IPA - vovete forslag til gjær.

I sommer brygget jeg en pale ale med kun Maris otter, humlet med centennial og amarillo. Gjæret med wlp002 (20-21 grader), da jeg ikke ville ha den for tørr. Fikk ganske god utgjæring (80%) og resultatet ble helt mega. Ikke søt, men heller ikke tynn. Kanskje ikke så lett å peke ut i ølet, men jeg innbiller meg at gjæren bidrar med litt fruktige estere som gjør det litt mer spennende enn en helt nøytral gjær.
 
WLP-644 (Saccharomyces "Bruxellensis" Trois)? Den brukes i Qvart Ølkompanis Palmekyst-IPA. Veldig frisk og god, men der brukes det Citra og Mosaic...
 
Ble plutselig i stuss. Siden jeg vilha en ganske lys IPA, for å kunne farge den blå, ønsker jeg ikke å gå over 13 EBC. Kjører derfor 97,5% Maris Otter,1,3% Munich malt og 1,3% Krystalmalt (75ebc). Det blir 13 EBC. Blir det litt spinkelt smaksbilde?
 
Du trenger strengt tatt ikke annet en Pale malt i en IPA
har selv en 100% Maris Otter IPA som er nydelig
skal du seriøst farge den blå?
 
Ok. Merker en viss skepsis mot blå IPA. Kan jeg godt forstå. I utgangspunktet har jeg som regel brygget stilrene øl, og liker å prøve å beherske "faget". (Med et par eksperimenter, mer eller mindre vellykkede...). Jeg liker IPA kjempegodt, men det er så mange av dem, og de fleste er (relativt) like. Dersom jeg skal orke å brygge en IPA (noe jeg jo faktisk ønsker), så må jeg finne på en vri (ellers kan jeg bare kjøpe på polet). Derfor: blå IPA med saisongjær. Ideen er så gøyal at den får meg til å kose meg helt fra planlegging til tapping. Og forhåpentligvis smaking... Må jo ha det litt gøyalt også. Av og til..
 
Som Svante sier: "... og det kan jeg godt forstå". Men det er jo rimelig sprøtt,da.

Et glass fylt opp med blå væske, og du skal drikke det: Det er helt umulig å unngå at fargen generer forventninger, som vil påvirke det som skjer i hjernen din idet den blå væsken skyller inn over smaksløkene dine. Hjernen min ville insistert på å klargjøre for meg at nå, kjære venn, skal du få et utrivelig møte med noe av det jæveligste menneskeheten har greidd å klekke ut i forfriskningsøyemed, nemlig "Gøy".

Og det er sånn omtrent hva jeg kommer til å oppleve:D.
 
Jeg har nevnt saken for Lyset i Mitt Liv, som erklærer klar støtte til Stig's prosjekt. Hun viser til at hennes røde fiskeboller i grønn saus, ledsaget av knallgul saft, i sin tid (en tid for ganske lenge siden) ble en klar hit. Men det bør sies at dette ble servert på en institusjon der klientellet besto av folk som kanskje ikke hadde hatt så mye å glede seg over i livet så langt.
 
Ingen som har påpekt at WLP007 er husgjæret til Nøgne Ø og brukes til deres IPA (som jeg fortsatt holder som en av Norges beste), og således knapt kan kalles "vovet". Belgisk blå, derimot...
 
Ingen som har påpekt at WLP007 er husgjæret til Nøgne Ø og brukes til deres IPA (som jeg fortsatt holder som en av Norges beste), og således knapt kan kalles "vovet". Belgisk blå, derimot...
Skreiv vel i starten at wlp007 er et opplagt valg, og spurte etter mer vovete forslag.
 
Husker du posten du skrev for en stund siden hvor du klaget på at @Stig Aa. lagde bare sære øl, og at når Stig fikk lyst på bare en øl så fant han ingenting?
 
Tilbake
Topp