innmesk i speidel

Jani

Norbrygg-medlem
heisann

skal nå gå over til å brygge med speidel 50 å lurer litt på hvordan dere gjør det med første meskesteg. tidligere har jeg bare varmet opp vannet il ca 3-4 grader varmere enn første meskesteg for å treffe ønsket temp etter at malten er i.

hvordan gjøres dette med speidel? stiller dere første meskesteg noen grader varmere enn planlagt mesketemp og justerer den ned til planlagt temp etter malten er i røret?

ser for meg at dersom man stiller inn ønsket mesketemp så vil innmeskeskingen da starte på noen grader lavere en planlagt
 
Hei.

Innmesking er et eget trinn. Du har ikke mulighet å sette lengde på det.
Du har innmesking og så 5 mulige meske steg.

Hele poenget med Speidelen er jo at du ikke trenger å tenke på det, den fikser det selv.

Jeg pleier å sette innmesking på en 50 grader. Så har jeg en kort proteinrast på 55 grader i 5 til 10 min, med påfølgende meskesteg etter oppskrift.
Nødvendigheten av proteinrasten kan jo diskuteres, men skal vist være med på å gjøre øllet klart. Så hvorfor ikke.

Så hvis du skal hoppe over proteinrasten, og meske på 65 grader. Ta innmesking på 65 grader, med påfølgende meske steg på 65 grader i x min.
Om tempen i mesken går ned noen minutter spiller det ingen rolle. Speidelen bruker ca 1 min per grad for å få opp tempen igjen. Har minimalt å si.

Frode
 
Låner denne tråden. Ser at standardtemperaturen for innmesk på Speidel er satt til 38 grader. Jeg har aldri mesket inn så lavt når jeg har brygget BIAB, men har lest at en lav temperatur ved innmesk gjør det lettere å blandet maltet uten å få "melballer".

Om man kjører en ett-stegsmesk på f. eks. 66 grader, men mesker inn på 38 grader, så vil det gå en god del tid på å nå mesketemperaturen på 66 grader. Mye av konverteringen skjer vel den første tiden, så vil ikke en innmesk på 38 grader gi en veldig gjærbar vørter i og med at det tar en del tid før man når 66 grader?

Mitt spørsmål blir vel oppsummert om det er lurt å meske inn på en temperatur nærmere hovedsteget, eller om dette ikke spiller noen rolle?
 
Pleier som regel å meske inn på 50-tallet ett eller annet sted. 38 er nok for litt spesielle tyske pilsnere og ikke for ale.
 
37-38 grader er en acid rest (syresteg) På denne temperaturen er teoretisk ensymer (var det phytase mon tro) aktive som gir lavere PH i mesken. Jeg bruker aldri dette steget med mindre jeg brygger en dobbel eller trippel dekoksjon og da mer som en ventepause. Fursuringssteget er unødvendig for alle normale maltsorter gitt at man justerer ph på annen måte. Dersom man skal bruke dette steget for å senke ph tar det svært lang tid før det gir noen effekt. På hvete øl kan dette steget vistnok gi mer ferulsyre som senere gir mer phenolkarakter (dette kan jeg lite om brygger ikke hveteøl).

Proteinpause bruker jeg kun på pilsnermalt eller som ventesteg ved dekoksjon.

Det er også noen ulemper med å meske inn på lav temperatur på en speidel. Mesker man inn på 55 grader tar det 15-20 minutter fra proteinpausen til forsukringstemperaturen. I mesteparten av denne tiden har man en lavere foruskringstemperatur enn det man har satt. Det vil si at svært mye av konverteringen har skjedd lavt. Ønsker man et dekstrinrikt øl får man ikke det. Hvis jeg vil ha et øl med høy restsødme brygget på andre maltsorter enn pilsnermalt går jeg alltid rett på første forsukringstemperatur for å styre meskingen bedre.

mvh
Bårdd
 
Hei har mesket inn på ca 50 grader men med speidel tar det 2 minutter pr. grad den skal opp og der da hovedmesk på 66 grader tar det 32 minutter å komme opp til 66 grader og det viktigste skjer de første 15 minutter av mesketiden fikk jeg et flatt øl men svært klart øl. Så nå setter jeg innmesk på 5 grader laver enn hovesmesk. Nå blir øllet bra.
 
Tilbake
Topp