innspill til lavkarbo og lav kcal øl

Nå bannes det i kirken, men jeg skal da prøve å etterligne og lage et øl som har samme egenskaper som for eks tuborg lite.

Personlig synes jeg dette er ett forferdelig produkt, men det går da ned hos god familie,som jeg da ønsker å glede ved å lage noe som forhåpentligvis blir enda litt bedre men jeg trenger deres hjelp.

Jeg skal brygge ved hjelp av boil in a bag. Ølen blir en type pale ale med lite bitterhet, lite rest sødme, greit med aroma og noe fylde fra spesialmalt for å kompensere for ett ellers tynt øl.

utenom pale malt, hva kan i små mengder brukes for å gi noe fylde og farge? Jeg vil beholde den lyse fargen..

OG Bør være mellom 1035 og 1040 og jeg ønsker best mulig utgjæring. Tenker å meske på 60 grader, og øke til 77 grader siste ti min, høres ok ut?

Ellers vil jeg bruke gjærnæring og tenker følgende gjæringsskjema bør bidra til god utgjæring.:

Dag 1 -2. 15-16 grader
Dag 3-4. 17 -18 grader
Dag 5-6. 19-20 grader
Dag 7-14, 22 grader

Ser det fornuftig ut?

Ellers trenger jeg en ale gjær som gjærer godt ut,noen forslag?

Det siste er forslag til humle som passer og gjærne
 
Sorry, men jeg klarte ikke å holde meg:

Mike Murphy skrev til en som ønsket at Lervig skulle lage lavkaloriøl: "drink one less per session and you got low-cal beer ;)"

Jeg er fullstendig enig[/QUOTE
Sorry, men jeg klarte ikke å holde meg:

Mike Murphy skrev til en som ønsket at Lervig skulle lage lavkaloriøl: "drink one less per session and you got low-cal beer ;)"

Jeg er fullstendig enig
Sånne svar som dette har ingen mening eller nytte for meg.Personlig følger jeg samme prinsipp, men hvis ikke du kan svare for å hjelpe, så ville jeg heller foretrukket at du lot være. Jeg tenker sånn at jeg kan ikke forandre de i nærmeste omkrets som vil nyte alkohol på denne måten, men jeg kan gjøre noe for å glede de.mine prinsipper eller holdninger skal ikke ødelegge for det. Man må heve seg over snobberi og akseptere andre tenker anderledes om man er aldri så uenig
 
Sånne svar som dette har ingen mening eller nytte for meg.Personlig følger jeg samme prinsipp, men hvis ikke du kan svare for å hjelpe, så ville jeg heller foretrukket at du lot være. Jeg tenker sånn at jeg kan ikke forandre de i nærmeste omkrets som vil nyte alkohol på denne måten, men jeg kan gjøre noe for å glede de.mine prinsipper eller holdninger skal ikke ødelegge for det. Man må heve seg over snobberi og akseptere andre tenker anderledes om man er aldri så uenig

Tror helt ærlig bjarte ikke sikta på nerven din, heller nok ett humoristisk men kanskje for deg usakelig tilskudd.

Over til saken, søkte litt og fant dette:

https://byo.com/stories/issue/item/2273-how-do-you-brew-a-light-lager-beer?viewDesktop=true

Litt interssant og relevant lesning. Denne karen sikter til lager øl, satser på at det ikke blir for usakelig for deg :rolleyes:
 
Ok. Unnskyld Den Nøgne Røv.

Det er litt vanskelig å hjelpe når:
  1. tittelen sier at du vil ha innspill til lavkarboøl
  2. mens første innlegg sier at ølet skal ha "samme egenskaper som Tuborg Lite"
  3. samtidig som ølet skal være "en type pale ale med lite bitterhet, lite rest sødme, greit med aroma og noe fylde fra spesialmalt"
  4. og du "vil beholde den lyse fargen"
  5. men lurer på "hva kan i små mengder brukes for å gi noe fylde og farge?"
  6. før du konkluderer med "Tror faktisk jeg tar utgangspunkt i Gahrs amber red ale med litt mindre humle for å balansere tapt sødme"
Skjønner? Det blir litt som å ønske seg en racerbil som kan bruker til romferd og samtidig som spisebord.

Hvis det var et smaksfattig, men reint og feilfritt øl du ville lage så anbefaler jeg 80% Pilsnermalt, 20% Uncle Bens hurtigris, noen pellets nobel humle på 60 minutter, 2 pakker US05, pitch på 15C, ca. 15ppm O2 (eller 10 minutter aktiv risting av gjæringskaret) og økning til 18C over en periode på 2 døgn etter de første 72 timene av gjæringen. Alle feil du gjør, speisielt tilknyttet gjæringen vil vise - vær nøye.
 
Sist redigert:
Ok. Unnskyld Den Nøgne Røv.

Det er litt vanskelig å hjelpe når:
  1. tittelen sier at du vil ha innspill til lavkarboøl
  2. mens første innlegg sier at ølet skal ha samme egenskaper som Tuborg Lite
  3. samtidig som ølet skal være "en type pale ale med lite bitterhet, lite rest sødme, greit med aroma og noe fylde fra spesialmalt"
  4. og du "vil beholde den lyse fargen"
  5. men lurer på "hva kan i små mengder brukes for å gi noe fylde og farge?"
  6. før du konkluderer med "Tror faktisk jeg tar utgangspunkt i Gahrs amber red ale med litt mindre humle for å balansere tapt sødme"
Skjønner? Det blir litt som å ønske seg en racerbil som kan bruker til romferd og samtidig som spisebord.

Hvis det var et smaksfattig, men reint og feilfritt øl du ville lage så anbefaler jeg 80% Pilsnermalt, 20% Uncle Bens hurtigris, noen pellets nobel humle på 60 minutter, 2 pakker US05, pitch på 15C, ca. 15ppm O2 (eller 10 minutter aktiv risting av gjæringskaret) og økning til 18C over en periode på 2 døgn etter de første 72 timene av gjæringen. Alle feil du gjør, speisielt tilknyttet gjæringen vil vise - vær nøye.
Nei skjønner faktisk ikke. Jeg er nybegynner og det første svaret ditt var ikke til hjelp i det hele tatt. Noe i dette innlegget kan jeg bruke så takk for det. Hvis jeg stiller urealistiske krav eller problemstillinger ønsker jeg faktisk at noen forklarer meg utfordringen med det jeg undres og spør om
 
Jeg vet det er utrolig mye kunnskap her som kunne bidratt til noe som kan bli bedre enn tuborg og cb lite, og det er det jeg er ute etter. Selv har jeg lite til overs for disse ølene siden de blir veldig fattige, men jeg gjør som sagt dette for noe andre som tenker annerledes
 
Lavkarbo og lav kcal er jo heller ikke det samme. For førstnevnte er det lite restsukker som gjelder (saison eller lignende er fint) mens for de som teller kCal så er det stort sett kun alkoholnivået som har betydning. Da spiller det liten rolle om energien kommer i form av alkohol eller restsukker.

Eksempelvis er jo masse tørr hvitvin med høy alkoholstyrke å regne som lavkarbo.

Så jeg ville første bestemme meg for om jeg skulle lage lavkarbo-øl eller lavkalori-øl. Førstnevnte ordnes ved å sikre veldig høy utgjæring, sistnevnte først og fremst gjennom lav alkoholstyrke.
 
Sist redigert:
Her er ei øl eg lagde meg som vart fin.




Volume:




23 liters
Boil Volume:23 liters
OG:1033
BG:1033
FG:1002
Alcohol:4.1 % by vol.
Colour:6 EBC (Very pale)
Bitterness:14 IBU
BU/GU:0.42

Fermentables
Pale Malt 7 EBC7EBC2000g
Flaked Corn1EBC800g
Mash schedule: mash 50 C,52 C 10 min, 64 C for 60 min, 66 C 10 min, 78 C for 10 min. koking 60 min

Hops
Cascade5.8%alpha20g60minutes
Cascade5.8%alpha25g1minutes
Fermentation
Yeast: Safale US-05
Fermented at 15 degrees C for 9 days.

Comments:
Tilsatt pilsner enzym med gjæra.
 
Trenger vel egentlig ikke pilsner enzym (AMG) hvis ikke du brygger til noen med diabetes (og dårlig kosthold).
Nøyaktige temperatur valg i alle trinn er nok til fg 1002-1004... (gjær type og oksygen har også betydning, men dere har vel litt peiling ivartfall) ;-)
 
Jo, man reduserer kroppen, men man vil også redusere kaloriinnholdet, siden man brygger en svakere vørter, men får likevel så høy alkohol% som man ønsker.
 
Tilbake
Topp