Irriterende dårlig utbytte

solskogen

Norbrygg-medlem
Hei!

Brygget en nesten-klone av Kinns Bøvelen her om dagen. BIAB.
Oppskriften sier en OG på 1.082, mens jeg fikk bare 1.060 på tross av at jeg hadde 500g mer malt, og hadde oppi 500g med spraymalt. Sluttvolumet ble på 22,5l. Muligens litt høy mesketemperatur, siden lå på 66-67 grader.
Oppskriften (https://forum.norbrygg.no/threads/nm-07-ss1-belgisk-tripel-espen-lothe.242/) nevner tostegs mesking, men jeg kuttet det ned til bare et steg.
Mesket i 2t - og jeg kokte i 1,5t. WTF? Hva har jeg gjort feil?
 
Den endelige målingen ble gjort etter nedkjøling, og den stemte forsåvidt ganske bra med målingene jeg gjorde underveis.
Alt av malt var godt utrørt, ingen klumper så vidt jeg kunne kjenne eller se. Det kan jo være at hydrometeret mitt har fått seg en kilevink.
Skyllevann var ca 8l (jeg mesket med ca 26l) - Kan det være at det er feil ph i vannet?
 
Når du ser en oppskrift du vil brygge, er det fornuftig å skalere den til ditt bryggeris effektivitet, forutsatt at du vet dette. Effektiviteten går også ned når du brygger sterkere øl.
Akkurat den oppskriften du linker til er ekstrem, den forutsetter 90% effektivitet. Mange gode (hobby) bryggerier ligger på 70-75 prosent når det brygges vørter med OG 1.075'ish fra malten.
BIAB og skylling med å helle skyllevannet over meskeposen kan fort gi en effektivitet på 60 tallet, dårligere enn no sparge/ingen skylling;)

40 graders steget er vel for å senke pH i malten, acidification. Forfatteren av oppskriften hevder at dette steget gir en del bedre utbytte, kanskje du kunne oppnådd det samme med å tilsette noen ml melkesyre for å senke pH uten dette steget. Kun pilsnermalt i mesken gir gjerne suboptimal pH for enzymene som igjen vil medføre dårligere resultat/utbytte.

Så å følge denne oppskriften slavisk uten å studere detaljene eller lese hele tråden vil nok for de fleste resultere i en lavere OG enn forventet :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp