IPA - vovete forslag til gjær.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Sjelden jeg lager IPA, men nå merker jeg humlesuget setter inn. Den skal være så og si helt lys og humles med gode doser simcoe og chinook. Skal lage en splittbatch med to gjærtyper, ikke wlp001.

Mest opplagte valg er wlp002/7 og wlp400. Begge vil fungere godt.

Men er det noen andre gode kandidater? Kom gjerne med forslag og begrunnelse for hva det bidrar med til smaken.

Tja så da forstår jeg amerikansk gjær er utelukket, du har jo allerede nevnt wit og engelsk gjær
hva med tysk hvete gjær wlp300?
eller saison eller trappist gjær (f.eks wlp500)

men skal jeg være helt ærlig, så ser jeg du har valgt ganske røffe humletyper som jeg tror vil kræsje med
belgisk gjær og da står du ikke igjen med så mye annet enn amerikansk og britisk (tysk hvete gjær tror jeg heller ikke takler det)
evt. vurdere noen andre humler

Nå er vel ikke 002/007 svært påvirkelige av temperatur... selv om alle påvirkes noe. Jeg har som Finn brygget en del med wlp028... Har en røykøl som ble brygget på refleks i går. Hadde bare 028 tilgjengelig og fullt i kjøleskapet, så nå nærmer den seg 22 graderC... og den blir påvirket av temperatur :)
Når jeg nå har tenkt meg om, får jeg rydde plass i et annet kjølekskap slik at den ikke tar helt av...
http://f2.templogg.no

22 grader på røyk-ale merker du vel neppe

kjør 007 på hhv. 15 og 25 grader så bør du merke forskjell
det hadde vært interresant

WLP029 er super til IPA. Men det spørs om du vil smake så mye til den bak humleveggen. Den er tilstede i Kölsch som en fruktig nyanse, og er utmerket også til Altbier og Cream Ale.

To engelske kandidater: Som msevland går jeg for wlp028. Gjær den lavt (18 grader) for et nokså reint rsultat, eller gå opp til 20 for å få litt mer estere. Også en sikker vinner er wlp013, som jeg alltid bruker til å brygge Vestkyst med. Begge disse vil la malt og humle spille på lag.

Bruk 565 hvis du vil ha en India Saison. Pitch på 18, og la den stige. Det er et av de ølene jeg har brygget som det er unison enighet om er et knalløl.

Smakte en tysk hveteøl med IPA-humling i Berlin. Greit nok, men ikke noe jeg ville brukt tid på å brygge.

@msevland. Skal ikke si at ikke den rauchbieren blir god. Men hvis du tenker på klassikeren, Shlenkerla, så er jo det en märzen, brygget med lagergjær. Jeg fikk til en god variant der jeg jukset med å bruke wlp029 på 16 grader. Og wlp029 er jo en gjær som kan brukes til det meste som skal være noenlunde reint i smaken. Så en IPA med den blir sikkert god. Men da kan man jo like gjerne bruke 05/001.

Sist redigert:
Jeg stemmer for 007 og 300!

Rauchbier er forøvrig neste ut på programmet for meg

Scottish Ale i IPA, det blir vel litt sært

Jeg stemmer for 007 og 300!

Rauchbier er forøvrig neste ut på programmet for meg

Scottish Ale i IPA, det blir vel litt sært

007 er vel mer amerikansk enn britisk, egentlig - i følge Espen Lothe, i alle fall. Lager sikkert utmerket IPA - men det blir ikke særlig ulikt det du får til med 001.

300 blir garantert vesentlig mye særere enn 028 - som ikke blir sært i det hele tatt. Det er en fabelaktig gjær dersom du ønsker å la råvarene komme til sin rett.

WLP007/002, S04 og MJ42 gir den fine engelske smaken av de "vanlige" fra den kanten. Masse annet fint britisk/irsk også.

Ellers er WLP530/WY3787 helt rå hvis belgisk er aktuelt.

jeg vil anbefale 566

Ja, det går like rundt. Jeg brygget en split batch med 565 og 566. De oppførte seg helt likt - stikk i strid med hva du skulle vente, siden 565 har rykte på seg for å være vanskelig - og resultatet ble også veldig likt. Litt mer god peppersmak i 565, men veldig vanskelig å skille, egentlig.

Sist redigert:
Har selv brygget IPA på både 007 og 400, begge ble svært gode. 007'en ble gjæret på 17, så den ble meget nøytral. 400en pitchet på 16, deretter opp til 18.. begge skal opp 2-3 grader neste gang :)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Tipser om wyeast london ale 3 hvis det er engelsk gjær som frister i ipaen. Fruktig og fin og gjærer ut en del mer en 002, men ikke like mye som 007. Skikkelig i vinden om dagen, og husgjæren til kinn.

Tilbake
Topp