Jeg har gjort et par-tre forsøk tidligere på å brygge APA, men det har ikke blitt suksess. Ålreite øl, men ikke i nærheten av den friske, karakteristiske humlesmaken jeg kjenner så mange andre får til.
Det er jo helt klart at det er humlingen som blir feil for min del, så trenger tips her, både til type, mengde og koketid. Har studert diverse oppskrifter, men da jeg ikke har erfaring med humlesortene, så blir det et skudd i mørket. Cascade, citra, centennial, chinook, simcoe, amarillo? Det er så mange!
Som tips til smaken jeg er ute etter så er et meget godt eksempel Nøgne Ø sin Global pale ale. Vet dette ølet har mange humlesorter, men den karateristiske smaken er tydelig! Hvis noen var på hjemmebryggefestivalen i Trondheim for noen uker tilbake (i regi av Det gode øls klubb), så var denne tydelige amerikanske humlesmaken gjennomgående i både APA'er og IPA'er servert der.
Håper noen har tips til humle i følgende oppskrift:
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 40,00 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 12,3 EBC
Estimated IBU: 0,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
------------
8500 g Pale Malt (5,9 EBC) 97,1 %
250 g Caramel/Crystal Malt (118,2 EBC) 2,9 %
2 pkg Safale US-05
Takk for alle innspill!
Det er jo helt klart at det er humlingen som blir feil for min del, så trenger tips her, både til type, mengde og koketid. Har studert diverse oppskrifter, men da jeg ikke har erfaring med humlesortene, så blir det et skudd i mørket. Cascade, citra, centennial, chinook, simcoe, amarillo? Det er så mange!
Som tips til smaken jeg er ute etter så er et meget godt eksempel Nøgne Ø sin Global pale ale. Vet dette ølet har mange humlesorter, men den karateristiske smaken er tydelig! Hvis noen var på hjemmebryggefestivalen i Trondheim for noen uker tilbake (i regi av Det gode øls klubb), så var denne tydelige amerikanske humlesmaken gjennomgående i både APA'er og IPA'er servert der.
Håper noen har tips til humle i følgende oppskrift:
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 40,00 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 12,3 EBC
Estimated IBU: 0,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
------------
8500 g Pale Malt (5,9 EBC) 97,1 %