Innspill til humle i APA

Jeg har gjort et par-tre forsøk tidligere på å brygge APA, men det har ikke blitt suksess. Ålreite øl, men ikke i nærheten av den friske, karakteristiske humlesmaken jeg kjenner så mange andre får til.

Det er jo helt klart at det er humlingen som blir feil for min del, så trenger tips her, både til type, mengde og koketid. Har studert diverse oppskrifter, men da jeg ikke har erfaring med humlesortene, så blir det et skudd i mørket. Cascade, citra, centennial, chinook, simcoe, amarillo? Det er så mange!

Som tips til smaken jeg er ute etter så er et meget godt eksempel Nøgne Ø sin Global pale ale. Vet dette ølet har mange humlesorter, men den karateristiske smaken er tydelig! Hvis noen var på hjemmebryggefestivalen i Trondheim for noen uker tilbake (i regi av Det gode øls klubb), så var denne tydelige amerikanske humlesmaken gjennomgående i både APA'er og IPA'er servert der.

Håper noen har tips til humle i følgende oppskrift:

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 40,00 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 12,3 EBC
Estimated IBU: 0,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
8500 g Pale Malt (5,9 EBC) 97,1 %
250 g Caramel/Crystal Malt (118,2 EBC) 2,9 %
2 pkg Safale US-05

Takk for alle innspill!

Ja det er mange å velge mellom.
Hvorfor ikke gjøre det enkelt og ta utgandspunkt i Andrimne American IPA i Prisbelønnte oppskrifter?
Smaker godt den som alle andre oppskrifter han har velsignet oss med.
Du bør vel evt justere IBUen for lavere OG.
Hvor lik den er Nøgne Ø vet jeg ikke noe om.

Ser citra går igjen mange plasser, men denne har jo veldig høyt alfasyreinnhold, men klassifiseres som en aromahumle. Vil det da være mulig å få til nok smak og aroma uten å ende opp med en sabla høy bitterhet?

Noen tips i forhold til mengder og koketid? Vil det for eksempel være hensiktsmessig å kun tilsette Citra på 15 og 2 minutter, for å få mye smak og aroma? Evt 30 min, 15min og 2min? Har hørt at kortere koketid (30 min) gir en mykere bitterhet, noen som har erfaring med dette?

Til 40l, vil for eksempel dette gi noe smak og aroma, eller bør jeg øke? minke?

30g Citra (11%) - 30 min - 15,7 IBU
30g Citra (11%) - 15 min - 10,1 IBU
40g Citra (11%) - 2 min - 2,3 IBU

Er klar over at smak er individuelt, men sikkert mange her som har masse erfaring med humle!

Jeg har humlet mine pale ale på 15 og 2 min med hell.
Ikke glem tørr humling hvis du er ute etter den friske humlen. Gjerne 7g/l:):)

Jeg ville økt mengdene endel mer på slutten enn det du gjør her, og hentet det meste av bitterhet på tilsetninger de siste 10 minuttene. Litt mer hektisk avslutning på bryggedagen blir det, lett å glemme klaringsmiddel/gjærnæring :)

Noen ganger har jeg også trukket (steepet) humle før kjøling.
Litt forskjellige skoler her, tror det er vanligst å trekke 20-60 minutter på 90-ish grader. Siden jeg er så annerledes trekker jeg 1-2 timer tid på ca 60 grader. Fungerer som krutt for meg, tror lengre tid på lavere temp = bedre.
Beste humlesmaken jeg noengang har fått var en SNPA klone brygget i uisolert garasje på vinteren. Kjølte ned til ca 60 grader, tilsatte 200 gram cascade, pakket kjelen i gladpack, la meg. Tappet til gjæringskar rundt lunch dagen etter, etter ca 12 timers steep og naturlig kjøling.

Og så er det jo tørrhumling da :)

Denne ble et utstilllingsvindu for Cascade. Helt streit, men mer humlet enn en "klassisk" APA.

Chinook 25g 60min
Cascade 32g 15min
Cascade 50g 0min
Cascade
50g Dry, dag 6

OG 1.055 på 25 liter i karet.

Pale malt 5,6kg
Crystal 60L 300g

APA\IPA er vel det det jeg foretrekker for tiden, og sålangt har jeg hatt suksess med fleste "freshe" humletypene.

Colombus\centennial\chinook\citra\nelson sauvin\ og simcoe er alle fine synes jeg.

Citra, Nelson Sauvin og Simcoe har utmerket seg i mine øyne :)

Pleier som regel å bruke chinook\colombus som bitterhumle, og minst 100g smaks\aroma humle på 25L.
Prøver meg frem med humleschedules og endrer en del på dem, i dag brygget jeg en Nelson Sauvin APA (v2).

14g colombus\chinook mix
10g NS @ 20min
10g NS @ 15min
10g NS @ 10 min
10g NS @ 5 min
20g NS @ 0 min
40g NS 7 dager dryhop

5.2kg pale malt
0.6kg rug malt
0.3kg crystal 30L
0.2kg hvetemalt

Denne hadde vel en IBU på rundt 40, pleier å legge meg rundt det.

Kjører minimum 40g tørrhumle på 25L batchene mine, og er godt fornøyd med resultatene. Om min gane er den samme som din, er jo en helt annen sak :)

Tilbake
Topp