Innspill på APA, oppskrift generelt, humle spesielt

Tenkte eg skulle prøve å lage en APA (batch 6) med gjær og humle som eg har. Har tenkt å koke ca. 12l og fylle på med vann opp til 14l. Vil noe slikt funke? Lurer spesielt på om dette er passelig med humle. Kunne tenke meg en del aroma på  denne og bitterhet på ca. 25-30. Tipper eg har ca. 40g centennial og ca. 70g chinook

Statistics
Volume: 14 liters
OG: 1048
FG:
Alcohol: 4.7 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 32 IBU
BU/GU: 0.66
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 2300 grammes
Cara Pils 37 EBC 200 grammes
Wheat Malt 250 grammes
Munich Malt 20 EBC 200 grammes
Dry Light Extract 0 grammes
Mash schedule: 68 degrees for 60 minutes, 75 degrees for 10 minutes.
Hops
Chinook 11.6% alpha 10 grammes 60 minutes
Chinook 12.6% alpha 10 grammes 10 minutes
Centennial 10% alpha 10 grammes 10 minutes
Chinook 12.6% alpha 10 grammes 1 minutes
Centennial 10% alpha 10 grammes 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale

Det bør gå greit å koke 12 liter og tilsette mer vann før gjæring. Det gjorde iallfall alltid det da jeg brygget med ekstrakt.

Personlig synes jeg vel kanskje at 32 IBU er litt lite i en APA, men det går vel an, særlig med Chinook. Men jeg tror jeg ville brukt mer Centennial og mindre Chinook på slutten. Kanskje kuttet Chinook helt på 10 minutter og erstattet med Centennial. Men forsåvidt ikke noe galt medd oppskriften, såvidt jeg kan se.

Mesketemperatur på 68 grader er vel litt varmt, alt etter hvordan systemet ditt fungerer.

Kjetil S skrev:
Det bør gå greit å koke 12 liter og tilsette mer vann før gjæring. Det gjorde iallfall alltid det da jeg brygget med ekstrakt.

Personlig synes jeg vel kanskje at 32 IBU er litt lite i en APA, men det går vel an, særlig med Chinook. Men jeg tror jeg ville brukt mer Centennial og mindre Chinook på slutten. Kanskje kuttet Chinook helt på 10 minutter og erstattet med Centennial. Men forsåvidt ikke noe galt medd oppskriften, såvidt jeg kan se.

Mesketemperatur på 68 grader er vel litt varmt, alt etter hvordan systemet ditt fungerer.

Tja, eg får veie opp og sjå kor myke som er igjen av centennial, kanskje ta 20g på 10min og 20g som tørrhumling. Funkar det med chinook som aroma? Er mengdene ellers ok?

Tenkte kanskje det var fint med litt sødme, derfor mesking på 68 grader, men 66-67 blir kanskje bedre?

Johnohod skrev:
Tja, eg får veie opp og sjå kor myke som er igjen av centennial, kanskje ta 20g på 10min og 20g som tørrhumling. Funkar det med chinook som aroma? Er mengdene ellers ok?

Tenkte kanskje det var fint med litt sødme, derfor mesking på 68 grader, men 66-67 blir kanskje bedre?

Meiner at Gahr har sagt at han liker Chinook som aromahumle i mørke øl.

Mesking på 65 - 66 grader er vel meir vanleg i APA. Eg har brukt 65 grader med godt resultat. Britisk pale ale "toler" godt 67 - 68 grader mens britiske bittere meskes med fordel der.

Eg liker også godt IBU under 40 på APA då eg synes at det passer betre i høve OG. Eg har elles fin erfaring med 2 - 3 gram pr liter øl som tørrhumle sjølv i APA, men det er ikkje alle som anbefalar 3 gram pr liter.

Chinook er bra som tørrhumle og aromahumle i APA og IPA. Den har mer mango- og barskog-aroma enn sitrus når den brukes på slutten av koketiden, og mer grapefrukt som tørrhumle, etter min nokså beskjedne erfaring.

Tilbake
Topp