Innspill på saisonoppskrift

Knast

 
IBU 28
OG 1.058
Skjermbilde 2015-09-16 kl. 21.41.10.png
Blir dette drekkan? Gjerne innspill med tanke på humle, maltsammensetningen tror jeg funker fint.
Tenker å bruke belle saison.
 
Så framt gjæringen går greit, må da det der bli god saison. Min personlige smak i humleveien går riktignok i retning EKG eller Hallertauer Mittelfrüh, men det har lite med saken å gjøre. Spørsmålet er vel heller forholdet mellom gjærkarakteren og humlekarakteren. Balansen er ikke gal i den oppskriften der, tror jeg. Jeg går ut fra at du vil ha effekten av tørrhumling, siden du har det med - og da ser det bra ut for meg. (Jeg hadde droppet det, men igjen - det er meg:).)
Når du har med hvete, kan du vel godt ha mer, forresten? I alle fall det dobbelte.

Jeg har god erfaring med Belle Saison. Itteno' tull, og fin saisonkarakter.
 
Ok. Øker hveteandelen. Beholder humleplanen. Hvilken mesketemperatur burde jeg holde for å gå fra 1.058 til ca. 1.005? Erfaringsmessig ender jeg på 1.011 når jeg benytter us-05 på mine lyse ales når jeg mesker på 67*, hvis det er relevant.
 
Personlig hadde jeg ikke tørrhumlet. Synes ikke at de saison som jeg har smakt har væt så bra. Saison er først og fremst en gjærdrevet øl. Liker som mange over EKG i disse. Passe på å få høy nok temp. under gjæring så du får fram fruktigheten i gjæren. Du kan gjærne pitche den ganske varmt og la den stige opp mot 28 grader.
 
Tror du får problemer med å komme under 1.010 med WLP565, da ville jeg heller gått for WLP566 som normalt gir en høyere utgjæring. 565 gir mer krydrete toner mens 566 mer fruktige. Jeg ville også kuttet tørrhumlingen og doblet hvete malten. Er ikke noen Belle fan, synes den gir et altfor tørt øl, såfremt du ikke mesker veldig høyt...
 
Jeg endte på 1.005 med WLP565, men jeg ga den godt med varme..
Vil anta at du mesket ganske lavt også???
Ser av en lignende oppskrift (litt mer cara/crysta, OG 1.056) som jeg gjæret med 566 (mesk 65gr) og endte på 1.007 (1.006 iflg Beersmith), ender på 1.012 iflg Beersmith om jeg skifter til 566 med samme oppskrift og mesketemperatur.
 
Sist redigert:
Artig at du tar opp denne - ble ikke til at jeg brygga den selv, men en kamerat ville ha ei saison oppskrift og brygga den for halvannen uke siden. Jeg modifiserte den etter tips og oppskrifta ble seende slik ut.
Skjermbilde 2016-01-28 kl. 18.41.13.png

Han meska på 68 grader og gjæra med belle saison. Pitcha på 18 og lot den stige til 25 over 2 dager. Gjæra visstnok ut til 1.002. Knusktørr altså, blir spennende å smake.

Burde kanskje meske enda høyere med belle, 70 grader? for å havne rundt 1.006-1.008..
 
Havnet på 1.000 med belle saison. Mesket på 65 ishh... Er den batchen som har blitt drukket opp raskest :D
 
Tilbake
Topp