Innmesk speidel

Med min lille erfaring fyller jeg opp til øverste streket. Det er vel 25 liter ved kaldt vann

Jeg har også et spørsmål ved hvilken temperatur setter dere ned maltrøret og fyller i maltet. I bruksanvisningen står det vel 38°, men hva brukes ?
 
Jeg mesker inn med 25 liter vann.

Jeg har vekslet litt mellom 52 og 62 grader, men nå bruker jeg stort sett 62 grader.
 
Min variant:

Forvarmer 25l vann til 38, inn med malt, 5 min på 52, 20 min på 62, 40min på 67 og 10 min på 78. I mellomtiden har jeg vært og handlet, klipeet plen eller sost rundt på nettet og drukket kaffe. Løfter opp maltrøret, lar renne av og skyller med 4l vann med 78 grader. 60 min med termostat på 102 (varmekappe og kobbertopp).  Det er min enkle standardprosedyre, som for meg ofte gir drikkbart resultat.

For meg er ca 2,5 time på en lørdag eller søndag, hvor man knapt nok behøver å gjøre noe i prosessen gull verd, siden jeg kan tusle med andre ting eller får tid sammen med en medbrygger.
 
Noe lignende her også.

Fyller 23 liter kaldt vann, varmer opp til mesketemperatur og inn med maltrøret. Setter utmesk til 78 grader i 1 min (blir jo stående her en stund pga skylling), tar opp maltrøret (starter koking etter 1 min) og skyller med 7 - 10 liter vann 70 - 78 grader (avhengig av kornmengde, har dessuten ikke kobberhatt og får dermed høyere fordamping). Rører i kornet ved siste halvdel av skyllevannet.

I mellomtiden har jeg tid til......

Men, forslag til forbedring mottas med takk  :)
 
Det som irriterer meg mest med bb'n min er at jeg ikke kan strupe under spyling og få kontrollert flysparge. Ellers fungerer den med mitt oppsett slik det er nå helt topp. Slik jeg forstår det er ikke dette umulig med speidel heller(korrigee meg gjerne). Har funnet ut at spylingen ikke er uten betydning...

--
 
Uten å ha mye peiling, kan jeg vise til deg jeg har lest i Howtobrew.com;

Stort sett alt malt du kjøper i dag er modifisert, og det betyr med andre ord at du ikke trenger å meske inn under 60 grader lenger. Det er noen unntak, og det er om du bruker mer enn 20% eller hva nå det var av umaltet hvete/havre osv. Diverse saker som må gjennom gum break eller hva nå han kalte det. Du finner det på nettsiden hans. Eller iallefall i boka.

Eneste fordelen med å meske inn på 40 tallet er at du får et par prosent mer utbytte, men så sier Palmer'n også at da er det en viss sjanse for oksidasjonsprosesser av diverse slag. Dette er ikke en risk om du mesker inn på 60 grader eller høyere.

Så det er like greit å meske inn på 60 eller høyere.

Som annen skribent skriver her også; Det er ikke noen vits å sparge på fast kjeletemp rundt 76 78 grader, det er like greit å trykke på oppkok med en gang. Så sparger du med vann ved 76-78 grader, mens gryta jobber seg opp mot 100C. Da sparer du fort en halvtime på bryggetiden. Iflg kollega er rest ved 78 bare noe de bruker i store bryggerier for å terminere ensymprosessene, og det er jo ikke noe vi bryr oss om, vi skal jo opp i 100C.

NB! Hvis du sparger så mye at vannet kommer OPPI maltet, er det da ikke bra!!. Men du skal nærmere 30+ liter før det skjer. Da blir det tynt øl.. :p
 
Tilbake
Topp