Isolasjon/varmekappe til kjele

Jeg har lest om dette tidligere her på forumet, men nå finner jeg ikke tråden/trådene.

Uansett: Jeg skal lage varmekappe til en kjele. Vil det fungere greit å bruke liggeunderlag fra Biltema, eller kan det smelte? Ser mange også bruker noe med en blank finish, men husker ikke hva det heter.

Innspill tas imot med stor takknemlighet :)

Ja du kan bruke hvilket som helst liggeunderlag. Jeg har hvertfall aldri hatt noen som har smeltet.
Skulle gjerne hatt de blanke, men aner ikke hvor man får tak i de?

Kjøpte eit på XXL det var tjukt og ganske glatt ,men det krympa når det stod på kjelen under kok.
Det vi har no er vel kjøpt på Clas

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Ketil: Det er egentlig de blanke "mattene" jeg er ute etter, men husker som ikke hva det kalles. Men jeg 100% sikker på at jeg har sett en tråd om disse "mattene" her på forumet. Men så bar det å finne tråden igjen, da :)

Jo-Helge: Takk for info!

Med mindre noen vet hva disse blanke sakene heter, tar jeg turen til Biltema og kjøper liggeunderlag :)

Torstein_K skrev:
Ketil: Det er egentlig de blanke "mattene" jeg er ute etter, men husker som ikke hva det kalles. Men jeg 100% sikker på at jeg har sett en tråd om disse "mattene" her på forumet. Men så bar det å finne tråden igjen, da :)

Jo-Helge: Takk for info!

Med mindre noen vet hva disse blanke sakene heter, tar jeg turen til Biltema og kjøper liggeunderlag :)

Tenker du på de blanke som Biltema selger? [url]http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/ [/URL]

Ellers så har jeg noen m2 ned low-e isolasjon på vei i posten for å prøve ut. Er ikke helt overbevist, men tror det kan bli bra. Disse er blanke... http://low-e.no/?page_id=94

Ketil skrev:
Ja du kan bruke hvilket som helst liggeunderlag. Jeg har hvertfall aldri hatt noen som har smeltet.
Skulle gjerne hatt de blanke, men aner ikke hvor man får tak i de?

Nåja, står elementene på i tom kjele er de nær å smelte, da får du det som på skytterspråket kalles fireforming.
:)
ja jeg har prøvd det, anbefales ikke.

Mange takk for alle innspill! Jeg skal prøve først med liggeunderlag fra Biltema og satser på at det duger greit nok :brygging:

magne1972 skrev:
Kjell G skrev:
Brukte Biltemas tidligere men byttet til CO Araklit. Mye bedre.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det svarte fra CO heter vel asakit/Araklit eller noe :) er godt som gull :)

Asaklitt? Det er produsent av masse forskjellig. Fant ikke noe asaklitt isolasjon på CO forøvrig.

Er det noen som vet hvis disse er noe tess?

http://www.byggmax.com/no-no/byggev...ull-lambda-39/16505/isolasjon-rull-lambda-39
Hvis de er det så blir spørsmålet hva man skal pakke de inn i.

Er jeg eneste som har opplevd at CO asaklitt har smelta fast? Satt igjen litt liggeunderlag langsetter der reimene hadde sitti. Gikk av med litt skrubbing og skraping så gikk greit, men best å unngå det.

Jeg har opplevd det samme med biltema sine. Tror jeg. Har jo havnet noe vørter mellom kjelen og isolasjonen noen ganger og da blir det også sittende.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg har brukt BT sine, og de utvider seg og blir løse rundt tanken når det blir varmt. Prøvde med dobbeltsidig tape men den holdt heller ikke så godt når jeg varmet opp.
Endrer CO sine underlag størrelse (krymper/utvider seg) når det blir varmt?

Erlend H.

Vedlegg

• 2013-11-28 17.16.23_sm.jpg
    2013-11-28 17.16.23_sm.jpg
    376,1 KB · Sett: 146
Tilbake
Topp