Innkjøpsliste førstegangsbrygger på Speidel 20 l

Hei!

Jeg har bestemt meg for å begynne å brygge eget øl. Jeg har ingen tidligere erfaring med dette, men jeg har brukt den siste tiden på å lese meg opp og gjøre research. Samtidig har jeg naturvitenskapelig bakgrunn, og vet høvelig hva jeg driver med på et laboratorium. Begynner å bli klar nå. Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Speidel 20 l. Falt ned på denne av flere grunner, men først og fremst pga. convenience. (Jeg har en vaktbelastet jobb, fritiden min er verdt det...)

Jeg begynner også å få komponert en innkjøpsliste nå, men jeg kunne gjerne tenkt meg litt tilbakemelding på om det er noe jeg burde ha med som jeg har oversett, eller om det motsatt er noe jeg strengt tatt ikke trenger. Innspill mottas med takk!

* Speidel Braumeister 20 l startersett (inkluderer bla. Kjøler, komplett gjæringstank og maltmølle.)
* Startersettet inneholder også ingredienser til et første brygg, jeg tenkte å avvente innkjøp av mer råmateriale til jeg har prøvd meg frem med dette. Er det noen gode utsalgssteder for dette i Oslo-området som noen har erfaring med?
* Sterkrens
* Hevert
* Flasker, korker.
 
Vet ikke om jeg ville gått for startpakken..?
*kjøler
*kappe (dette er en god investering)
*Starsan (bare helle ut, slipper skylle)
*korker og flasker
*Hageslange med kobling (for kjøleren)
*Maltmølle, feks er crankandstein gode greier og ikke så mye dyrere enn coronna
*Gjæringskar med vannlås
*5liter plastdunk eller lignende for gjærstarter
*pumpehevert og flaskefyller (gjør flasking vesentlig lettere)
*Hydrometer og målebeger
*et vanlig sprittermometer er alltid fint å ha feks ved oppvarming av skyllevann, starter osv
*kapselpåsetter av typen bordmodell, også denne vil du elske etter noen runder med den "vanlige"
*Gjærnæring
*irish moss
*spraymalt (alltid kjekt å ha)
 
Speidels orginalkjøler er veldig fin, lett å håndtere og rengjøre.
Kappe, ikke hvis du skal brygge innendørs, jeg har iallefall ikke behov for det.
Mølle, sjekk Bryggselv.no og VinOgBar.no her i Oslo, de har kurrante møller til bra pris.
Bryggselv har også fine startsett som trolig er bedre enn de som følger med startkitet til speidel (jeg kjøpte ikke startkittet..)

Gjærkarene på europris er veldig kurrante, 100 spenn, mens speidelkarene koster vel 600+, og jeg er litt usikker på hvor fornøyd jeg er med mitt enda.
 
Jeg ville gått for startpakken, men hvis du spør Ola bytter han ut Corona møllen med en Barley Crusher som er bedre.
Og så må du vurdere om du skal bruke flasker og må ha alt utstyret for dette eller om du går for fat. Skal du bruke fat må du ha fat, Co2 beholder med regulator, flexitapp og noen koblinger. Ola skaffer alt dette også, men kan lønne seg å få tak i Co2 flaske andre steder. Personlig gikk jeg direkte på fat og jeg angrer ikke på det.
Jeg kjøpte den oppgraderte tappekranen for Speidel gjæringsdunk og den er av god kvalitet.
 
Men ikke bli skremt nå. Med en Speidel med startsett og en flaske StarSan er du igang og kan fint brygge øl med dette utstyret. Du kan tappe og karbonere ølet på 1,5 liters brusflasker.
Så kan du ta det derfra og kjøpe deg opp med en del utstyr som er kjekt å ha og som du føler at du trenger etterhvert.
 
Takk for alle svar!

Kan som oppfølging si at jeg gikk for startersettet til Speidel og er egentlig godt fornøyd med det. Har to fat som står og bobler og koser seg nå.
Coronakvernen er kanskje ikke guds gave til mennesket, men den fungerer helt fint til mitt begrensede behov. Jeg kverner malten på under tiden det tar å varme opp vannet til mesken, så da er det ikke egentlig så mye å hente uansett.
 
Tilbake
Topp