IPA - lav FG (?), stygg ettersmak (bitter) -

Hei!

Totalt nybegynner som har satt sin første runde med speidel 50. Var meget nøye med alt av hygiene i første brygg. Selve bryggingen gikk bra (OG 1055), men vi satte ikke noe gjærstarter. Spredte kun Safale 05 over brygget i gjærdunken og ristet godt . Gjæringen kom i gang i løpet av det første døgnet og gjæret svært godt de tre-fire første dagene på temp 20 grader. Nå er det betraktelig roligere i karet, og på dag 9 fikk vi en FG på 1009. Tok en smak av ølet, luktet godt, men hadde en lite apellerende ettersmak. Meget bittert og smaken henger igjen en god stund for å si det sånn.... (veldig dårlig på beskrivelse av smak, men var ikke godt) Ser i karet at det ligger en del "gjærkake" øverst i tønna enda, så gjæringsprosessen er nok trolig ikke helt avsluttet.

Er det noe håp for at dette ølet kan endre karakter fram mot omstikking på dag 14 slik at det blir noe mer drikkende? ;D Kan det rett og slett være smaken av gjærende øl som jeg kjenner så godt, eller er er det noe som tyder på at dette rett og slett blir en ubrukende batch?
:'(
 
Det er vanskelig å si hva det kan være uten en oppskrift med humletilsetningene.
Men noen forbedringer kan du gjøre til neste gang, rehydrer gjæren før du pitcher, sørg for god temp kontroll under gjæringen, tilsett nok gjær.
For et godt resultat er frisk gjær, nok gjær, riktig oksygenering og temp kontroll noe av det viktigste innen brygging.
Husk meskekaret lager vørter, gjæren lager øl.
 
Hei

IPA smaker beskt. Jeg trodde og det var noe galt med øla når jeg lagde IPA,,men det er tonnevis med humle i denne,,og det setter preg på smaken.

La den gjære ut minst 14 dager,,,og flask. Deretter kan den gjerne modnes litt før den "setter" seg med gode smaker.  Om man ikke er vant med IPA,,så skal og "ganen" tilvennes denne nye smaken :)

Lykke til.
 
Min erfaring er at det smaker helt annerledes rett fra gjæringsdunken kontra etter 4-5 dager med karbonering på flaske. Helt utrolig hvor mye co2 og noen dagers modning samt kjøling gjør med ølet. Tipper du blir svært positivt overrasket!

Post gjerne en update her på hvordan det ble :)
 
Takker for svar :)

Håper den blir bedre ja. Har aldri drukket en IPA så vi får se.

Det er en Petit IPA.
Inneholder følgende+ oppskrift

OG:1070 (beregnet ved 85% utbytte)
FG: 1.014
Alkohol: ca 7.3%
Farge: 13 EBC (Ravfarget)
Bitterhet: 63 IBU
BU/GU: 0.9

Maltmix: Pale Ale, Hvete, Cara og Crystalmalt

Candis
Mesking:

66C i 90min

Utmesk og skylling ved 78C.
Koking i 60 min.

Tilsett kandissukker, gjærnæring og klarningsmiddel 15min før kokeslutt.

Humler: Chinook, Cascade og Pasific Gem
 
Et tips er vel kanskje å drikke/kjenne til øltypen man brygger, om ikke annet enn for å ha et referansepunkt :) En IPA skal jo være bitter, så den er nok sikkert der den skal være, i hvert fall når den er ferdig gjæret og karbonert :)
 
7rs1 skrev:
Har aldri drukket en IPA så vi får se.
God ide å prøve en IPA først, den skal v-ære nokså syrlig/sitrusaktig, med en utpreget humlesmak. Prøv Hansa's nylig lanserte IPA (dagligvare) eller få f.eks. tak i en Nøgne Ø IPA på polet, da får du èn god og èn veldig god referanse. Lykke ti lmed sluttresultatet!
 
I tillegg:
Dere havnet på 1.055 OG, oppskriften sier 1.070.
Bitterheten vil bli betraktlig høyere.

En kjapp kalkulasjon så vil dette gå opp til ca. 83 IBU. (Så fremst at dere bruker Tinseth. Gjerne vri armen min om jeg tar feil :))
Dvs. at dere har en øl med alkoholprosent på 6 og en IBU på 83.

Dette gir en IBU/SG ratio på over 1.5. (Ref. Beersmith 2)

Nå er jo disse ratioene veiledende, men ifølge disse skal en IPA ligge rundt 1.1. Men som sagt, dette har jo litt med personlig preferanse å gjøre også.

Jeg syns 6% og 83 IBU virker veldig ubalansert.
Du kan jo bare vente på den. I følge denne nettsiden (Link nederst i innlegget), så har denne brukeren laget et skjema basert på "Fundamentals of beer and hop chemistry" av Denis De Keukeleire laget denne tabellen:

months  cis-        trans-  total
0          68.00%  32.00%  100.00%
3          65.68%  26.91%  92.59%
6          63.45%  22.63%  86.07%
9          61.29%  19.03%  80.31%
12        59.20%  16.00%  75.20%
15        57.18%  13.45%  70.64%
18        55.23%  11.31%  66.55%
21        53.35%  9.51%  62.87%
24        51.53%  8.00%  59.53%
30        48.08%  5.66%  53.74%
36        44.86%  4.00%  48.86%
48        39.06%  2.00%  41.06%
60        34.00%  1.00%  35.00%

Siden 20 IBU er differansen og da fører til ca 24% så kan bitterheten være rett etter ca 1 år, men det er jo selvfølgelig maaaange andre faktorer så spiller inn. Alt annet med humlen forsvinner jo også. Så dette er kun bitterhet vi snakker om. (Dette som et matematisk regnestykke, det trenger ikke å gjenspeile virkeligheten...)

Men jeg ville bare RDWHAHB!
Prøv en når den er ferdig karbonert :)

http://homebrew.stackexchange.com/questions/5000/how-much-hop-bitterness-dissipates-with-time

Lykke til!
 
Takker for mange svar. Vi er tre som brygger sammen og alle har forskjellige favoritter:) stout er min og den skal vi prøve på fredag. Men ja, burde naturligvis ha drukket endel som referanse.

Vi havnet ganske lavt på OG desverre. Litt usikker på hva det skyltes. Kanskje kvernet vi maltet i speidelen for grovt, så det må vi forsøke å justere til neste gang. Vanskelig å justere den medfølgende coronnamølla, som om noen har tips på dette så mottas det med takk. Vi satser på at karboneringen gjør underverker og at det ikke er noe infeksjon i ølet:)
 
Ser at du skyller med 78 grader. Dette er ganske langt oppe i grenseland for hva som er lurt når det kommer til utskilling av tanniner spør du meg. Tanniner er kjent for å gi en sterk bitterhet som oppleves som ubehagelig i forhold til humle bitterhet. Har selv hatt store forbedring etter at jeg gikk fra 78 grader til rundt 75-76 grader på utmesk og skylling.

Utmesk og skylling på 78 grader er forbeholdt "old boys" og proffene som har stålkontroll på brygginga si. Det er min konklusjon hvertfall  ::)
 
Det er ikke lenge siden jeg satte min første og andre IPA'er, og jeg opplevde noe av det samme som deg angående bitterhet. Her er noen betraktninger, håper de kan hjelpe:

-Den første måneden forandret vår IPA seg omtrent fra dag til dag. Vi begynte å drikke av den rett etter tapping (hadde ikke hørt om modning av øl!) og den var veldig bitter, siste halvliter en måned senere var den helt super.

-Serveringstemperatur på IPA er veldig viktig, den bør ikke drikkes for kald. En liten halvtime i romtemperatur etter en har tappet en IPA fra 4 grader kegerator, gjør underverker på smaken. Bitterheten blir ''overdøvet'' over alle de nye humlesmakene som kommer fram med temperaturen.
 
Hvordan går det med IPA-en din?

Vi hadde en lignende opplevelse da vi lagde en IPA basert på Ægirs oppskrift tidligere i høst. Vi smakte i forbindelse med SG-måling på dag 12 og ble utrolig skuffet over en stram og besk ettersmak som ga en følelse av tynt øl. På grunn av det moderne menneskets tidsklemme gikk det fem dager til før vi flasket, og da var karakteren en helt annen. Ettersmaken var borte, og ølet smakte fyldig, humlerikt og riktig. Jeg for fersk i gamet til å kunne forklare hvorfor. Gjæret som har ryddet opp etter seg? Relax, don't worry osv. - og ikke avskriv ølet for tidlig!
 
Da har IPA stått 8 dager på flaske. Åpnet en i går og ble meget positivt overrasket - den va jo faktisk god!:) men vel mye kullsyre så må nok blande bedre neste gang. Gleder meg stort til å smake porteren og juleølet som står på gjæring nå.

Porteren er ble ferdig gjæret etter 4 dager. Fg stabil siste 4 dager. Kan jeg fortsatt la den stå på gjæringsdunken til dag 17, eller bør jeg flaske/tappe om før dette? (Får ikke til å tappe på dag 14).

Takker for alle svar jeg har fått:)
 
7rs1 skrev:
Porteren er ble ferdig gjæret etter 4 dager. Fg stabil siste 4 dager. Kan jeg fortsatt la den stå på gjæringsdunken til dag 17, eller bør jeg flaske/tappe om før dette? (Får ikke til å tappe på dag 14).

Bare la den stå. Kan stå 3 uker eller så i primærgjæringskaret, uten problemer.

mvh
Jørgen
 
Tilbake
Topp