Irish moss og gjærnæring

Hei
Finnes det en tabell eller noen anbefalinger om hvor mye irish moss og gjærnæring man skal bruke?

Hørt at irish moss kan gi en litt bismak i form av tang og tare dersom man benytter for mye??
 
Det står på pakkene og jeg harm ikke opplevd problemer med den doseringen, selv om jeg har slompet kraftig med mossblader har det gått bra. Supermoss derimot står det uttrykkelig ikke må overdoseres, men den har jeg ikke prøvd ennå, foreløpig er det protafloc det går på.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det står på pakkene og jeg harm ikke opplevd problemer med den doseringen, selv om jeg har slompet kraftig med mossblader har det gått bra. Supermoss derimot står det uttrykkelig ikke må overdoseres, men den har jeg ikke prøvd ennå, foreløpig er det protafloc det går på.
Hvor får du tak i protafloc? Er det bedre enn supermoss?
 
Protafloc er, så vidt jeg vet, samme produkt som Supermoss, men presset i tablettform. Enkelte amerikanske butikker har protafloc.
 
Jeg fulgte anvisningen på pakken og det ble ALT for mye om vekten viser riktig. Lukta av tang og tare slo i mot meg rett etter at jeg hadde det oppi gryta. Nå går jeg for et par teskjeer på 50-60 liter enten det hjelper eller ikke. Ølet jeg har brygget har egentlig alltid blitt klart, men gav vekk 60 liter som jeg syntes smakte tang og tare. Vedkommende som fikk det syntes det smakte godt så det bare bekrefter at vi har forskjellig smak.

35 VRM
 
35 VRM skrev:
Jeg fulgte anvisningen på pakken og det ble ALT for mye om vekten viser riktig. Lukta av tang og tare slo i mot meg rett etter at jeg hadde det oppi gryta.

Med irish moss eller supermoss? Supermoss og den andre lignende produktene er renere carrageen enn det som er i rå irish moss, men luker allikevel litt sjø. Den lukta blir imidlertid kokt ganske godt bort på noen minutter.
 
35 VRM skrev:
Jeg fulgte anvisningen på pakken og det ble ALT for mye om vekten viser riktig. Lukta av tang og tare slo i mot meg rett etter at jeg hadde det oppi gryta. Nå går jeg for et par teskjeer på 50-60 liter enten det hjelper eller ikke. Ølet jeg har brygget har egentlig alltid blitt klart, men gav vekk 60 liter som jeg syntes smakte tang og tare. Vedkommende som fikk det syntes det smakte godt så det bare bekrefter at vi har forskjellig smak.

35 VRM

Har du ikke mulighet for å sjekke vekten, jeg tror den må være feil for å oppleve dette.
 
Ang. supermoss har jeg stusset litt over "bruksanvisningen".
Det står tydelig at man ikke skal bruke mer enn oppgitt, evt kan man godt bruke mindre.
Skulle gjerne likt å visst hva som er følgen ved uheldig overdose av supermoss?
 
Vet ikke, kommer ikke til å prøve overdosering, liker ikke tanken på lukten av lang fjære. Ser nå at det står at man kan men det ikke er lurt å bruke mer hva det nå betyr.
De skryter så jeg må prøve dette neste gang jeg brygger.
 
Hvor viktig er det å bruke gjærnæring?  Har kjøpt inn det også men har aldri huska på å bruke det men ølet har gjæra fint allikevel.  Bruker nå protafloc men har tidligere brukt irish moss uten noen bismak eller lukt.  Glemte klarningsmiddel på siste brygg, testa ei flaske i går og den var glassklar ved kjellertemperatur.  Har forresten kjøpt meg whiteboard som er hengt opp i kjelleren utafor bryggeriet hvor dette er ferdig skrevet :idea:
 
Sverre K skrev:
Hvor viktig er det å bruke gjærnæring?

Skal visst ikke være så veldig viktig om man bruker fersk gjær, men skader ikke å ha den i. Bruker selv bare fersk gjær (foreløpig) og tilstreber å alltid bruke gjærnæring. Glemmer det dann og vann og kan ikke se at dette har ført til at FG ikke blir det den ska bli.
 
mener at gjærnæring er viktigest i ekstraktbygging. ved all grain får man mye gratis næring i fra mesken..
men gjærnæring er også brukt ved øl med høy og etter hva jeg har forstått.
Selv har jeg aldri brukt eller trengt det :)
 
Tilbake
Topp