• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Innkjøp av rundt 30L kjele vurderes.

Duckboot

Norbrygg-medlem
Har begynt å bevege meg over i BIAB, og trenger å oppgradere min 15L.
Kan stort sett hente i Oslo/Akershus.
 
Bare et lite tips:
Til BIAB er det en fordel med god plass i gryten, siden du helst skal ha plass til all malt og alt vannet på en gang. I tillegg må du regne med litt mer bunnfall enn med andre meskemetoder, så vørtermengden må være litt større enn ellers.

Jeg ville sagt minimum dobbelt så stor gryte som du planlegger batchstørrelsen. Det gir deg plass til å lage ganske sterk vørter hvis du ønsker, og mulighet til å meske med alt vannet, som gjør bryggedagen enkel og grei. Selv brygger jeg vanligvis 20-liters batcher (ca. 21 liter til gjæring) med BIAB i en 50-liter. På brygg med lav-middels OG hadde en 36-liter vært tilstrekkelig, men ekstra headspace gjør ingenting.
 
Hannaas skrev:
Bare et lite tips:
Til BIAB er det en fordel med god plass i gryten, siden du helst skal ha plass til all malt og alt vannet på en gang. I tillegg må du regne med litt mer bunnfall enn med andre meskemetoder, så vørtermengden må være litt større enn ellers.

Jeg ville sagt minimum dobbelt så stor gryte som du planlegger batchstørrelsen. Det gir deg plass til å lage ganske sterk vørter hvis du ønsker, og mulighet til å meske med alt vannet, som gjør bryggedagen enkel og grei. Selv brygger jeg vanligvis 20-liters batcher (ca. 21 liter til gjæring) med BIAB i en 50-liter. På brygg med lav-middels OG hadde en 36-liter vært tilstrekkelig, men ekstra headspace gjør ingenting.
Planen er på 16L til 20L, så det skal nok gå greit.
Og vil jeg kjøre alkoholisert, så blir det nok Partial.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Jeg bruker en 36 liters gryte til mine BIAB øl. Har ca 25 liter per brygg. Kjøpte billig på coop obs hypermarked til 400 kroner. (hummergryte, kjøpte i oktober)
 
Skjalg skrev:
Jeg bruker en 36 liters gryte til mine BIAB øl. Har ca 25 liter per brygg. Kjøpte billig på coop obs hypermarked til 400 kroner. (hummergryte, kjøpte i oktober)
Hmm - Det skal jeg sjekke ut - Jeg bor jo i nærheten av ikke mindre enn 2 Coop Obs Hypermarked.
 
Hei.

Jeg kjøpte meg denne 36L'en på hyttespesialisten.no

http://www.hyttespesialisten.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=1112114&b_kid=1056423
 
Skal bygge noe likt dette, har handlet inn alt og delene er på vei i posten.
Se på videoen som er på siden http://www.highgravitybrew.com/productcart/pc/BIAB-Electric-Brewing-System-p3987.htm#.Ut2D63PsTqA
 
Tilbake
Topp