Innspill på (eksperimentell) IPA 1000g humle på 19 liter

Her har vi mengden humle og humleteppet som dannet seg på toppen av vørteren.
 

Vedlegg

  • Humlemengde.JPG
    1,7 MB · Sett: 1.078
  • Humleteppe.JPG
    2,2 MB · Sett: 924
Hmm....

Det lukter helt fantastisk av den, men den er helt grønn. Blir spennende å se hvor mye den klarner. Fiksa meg Clari Ferm for anledningen.
 
Odland skrev:
Fiksa meg Clari Ferm for anledningen.

Clarity Ferm hindrer kjøletåke og hjelper nok ikke så mye mot humlerester. Derimot burde ei dose gelatin eller isinglass hjelpe til med å få humlerestene til å synke mot slutten av gjæringa.
 
Aleksander_B skrev:
Gikk bryggedagen knirkefritt?

Bryggedagene mine går aldri knirkefritt. Var nærvøs for å sitte igjen med for lite vørter så jeg tilsatte mer vann. Var litt vel ivrig der og måtte tilsette DME og dextrose for å få opp sukkerinnholdet igjen. Lukter helt fantastisk fra gjæringstanken.

Bruker UT-200 for første gang. Helt supert.
 
En liten oppdatering.

Gjærer IPAen i et kjøleskap styrt av en UT-200 inne i en bod i annen etasje. Når jeg åpner døren inn til boden møter humlearomaen meg. Åpner jeg kjøleskapsdøren fyller humlelukta hele annen etasje.

I'm in hop heaven!
 
Det kjipe er at all lukt du kjenner er lukt som forlater ølet... Når tenker du å tørrhumle?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Mtp. humlestørrelsen du brukte under kok, og da dette er en IPA, så har du vel ett dugelig lass med humle som skal i karet om ca 1 uke? Cascade?
 
Gahr skrev:
Det kjipe er at all lukt du kjenner er lukt som forlater ølet... Når tenker du å tørrhumle?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tenkte å gi det 10 dager i primærdunken og 7-10 i sekundærdunken med 100+ g humle
 
Spennende prosjekt dette. Jeg brygga forsøksbrygg på 5L med totalt 40g humle tilsatt ved 15, 5, 1 min og tørr, ble fortreffelig  :biersmile:
Men dette er jo ingenting i forhold til det du har tilsatt.

Spent på hvordan du synes smaken på denne humla er. De beskriver at den ligner litt på aromaen til vindruen sauvignon blanc (derav navnet).
 
Da har jeg målt FG og den har krøpet seg til 1.016. Er fornøyd med dette.

Den smaker enorme mengder humle. Veldig fruktig og bitter. Snadder-øl allerede. Mye mindre ubalansert enn jeg hadde antatt.
 
Tilbake
Topp