India Saison

Sam

 
Er stor fan av India Saison fra Nøgne Ø, så tenkte prøve lage en.

Men å finne oppskrift er ikke så lett.... noen som har en oppskrift på en india saison? Eller er det bare å lage en Saison og øse på med humle?
 
Mange som var på NØ i vinter tok bilder av bryggeskjemaene. Det er helt sikkert noen som har oppskriften..
 
Jamil og Tasty forsøkte å klone Flying Dog sin Raging Bitch for ei lita stund sia, mener det er en India Saison, eller iallefall en Belgisk IPA. Her er oppskrifta de endte opp med. Direkte kopiert fra et annet forum.

All recipes are (unless otherwise specified): 6 gallons post-boil, 70% efficiency, Morey for color, 15% evaporation, 7.27 gallons preboil, Rager IBU, and most hops are in grams not ounces. Most, if not all recipes are primary only (no secondary).

Just a quick reminder that all of this information is possible because of the hard work of Jamil and Tasty. Please listen to the show, whether live, on the Brewing Network website, or subscribe on iTunes. I credit much of my progress as a brewer to listening to the shows on The Brewing Network. If you enjoy those shows and the information, please consider donating. Also, please support the show's sponsor, Northern Brewer.

If you brew this, please reply with your results for discussion.

OG 1074
SRM 9.8
IBU 73.2
FG 1013

90 minute boil

7.55kg US 2-row 94% (did not specify the maltster)
480g Crystal 60 6%

Mash at 153F

28g Warrior 17% at 90'
6g Amarillo 11% at 15'
6g CTZ 15% at 15'
19g Amarillo at 0'
19g CTZ at 0'

WLP400

Ferment at 68F

The brewer added 6g gypsum to the mash and 12g gypsum to the boil.

Jeg har denne i fat nå, pluss at jeg tok av ca 5L til å tørrhumle med Amarillo, som et forsøk. Dette gjorde jeg i går, så jeg har ikke fått smake på mer enn det lille jeg tok av for å mål FG, samt at jeg brukte en helt annen gjær som jeg hadde slurry av (wyeast 3711 French saison). Det lille jeg smakte på var veldig lovende.
 
Mener å huske det er 10% hvete og 90% pilsner-malt. Av humle så er det lik mengde Galaxy og Stella, men husker ikke mengden og tidspunkt, men mener det er kun på 90 og 0 minutter. En fortreffelig øl, som - til nå - har vært best fersk :)
 
Hmmmm, da har jeg en god unnskyldning til å poppe flaska mi med India Saison som har stått i skapet et par måneder nå  ;D
 
Galaxy og Stella humle tror jeg ikke får tak i, kanskje prøve med Cirta + Amarillo da
 
Tappet en saison for en måneds tid tilbake, med base av marris otter og resten hvete, caramel og munich malt. En del sukker og OG 1.068, FG 1.006.
Brukte WLP565 og gjæret på borti 30 grader etterhvert. Lot den gjære i 3 uker og vel så det.
Blei en fantastisk saison, men jeg skulle gjerne hatt den litt mer Indisk så jeg tørrhumla med ca. 100g. blomst på fat. Fatet blei tømt på én dag og før tørrhumla kicka skikkelig inn.
Nå mesker jeg omtrent samme maltkombo og skal lage to ellers like batcher på WLP 565 og 566.

Humletips? Mengde?
Sikte på omtrent samme som en dobbel IPA?
 
har min på fermetering nå i 1 uke, brukte denne oppskrift:

Amt      Name
5.85 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) (90%)
0.65 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC) (10%)

Amt      Name
30.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 90.0 min
30.00 g Citra [12.00 %] - Boil 90.0 min
30.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 0.0 min
30.00 g Citra [12.00 %] - Boil 0.0 min

35.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Dryhop

Belgian Saison II Yeast (White Labs Yeast 7 - #WLP566)


får se om det blir mer tørrhumling eller ikke....
 
1.074 var målet med OG, men traff bare 1.054....

er lit ny til brygging fortsatt, men veit hva jeg gjorde feil så det kommer bli bedre OG neste gang :)

håper på ca 1.008 FG


ingen sukker nei, har ikke prøvd det i kokingen enda, blir kanskje neste gang jeg prøver en IPA som jeg gjør det første gangen.
 
Hei, oppskriften til Nøgne Ø er:
90% Pils
10% Hvete

Galaxy 20 IBU 90min
Stella 20 IBU 90 Min
Galaxy 94g/100l 5min
Stella 94g/100l 5min
Galaxy 94g/100l WP
Stella 94g/100l WP

Mesking på 63,4 grader i 60 min
Mashout 78grader

OG: 15P
7% Vol

WLP566 som gjær

Eg har brygga denne 2 gonger. 1. gang med WLP565, da hadde eg ein OG på 1070, og FG på 1014. Denne vart kjempegod. 2.gang brukte eg samme oppskrift men med WLP566, og OG 1070 og FG 1011, denne har eg ikkje smakt på enda, da den blei tappa på fat forrige søndag.
Ventar i spenning, for det skal bli kjekt å få samanlikna dei 2 gjærstammen mot kvar andre.

KRaaen
 
får man tak i galaxy eller stella i norge? søkte en del og fannt ikke noen som hadde...
 
Tilbake
Topp