Innspill på (eksperimentell) IPA 1000g humle på 19 liter

Video fra 5 min humla https://www.dropbox.com/s/vrbks35z90qvh6r/2015-02-24 19.40.12.mp4?dl=0

Bestemte oss for å ta med all humle til karene

IQmxbzS.jpg


tror dette blir bra. OG på 1075
 
Ser den unormale Psycho Nelson normal ut?

watXFkE.jpg


Den har nå gjæret i 13 dager, samme oppskrift som @Odland bare med stusselige 500 gr nelson. Ingen dumheter under brygging så vidt jeg vet. Vi lagde 2 x 25 l men har bare målt den ene så langt. En god del humle ble med i karet.
OG var 1075 og den er nå 1020. gjæret på 18 og opp til 19,5 siste uka.
Alt tyder på at den trenger mer tid. Stusser litt på den grumsete konsistensen, her har jo ingenting roet seg ned, og jeg ser ikke en klar vørter slik jeg er vant til, men klart det kan jo være humle og gjær da. Har klasket på sidene av fatet innimellom for at humle skal dette ned og for at gjæren skal i suspensjon.

Her er en video https://www.dropbox.com/s/ykw1lhtltjx4us9/2015-03-09 21.30.21.mp4?dl=0

Skal jeg gi den en uke til? Kan en ikke forvente klarhet i slike psyke brygg før etter lagring lengre tid?
 
Med så mye humle ville jeg ikke forvente krystallklart øl under gjæring :)
La stå til FG er nådd, cold crash et par døgn og så tapp. Så blir det nok klart.
 
Ok takk til begge, kjører opp til 24C og måler fortløpende. Ser at du ga deg på 1016. setter det som et mål jeg.
Ser du tenkte på clarityferm men ble anbefalt isinglass. Ble det noe av klaringsmiddel?
 
Ok takk til begge, kjører opp til 24C og måler fortløpende. Ser at du ga deg på 1016. setter det som et mål jeg.
Ser du tenkte på clarityferm men ble anbefalt isinglass. Ble det noe av klaringsmiddel?

Jeg brukte Clarityferm i denne, ikke Isinglass. Ølet klarnet opp fint.
 
Jeg skal smake min 10l/500g Nelson i helga. Hadde helt sjukt mye svinn på denne pga humlegrøt, og etter over en uke med cold crash og gelatin og hele pakka var ølet fortsatt melke-opakt ved flasking. Det lukta godt da :)
 
Min klarnet fint uten annet enn protafloc, men jeg ga den 5 ekstra dager gjæring 24C for å roe ned, og 2 dager coldcrash. FG 1017. karbonerer nå som den skal på flaske, så noe er riktig i denne verden. Tar jomfruen i helga.
 
På den annen side er det sjelden en god idé å endre oppskrifter bare fordi engelsk orddeling tillater det. Synet dominerer de andre sansene, og i mine øyne har svart øl mindre aroma enn lyst øl.
 
Tok SG-prøve av brygget i dag. 1.014. Enda aktiv gjæring så tørrhumla går i senere i dag.

Smaker intenst av humle. Svir i ganen. image.jpg
 
500g tørrhumle på omlag 10l blir i meste laget. Selv om det ble tilsatt i to omganger ble det skikkelig grøt på toppen av ølet.

image.jpg

image.jpg

Håpet er at en lang cold crash og Biofine gjør at jeg iallefall får ut 4+ liter ferdig øl.
 
I dag ble herligheten flasket. Ved hjelp av Biofine og en lang cold crash fikk jeg fantisk ut 9,5l. MEGET nøgd. Måtte faktisk bruke hevert i den koniske da hele konen var dekt i humlekake og både dump- og tappeventil var tett.

Ølet ble flasket på 0,25l-flasker sammen med CBC-gjær.

image.jpg

image.jpg
 
Tilbake
Topp