isninglass

Prøvde å søke litt om emnet, men fant lite relevant. Saken er at jeg glemte av klarningsmiddel under koking, men jeg har en flaske isninglass stående. Spørsmålet blir da følgende: Hvordan bruker jeg dette stoffet og hvordan blir resultatet i forhold til feks. protafloc? Dette skulle bli en IPA til juleribba.
 
Isinglass er et middel som får gjæren til å felle raskere ut etter endt gjæring. Det tilsettes ved tapping på fat. Pritafloc, Whirlfloc, Supermoss, Irish moss, Klar Urt osv. er klaringsmidler som hjelper til med utfelling av proteiner under kokingen. Isinglass er mao. ingen erstatning for Protafloc, men det skader absolutt ikke å bruke det! Jeg bruker det i stort sett alle øl jeg tapper på fat.
 
Hvordan skal Isenglass behandles? Har min i kjøleskap, men den er som seigt lim/silikon når jeg klemmer den ut. Har brukt det i ett fat, men den løste seg ikke opp.
 
Odland skrev:
Hvordan skal Isenglass behandles? Har min i kjøleskap, men den er som seigt lim/silikon når jeg klemmer den ut. Har brukt det i ett fat, men den løste seg ikke opp.

Henger meg på Odland her.
 
Odland skrev:
Hvordan skal Isenglass behandles? Har min i kjøleskap, men den er som seigt lim/silikon når jeg klemmer den ut. Har brukt det i ett fat, men den løste seg ikke opp.
Det er bare å riste i vei på fatet etter tilsetting
 
Jeg tar en kopp halvfull av varmt vann og løser opp en dash av limet, så rett i fatet, før tappingen.
 
Odland skrev:
Hvordan skal Isenglass behandles? Har min i kjøleskap, men den er som seigt lim/silikon når jeg klemmer den ut. Har brukt det i ett fat, men den løste seg ikke opp.

Den eneste pakka jeg har som sier noe om hvordan den skal brukes, anbefaler at den oppbevares i litt lav romtemperatur (under 20 grader, mener jeg den sier) og at ei spiseskje per 5 liter røres ut i en liter øl for det tilsettes fatet.
 
Glemte også klarningsmiddel i en pale Ale her tidligere og da brukte jeg isinglass i ølet før det havna på flasker og det resulterte i et glassklart øl. 
 
Dag skrev:
Jeg tar en kopp halvfull av varmt vann og løser opp en dash av limet, så rett i fatet, før tappingen.
jeg mener å ha lest at isinglass denataureres ganske kjapt i temperaturer over 20C, så å blande det ut i varmt vann er nok ikke et triks i ludo.
 
Tilbake
Topp