5L/min uten in-line men tenkte forenkle oppsettet litt mer å kjøre o2 in line rett etter motstrømskjøleren.
 
Kanskje ikke. Jeg brygger som regel mellom 25-50L batcher. Tenkte bare å forenkle stegene i prosessen så mye som mulig, mest fordi jeg er lat og glemsk :p
 
Tilbake
Topp