IPA - gjæring - spm ifht FG

Jeg satte en DIPA/IPA for 2 uker siden, OG=76, her var det også tilsatt 1kg demerasukker (inkl i 1076 OG). Den ble mesket på 68 grader i 75 min, og 30 min på 73 grader. Utmesk på 78 grader.

Jeg benytter en mørtelblander for å piske inn luft i vørter. Karet står i gjæringsskap på 18-19 grader. Jeg har benyttet en US-05 på denne. Hvor langt ned kan jeg forvente den gjærer ned?
 
Med så mye sukker burde du få god utgjæring, men det er jo vanskelig å si uten å ha erfaring med bryggeutstyret ditt. En manns 68 °C er en annen manns 66 °C. Jeg vil gjette 1010 til 1012, men etter to uker har du jo fasiten selv. Hva er den?
 
Kjetil S skrev:
Med så mye sukker burde du få god utgjæring, men det er jo vanskelig å si uten å ha erfaring med bryggeutstyret ditt. En manns 68 °C er en annen manns 66 °C. Jeg vil gjette 1010 til 1012, men etter to uker har du jo fasiten selv. Hva er den?

Den er på 1020 nå. Men kom til å tenke på om man kanskje burde ha tilsatt sukkeret etter 2-3 dagers gjæring? Jeg brygger på en bratberg kompaktbrygger. I og med jeg mesket på så høy temp vil vel man ikke klare å gjære den så langt ned som 10-12?
 
Med såpass lav OG trenger du ikke tilsette sukkeret under gjæringen. Hvis du har hatt vital gjær blr det ikke være noe problem å gjære ut til 1010-12, men som Kjetil sier er det ikke så lett å si noe sikkert om utgjæringen i andre bryggeres system.
 
uThaug skrev:
Kjetil S skrev:
Med så mye sukker burde du få god utgjæring, men det er jo vanskelig å si uten å ha erfaring med bryggeutstyret ditt. En manns 68 °C er en annen manns 66 °C. Jeg vil gjette 1010 til 1012, men etter to uker har du jo fasiten selv. Hva er den?

Den er på 1020 nå. Men kom til å tenke på om man kanskje burde ha tilsatt sukkeret etter 2-3 dagers gjæring? Jeg brygger på en bratberg kompaktbrygger. I og med jeg mesket på så høy temp vil vel man ikke klare å gjære den så langt ned som 10-12?

För lite jäst kanske? ville kanske tänka att du behöver 2 packer med us05 för en så pass hög OG, det kan du enkelt undersöka på mrmalty sin yeast calculator. För en IPA så bör ju maltbasen vara ganska crisp och torr, därmed låg FG, vart fall lägre än 1020 och närmare 1010-1013 tänker jag kanske utifrån mina erfarenheter. Socker bör du väl strängt tatt tillsätta under kok och inte in under jäsning, dvs utifrån renhetssynspunkt.
 
Mikael PI skrev:
uThaug skrev:
Kjetil S skrev:
Med så mye sukker burde du få god utgjæring, men det er jo vanskelig å si uten å ha erfaring med bryggeutstyret ditt. En manns 68 °C er en annen manns 66 °C. Jeg vil gjette 1010 til 1012, men etter to uker har du jo fasiten selv. Hva er den?

Den er på 1020 nå. Men kom til å tenke på om man kanskje burde ha tilsatt sukkeret etter 2-3 dagers gjæring? Jeg brygger på en bratberg kompaktbrygger. I og med jeg mesket på så høy temp vil vel man ikke klare å gjære den så langt ned som 10-12?

För lite jäst kanske? ville kanske tänka att du behöver 2 packer med us05 för en så pass hög OG, det kan du enkelt undersöka på mrmalty sin yeast calculator. För en IPA så bör ju maltbasen vara ganska crisp och torr, därmed låg FG, vart fall lägre än 1020 och närmare 1010-1013 tänker jag kanske utifrån mina erfarenheter. Socker bör du väl strängt tatt tillsätta under kok och inte in under jäsning, dvs utifrån renhetssynspunkt.

Takk for svar alle sammen:) da er det nok for lite vital gjær, eller for lite gjær. Jeg tilsatte 1 pk us-05 og det er kanskje forklaringen?

Slik det er nå har den stått stille på 1020 i 3 dager nå, så jeg kan vel ikke håpe på at den går noe lavere? Da er det vel bare å flaske og håpe på det beste?
 
Gahr skrev:
Med såpass lav OG trenger du ikke tilsette sukkeret under gjæringen. Hvis du har hatt vital gjær blr det ikke være noe problem å gjære ut til 1010-12, men som Kjetil sier er det ikke så lett å si noe sikkert om utgjæringen i andre bryggeres system.

Tilleggsspørsmål:
Fra OG på 1076 mesket på 68 grader(uten tilsatt sukker) - hvor lang kan man forvente den gjærer ned da? vil man da komme høyere enn 10-13 som det er skrevet tidligere i tråden?
 
vanligt socker vill hjälpa på utjäsningen, men hur mycket vågar jag inte svara på. Har du ett bryggprogram kan det räkna ut detta för dej, typ beercalc (om du inte vill lära dig matematiken)
Jag brukar tillsätta ca 2% vid en IPA för att få ned FG någon enhet.

Så svaret på di tilläggsfråga är rimligen : Ja, om sockret bidrar till att sänka FG, vill FG bli högre utan  :yes: Men hur mycket vet bara gudarna =) (ev. beercalc)
 
Det vil komme an på maltsammensetning og gjærtype. Jeg bruker for tiden stort sett WLP001, og i øl av typen amber/brown hvor jeg vil ha en utgjæringsgrad på ca. 75 %, pleier jeg å meske på 68 °C i 20 min., 71-72 °C i 20 min. og ha en utmesk på 77 °C i 5 min. Jeg bruker relativt mye frisk gjær (sikter på 1 mill. celler/ml/°P) og oksygenerer til ca. 12 ppm O₂.
 
Tilbake
Topp