Innspill på oppskrift: India saison

Hei,

Brygget denne i går og lurer på om dere mener den bør få litt tørrhumle for å sikre India preget?

4,5kg german pilsner
450g german wheat
400g sugar

Hops:
10 g Citra @ 60 min
10 g Stella @ 60 min
15 g Citra @ 5 min
15 g Stella @ 5 min
10 g Citra @ 0 min
10 g Stella @ 0 min

WLP566 II

OG: 1.060
FG: 1.010
IBU: 37

Lurer også på hvordan dere tror det går med gjæren når den nå stormgjærer på 25c? Pitchet på 19-20, men boden er ikke kald nok ser det ut som og en lager tar opp plassen i kjøleskapet.
 
Når det gjelder gjæren har jeg selv en drikkeklar India Saison med Mosaic og 566
som ble knallgod
Pitchet på 19-20 sjæl, men økte ikke tempen til 25 før etter stormgjæringen
tørrhumlet selvfølgelig
 
Sist redigert:
Ser ut som det blir en NØ klone ja:) Smakte på vørteren og synes det ble litt lite humle aroma.. Hvor mye tørrhumle brukte du ift kok-humle?
 
Jeg lager en IS nå med humleskjemaet fra Kinns Skoddehav. Tørrhumler med 28 gr Citra og 28 gr Cascade til 40 liter.

Humlemenden er justert ned i forhold til Skoddehav, fordi ølet mitt er svakere. Jeg er forresten litt usikker på om tørrhumlingsmengden bør justeres ned?
 
Har laget Electric India fra Brewdog, med honning, pepper, nelson sauvin og amarillo. Droppet koriander. Brukte 50/50 floor malted pilsner og pale istedetfor extra pale. Og Imperial Yeast Napoleon. Gjæret ned til 1,004 uten spesiell innsats. Supergod [emoji1360]
f90c871786f76d56b3d406517b7e6185.jpg

0a81ed88d9de8320c6223f3cbf822dd0.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
I oppskriften til brewdog stod det bare 2.5g bitterhumle, og totalt 10g på 20 min. Fikk ikke det til å gå opp med IBU på 32, så jeg økte de tidlige tilsetningene noe. Angrer litt på at jeg ikke økte de sene tilsetningene og. Min er altså ikke tørrhumlet, og syntes den er god sånn. Det er vel bare en smakssak? Er jo ikke noe fasit på hva en india saison skal være.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det ligger en liten innebygd motsetning i en India Saison, gjør det ikke? En amerikansk IPA bør helst nytes fersk om en skal ha maks glede av aromahumlinga, mens en saison blir bedre med lagring, mener jeg. Ikke at det er noe argument mot øltypen, for godt kan det bli - men en må jo gjøre et valg om når en skal drikke brygget. Det blir vel helst til å drikke det ferskt;)?
 
Tilbake
Topp