Innspill på modifisert BearSmith Porter

Atle M

Norbrygg-medlem
Har tenkt å lage en porter i romjulen. Fant en oppskrift i BeerSmith som jeg har justert i forhold til ingredienser kjøpt hos Vestbrygg.
Den er nok i mørkeste laget, men dersom det bare er fargen som bryter i forhold til still, så kan jeg leve med det.
Nå er Vetsbrygg også åpen i morgen så det er nok mulig å skaffe noe annet.

Jeg ville satt stor pris på om noen ville bekrefte/avkrefe om dette blir en ok porter?  :)
(Har allerede satt starter)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 25,00 l 
Estimated OG: 1,059 SG
Estimated Color: 84,1 EBC
Estimated IBU: 35,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 72,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5,00 kg              Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)    Grain        1        73,5 %       
0,50 kg              Crystal Malt - 80L (Thomas Fawcett) (150  Grain        2        7,4 %       
0,50 kg              Munich Malt - 10L (19,7 EBC)                    Grain        3        7,4 %       
0,40 kg              Black (Patent) Malt (985,0 EBC)                Grain        4        5,9 %       
0,40 kg              Chocolate Malt (689,5 EBC)                      Grain        5        5,9 %       
73,21 g              Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 60,0    Hop          6        35,2 IBUs   
0,33 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)                        Fining        7        -           
1,3 pkg              English Ale (White Labs #WLP002) [35,01  Yeast        8        -           

Temperat Step Time   
67 C        60 min       

Tørr jeg tippe at du har justert opp oppskriften slik at det er lik % vis forhold nå, som i orginaloppskriften???

Jeg ville ikke hatt mer enn 200 g chocolat og 200g black malt, det vil alikevell gi mye farge og smak.
Så hadde jeg vurdert å ha en humletilsetning på 90 min og en på 60. Men det siste er bare personlig preferanse.
Men ellers så ser oppskriften knall ut..

Eg er glad i portere på den røsta sida, så eg synes 400 gram svartmalt er ok, kanskje 350? Men ville nok redusert sjokolatemalten til 200 - 250 gram. Eg trur det blir godt. Lykke til!

Bruk oppskriften as is, og kall  det en stout. Blir definitivt røstig, men tror den blir fin.

Tilbake
Topp