Introducing: Leifs Braufilter !

Eit spørsmål: det står at det er 26 cm diameter på dette på Bryggselv si side. På biletet på Bryggselv er det to "armar" som stikk utforbi filteret. På ditt filter ser det ikkje ut til å vera slik?
 
Eit spørsmål: det står at det er 26 cm diameter på dette på Bryggselv si side. På biletet på Bryggselv er det to "armar" som stikk utforbi filteret. På ditt filter ser det ikkje ut til å vera slik?

No har ikkje eg Bryggselv-varianten. Mitt kom direkte frå Utah. Men mitt ser identisk ut med det som er på bileta i innlegget lenger oppe i tråden. Altså er der, som du har lagt merke til, IKKJE krokar på utsida av filteret. Det er heller ikkje noko som hindrar midtstonga å komme heilt igjennom. Stålrøyret i midten stikk litt ut i botn slik at ikkje filteret skal komme i konflikt med varmeelementa.
 
Eit spørsmål: det står at det er 26 cm diameter på dette på Bryggselv si side. På biletet på Bryggselv er det to "armar" som stikk utforbi filteret. På ditt filter ser det ikkje ut til å vera slik?

Det bildet som er på Bryggselv sine sider er av en prototype hvor tanken var å lage en universel variant som vanlige gryter kunne bruke. Da ville de sluppet å ha så mange varianter men det kostet overaskende for mye å produsere til at det kunne lønne seg.

Så de burde kanskje laste opp nytt bilde :)
 
Filteret passer inni standardkjøleren til Speidel.

Hmm. Dette får jeg ikke til å stemme. Jeg måtte utvide originalkjøreren fra Speidel for å få den til å passe med dette humlefilteret, og under utviding holdt det på å gå riktig galt ettersom jeg fikk en knekk på kjølerøret. Dette klarte jeg heldigvis å rette ut igjen med ei tang. Under kokinga holdt vannet inni filteret 97,2 grader (det er med andre ord mye av vørtern som ikke koker). Under kjøling var vørteren utenfor filteret 20 grader, mens vannet inni filteret på 60 grader. Jeg fikk også store problemer med at humlefilteret gikk tett under tapping. For meg som fordeler batchen på to kar oppstod det da mange problemer når jeg skulle fylle gjæringsbøtte nr 2 ettersom det var vanskelig å få rett temperatur på det som satt fast i humlefilteret og at det som etterhvert kom ut etter mye røring i humlekaka hadde betydelig mer humle enn det som kom i bøtte nr 1.
Enten er dette en dårlig patent eller så er det mye jeg burde ha gjort annerledes, så om noen har tips til hva jeg kan gjøre for å få dette til å fungere, mottas det med takk.
Vegard
 
Jeg har også opplevd at det går tett, igår faktisk når jeg skille lage en DIPA. Det som kan hjelpe veldig bra er å ta tak i filteret før du tapper, løfte det opp et godt stykk og så trykke det fort ned i vørteren igjen. Da får du trykk med veske utenifra filteret og da vil det løsne mye lettere en om du bruker en sleiv til å skrape langs kanten innenifra.

Om dette gjøres før kjøling starter kan det jo også hjelpe med bedre utveksling av nedkjølt vørter men det har jeg ikke prøvd.

Selv bruker jeg motstrømkjøler og resirk tilbake i gryten samtidig som pumpene på speidelen går og det gir bra kjøleresultat
 
Hmm. Dette får jeg ikke til å stemme. Jeg måtte utvide originalkjøreren fra Speidel for å få den til å passe med dette humlefilteret, og under utviding holdt det på å gå riktig galt ettersom jeg fikk en knekk på kjølerøret. Dette klarte jeg heldigvis å rette ut igjen med ei tang. Under kokinga holdt vannet inni filteret 97,2 grader (det er med andre ord mye av vørtern som ikke koker). Under kjøling var vørteren utenfor filteret 20 grader, mens vannet inni filteret på 60 grader. Jeg fikk også store problemer med at humlefilteret gikk tett under tapping. For meg som fordeler batchen på to kar oppstod det da mange problemer når jeg skulle fylle gjæringsbøtte nr 2 ettersom det var vanskelig å få rett temperatur på det som satt fast i humlefilteret og at det som etterhvert kom ut etter mye røring i humlekaka hadde betydelig mer humle enn det som kom i bøtte nr 1.
Enten er dette en dårlig patent eller så er det mye jeg burde ha gjort annerledes, så om noen har tips til hva jeg kan gjøre for å få dette til å fungere, mottas det med takk.
Vegard
Jeg skal ned å tappe en ipa på fat senere i kveld, da skal jeg sjekke målene filter og kjøler. Kjøleren har god margin på mitt utstyr, bruker speidel 20.
 
Bryggedag i går. Denne gangen hadde jeg "pipe-lokk" på Speideln, og temperaturen inni humlefilteret kom opp til 99,1 grader på det meste. Jeg traff ikke helt på OG, og lurer på om dette kan komme av at vørteren ikke får dampet bort det den skal. Vurderer å koke noe lengre neste gang for å kompensere for dette. Verre var det imidlertid når vi skulle kjøle ned vørteren. Samme problemet som sist. Temperaturen inni filteret var 60 grader, mens utenfor viste temperaturen 18 grader. Prøvde flere ganger før og under kjøling å løfte opp humlefilteret og presse det hard ned, og da så det ut som det løsnet, men det virker som om filteret ble like fort tett igjen, til tross for at pumpa gikk for fullt.

Løsninga i går ble å løfte humlefilteret helt opp og bruke en slikkepott til å skrape i bunnen og på kantene av humlefilteret, ei løysning som fungerte, men som ikke er god ettersom dette var svært tungvint og at en utsetter vørteren for infeksjon. Vurderer å prøve og lage noen større hull i humlefilteret til neste gang. Forslag og erfaring mottas med takk.
 
Humlefilteret funger godt om man bruker mye blomst og litt pellets, men har fortsatt store problemer om konsentrasjonen av pellets blir for stor.
 
Heisann. Dette med temperatur inn i filteret under kjøling har jeg ikke forsket så mye på men jeg pleier å la speidelpumpene gå under kjøling og det virker som det hjelper bra. Har også pipelokk og får god kok men jeg har ikke målt så mye avkok på deciliteren før så kan jo hende det er noe redusert avkok.

Igår brygget jeg med det lille maltrøret. En 25 liter batch IPA med 141g humlepellets. Når jeg skulle tappe var det som vanlig lagg mellom nivå i gryta og inni filteret. Det jeg så gjorte var å spinne filteret gasnk fort rundt i en bevegelse / halvomdreining frem og tilbake slik at det ble centrifugal effekt inne i filteret. Det gikk overaskende bra. 3-4 halve omdreininger og det så slik ut:

IMG_7676.jpg
 
Tilbake
Topp